Győzelem és vereség: 1945, 1989, 2015
2015.06.15. 10:46
A premodern, személyes alávetettségen, a vérségi-leszármazási társadalmi értékhierarchián nyugvó, ezeréves “régi rend” volt az, amit 1945-ben – és nem egyszerűen a sztálini Szovjetunió külső nyomása miatt – elsöpört a társadalom. Az ezt követően kiépült diktatúrás államszocializmus nem az a társadalmi rend, amit az önigazgatói szocializmus hagyományát folytató folyóiratunk mintának tart. De a régi rend visszafordíthatatlan megsemmisítése tekintetében mégis társadalmi forradalomról beszélhetünk, amelyet meg nem történtté tenni – bármit is hallunk és látunk ma magunk körül – azt gondoljuk, hogy lehetetlen. És ebben a tekintetben ragaszkodunk 1945 relevanciájához 2015-ben. Ha 1945-tel kapcsolatban győzelemről és forradalomról beszélünk, akkor mit mondhatunk Kelet-Európa és konkrétan Magyarország utóbbi 25 évéről? Mondhatunk-e mást ma, visszanézve e 25 év következményeire, minthogy 1989 a társadalmi demokrácia szempontjából vereség volