A premodern, személyes alávetettségen, a vérségi-leszármazási társadalmi értékhierarchián nyugvó, ezeréves “régi rend” volt az, amit 1945-ben – és nem egyszerűen a sztálini Szovjetunió külső nyomása miatt – elsöpört a társadalom. Az ezt követően kiépült diktatúrás államszocializmus nem az a társadalmi rend, amit az önigazgatói szocializmus hagyományát folytató folyóiratunk mintának tart. De a régi rend visszafordíthatatlan megsemmisítése tekintetében mégis társadalmi forradalomról beszélhetünk, amelyet meg nem történtté tenni – bármit is hallunk és látunk ma magunk körül – azt gondoljuk, hogy lehetetlen. És ebben a tekintetben ragaszkodunk 1945 relevanciájához 2015-ben. Ha 1945-tel kapcsolatban győzelemről és forradalomról beszélünk, akkor mit mondhatunk Kelet-Európa és konkrétan Magyarország utóbbi 25 évéről? Mondhatunk-e mást ma, visszanézve e 25 év következményeire, minthogy 1989 a társadalmi demokrácia szempontjából vereség volt?

Az Eszmélet szerkesztőségi állásfoglalása. 

flick.jpg

Fotó: Flickr

Az urak nem bírták a nyilvános bizalmaskodást. Emlékszem, évekkel később az egyik közeli pusztán milyen meglepetéssel kaptam föl a napszám-szőlőkötözésből a fejemet arra a hangra, ahogy a felügyeletre megjelent segédtiszt az egyik lányra támadt, aki elmaradt a sorban. – Azt hiszed – üvöltötte –, egész nap kódoroghatsz, amiért tegnap este… – s azzal a szóval jelölte meg a nemi együttlétet, melyet a cselédek is csak megvetésül használnak.

(Illyés Gyula: Puszták népe)

Miért kell ma, 2015-ben megemlékezni 1945-ről, a náci Németország legyőzésének 70. évfordulójáról? Nem kell. A kérdés az, miért akarunk. A ma Magyarországon uralkodó szellemi áramlatok viszonya a Vörös Hadsereg és szövetségesei győzelméhez ismert. A konzervatív jobboldal és a szélsőjobboldal lényegében a tengelyhatalmak és a nácikkal szövetséges egykori magyar állam nézőpontjából tekint rá: 1945 májusa vereség és nemzeti katasztrófa volt, “elvesztettük” a háborút. A Magyarországon egykor domináns, de időközben marginálissá zsugorodott liberális kánon szerint, amennyiben a nyugati szövetségesekről van szó, a “liberális demokrácia” ünneplendő győzelméről beszélhetünk, amennyiben a Szovjetunióról viszont, “zéró összegű játszmáról”: totalitarizmust totalitarizmus váltott.

Ha mindezt elutasítjuk, és Kelet-Európa 1945-éről beszélve (is) győzelemről, felszabadulásról, sőt forradalomról beszélünk, miért tesszük?

A fent említett két narratíva szerint ennek csak egyféle magyarázata lehet: így csak “árulók” (1. eset) vagy “ósztálinisták” (2. eset) beszélhetnek, akiket agyonverni illetve kinevetni érdemes csak. Egyszóval, 1945-ről mint felszabadulásról beszélni: partikuláris részérdek (a jobboldal szerint csak a kommunisták és zsidók szabadultak föl), vagy pedig szenilitás, irreleváns nosztalgia. Egyéni patológia, amely nem hordoz semmilyen szubsztantív magot, amivel érdemes lenne vitatkozni. És valóban, el tudjuk-e magyarázni a kapitalista társadalom mindennapjainak dzsungelében létező apolitikus-individualista Ich AG-nak, ugyan miért kellene 1945-ről beszélni, miközben ketyeg a karrier-építés órája, nem beszélve a szórakoztatóbb szabadidős opciókról? Ha erre nem vagyunk képesek, akkor álláspontunk valóban irrelevánsnak tűnik.

Nem egyszerűen a nácizmus alól volt felszabadulás ez. A nácizmus, a tőkés osztályuralom legbrutálisabb formája, alól való felszabadulás mellett Kelet-Európában egy ennél sokkal hosszabb távú történelmi folytonosság az, ami megsemmisült a háborút követő demokratikus intermezzo és az ezt követő sztálinista modernizáció során. A premodern, személyes alávetettségen, a vérségi-leszármazási társadalmi értékhierarchián nyugvó, ezeréves “régi rend” volt az, amit 1945-ben – és nem egyszerűen a sztálini Szovjetunió külső nyomása miatt – elsöpört a társadalom. Az ezt követően kiépült diktatúrás államszocializmus nem az a társadalmi rend, amit az önigazgatói szocializmus hagyományát folytató folyóiratunk mintának tart. De a régi rend visszafordíthatatlan megsemmisítése tekintetében mégis társadalmi forradalomról beszélhetünk, amelyet meg nem történtté tenni – bármit is hallunk és látunk ma magunk körül – azt gondoljuk, hogy lehetetlen. És ebben a tekintetben ragaszkodunk 1945 relevanciájához 2015-ben: bármennyire is megfoghatatlan absztrakciónak hangzik elsőre az “iPad-ező ész” számára győzelemről és forradalomról beszélni egy 70 évvel ezelőtti történelmi fordulat kapcsán, e fordulat esszenciája, hogy soha többé nem születnek “urak” és “büdös parasztok”, alighanem számára is evidencia, amihez – akár tudtán kívül is – ő is ragaszkodna.

De nem csak ebben az értelemben beszélhetünk győzelemről és forradalomról: különböző okokból, de Nyugat-Európában (részben a kommunista ellenállási mozgalmak miatt), a kibővült szovjet blokkban (a szovjet egyenlősítő-modernizációs modell miatt) és az egykori gyarmatokon (az anti-koloniális mozgalmak miatt) egyaránt a társadalmi demokrácia expanziójáról, azaz a “szubaltern” osztályok szimbolikus egyenrangúságának kivívásáról és a társadalom erőforrásaihoz való tényleges hozzáférésük drámai kibővüléséről beszélhetünk. Az egykori uralkodó osztályok vagy eltűntek, vagy hatalmas kompromisszumokra kényszerültek a társadalom “alsó” többségének szimbolikus-politikai elismerése és a társadalmi javakhoz való hozzáférése tekintetében: ez Kelet-Európában különösen drámai volt, még ha egy politikai diktatúra formájában is valósult meg.

Ezen a ponton álljunk meg. Míg a kelet-európai feudális-feudálkapitalista “régi rend” visszaállítása – szimbolikus és materiális értelemben – azt gondoljuk, hogy végső soron lehetetlen, mit mondhatunk, ha a társadalmi demokráciáról beszélünk? Igen, ragaszkodunk 1945-höz, nem egyszerűen a Vörös Hadsereg győzelme tekintetében, hanem a társadalmi demokrácia részleges győzelmének nemzetközi momentumaként. De ma már nem az 1945-ben megnyitott korszakban élünk, hiszen közénk és 1945 közé ékelődik egy másik világtörténelmi fordulópont. 1989. Ha 1945-tel kapcsolatban győzelemről és forradalomról beszélünk, akkor mit mondhatunk Kelet-Európa és konkrétan Magyarország utóbbi 25 évéről? Mondhatunk-e mást ma, visszanézve e 25 év következményeire, minthogy 1989 a társadalmi demokrácia szempontjából vereség volt? Hiszen nem azt láttuk-e ebben a huszonöt évben, hogy a „tankönyvi tétel”, miszerint a plebejus társadalmi demokratizálást helyettesítő liberalizmus (amely a gazdaságban eleve tulajdonosi diktatúrára épül), különböző (politikai, kulturális) diktatúrák lehetőségének is utat nyit, hogyan válik napról napra a legkézzelfoghatóbb és egyre elviselhetetlenebb valósággá? Így tehát, úgy tűnik, egy még súlyosabb szót kell használnunk 1989 kapcsán, amennyiben 1945-öt forradalomnak nevezzük. Lehet, hogy ma, 2015-ben le kell vonnunk a konzekvenciákat és kimondanunk: 1989 ellenforradalom volt, a társadalmi demokrácia totális lerombolásának első lépése, amely könyörtelen “kapcsolással” vezetett a többihez?

És ha igen – márpedig a minket körülvevő társadalmi valóság igencsak ebbe a “sarokba” szorít be minket – akkor feltehetünk egy másik, még nehezebb és kínzóbb kérdést: el tudunk-e, el merünk-e egyáltalán képzelni egy másik, jövőbeli kelet-európai (sőt: tout court európai) forradalmat, a társadalmi demokrácia 1945-höz hasonló újabb kirobbanását?

Gondolj bele ebbe és innen indulj.

Az Eszmélet 106. számának szerkesztőségi cikke.

Ne maradj le semmiről! Kéthetente elküldjük mailen az öt legjobb írásunkat!

Nyomj egy tetsziket és érd el írásainkat a Facebookról!

A bejegyzés trackback címe:

https://dinamo.blog.hu/api/trackback/id/tr677527986

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ingyenebed 2015.06.15. 14:51:21

így első körben hirtelen, úgy is, mint a Me And My Property Corp. kisrészvényese (az Ich AG-ben a sógorom van), annyit tudnék mondani, hogy ettől most tényleg kinyílt a bicska a zsebemben. szubsztanciálisan.

az Eszmélet szerkesztősége óriásit villantott, helyben vagyunk.
evvel a gondolattal az orbáni fasiszta jellegű kollekvizmus és a marxista alapú balos kollektivizmus össze is ért.

Orbánnak azért a T. Eszmélet mélyen T. Szerkesztőségétől eltérően volt annyi esze (eddig), hogy 89-et ne nevezze nyíltan ellenforradalomnak (bár tevőlegesen és ideológiájában ezt kerülgeti ő is, lehet, hogy Bayer Zs meg is tette már valahol). Gratulálok. Ez az írás simán elmenne az Echo TV-be a Bayer-Bogár-Boros trió egyik csütörtök esti agymenésébe (fogom is nekik ajánlani, vannak olyan cinikusak, hogy fel is kapják).

Merugye ha 89 ellenforradalom volt, akkor 2010 mi is volt? (főleg, ha 45-től rögtön 89-re ugrunk, közte meg semmi...)
Medveanyám.
Hát ez kiverte az iPad-et a kezemből...

Májküll (törölt) 2015.06.15. 17:30:45

>A nácizmus, a tőkés osztályuralom legbrutálisabb formája

Jesszusom, ti ezt még elhisztek? Ezt már Hobsbawm is cáfolta, pedig ő aztán elég balos volt.

Szerintem ez a cikk egyébként konkrétan jelzi, hogy mi a baj a balos gondolkodásmóddal: mivel ti az egyenlőség mellett vagytok, ezért szépen összemostok tök más rendszereket azzal, hogy mind egyenlőtlen vagy elnyomó.

Ez pont ugyanaz a logika, mintha egy keresztény ember azt mondaná, hogy a katalán anarchizmustól a francia liberális köztársaságon át a sztálini rendszerig ez mind ugyanaz, mert mindegyik szekuláris és az isteni rend elleni lázadásra épül. Ilyeneket mondanak monjduk az orthosphere.org-on. Ti meg ugyanez vörösben.

Na mindegy, úgysem fog átjönni, de a nézők kedvéért: mi, mindenki más, akik nem ab ovo gyűlöljük az egyenlőtlenséget, a szabadságkorlátozást és a hierarchiát, elég nagy különbséget látunk a kapitalizmus, az ancien regime és a nácik között.

Saddlenode 2015.06.16. 23:42:11

"89 ellenforradalom volt, akkor 2010 mi is volt?"

mondjuk a 89-ben megindult "fejlődés" betetőzése és radikalizálása: a 89 után kialakult oligarchikus kapitalizmusban végül többé-kevésbé megszűnt a politikai demokrácia is.

Mr. Hyde 2015.07.10. 07:47:14

A totalitarizmusra a gazdaság összeomlásának megelőzése miatt volt szükség. A háború teljes Kelet-Európát elpusztította volt. A parancsuralmi tervutasításos helyreállítási mechanizmus és statárium nélkül káoszba fulladt volna az egész térség - a jelenlegi Közel-Kelethez hasonlóan.

Mr. Hyde 2015.07.10. 07:48:21

@Májküll:

A nácizmus: hadi-kapitalizmus
A magántulajdonra és a kisajátításra épülő rendszer -tőkeviszony- legkövetkezetesebb kifejezési formája.

Mr. Hyde 2015.07.10. 07:51:59

Az "önigazgató szocializmus" csak a kapitalista rendszer meghaladásaként jöhet létre.
A múlt század szocialista irányultságú törekvései történelmi távlatban valójában nép felszabadító-antifeudális és anti-imperialista mozgalmak voltak, amik olyan társadalmi mobilitást és ipari fejlődést eredményeztek, ami megalapozta a planetáris árutermelési rendszert, a globalizációt, azaz a kapitalizmus beteljesülését.

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2015.07.12. 12:14:53

@Májküll: Aki nem ab ovo gyűlöli az egyenlőtlenséget, a szabadságkorlátozást és a hierarchiát, az vagy ostoba, vagy gazember, vagy (többnyire ez van) mindkettő egyszerre.

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2015.07.12. 12:45:49

Egyébként ezt a cikket rossznak gondolom. Ezen a szinten megengedhetetlen leegyszerűsítés az, ami itt megy. A XX század egyik nagy társadalmi változása sem volt egyszerű eset abban az értelemben, hogy tisztán megfeleltethető lenne valamely kész morális- vagy politikafilozófiai elvnek. Egyszerűen semelyik változás sem volt ilyen, hanem mindegyik felemás volt, tartalmazva jó, és rossz elemeket is (nem egyforma mértékben). Az itt nem említett 1956 is egyszerre volt népfelkelés a sztálinista rendszer ellen, szocialista reformkísérlet, és a csőcselék utcai randalírozása. És hogy ebből a végén mi forrt volna ki, ha hagyják a ruszkik, azt nem tudjuk, de ha valami kiforrt volna, akkor most az annak megfelelő fogalmi dobozban lenne elkönyvelve az esemény (a győztesek írják a történelmet). Az ott lehetséges, és használt kategóriák között éppen a "forradalom" titulus a legpontatlanabb. (Forradalom egy ugyan szarul működő, és diktatórikus, de másfelől meg legalább elméletileg mégiscsak szabadság, igazság, és szolidaritáspárti rendszer ellen? Na ne.)
Nagyjából ugyanez érvényes a század összes változására. Ott van pl, 1989-90. Leszámolt az _antidemokratikus_ (ez fontos) szocialista kísérlettel, restaurált egy rosszul működő kapitalizmust, amely formálisan mégis demokratikusabb mint az előző rendszer volt. (Sokat érünk ezzel a formális lehetőséggel.)

A lényeg itt nem az lenne, hogy egy végletesen leegyszerűsített elemzést adjatok a történelemre, hanem az, hogy megmutassátok, mindezek ellenére, és mellett, melyeknek kell a fontos politikafilozófiai értékeknek lenni, és azokból mi következik a társadalmi cselekvés, és a politika frontján.
És ez nem is tűnik túl nehéz feladatnak, ráadásul értelmes, szép feladat is. Ugyanis ebben valóban támaszkodhattok arra az kikezdhetetlen alapra, hogy a baloldali-liberális eszmerendszereknek "van igazuk", legalább azon a szinten biztosan, hogy a szabadság, egyenlőség, szolidaritás elveknél egyszerűen nem lehet jobbat kitalálni. A nagy feladat éppen az, hogy ezeket hogyan lehetne minél jobban megvalósítani, konkretizálni, a gyakorlatba ültetni. Ezt persze ma még senki nem tudja igazán, mindenesetre ha legalább ennyivel tisztában van az ember, akkor annyit tud, hogy ő a jó fiúk táborában van.
süti beállítások módosítása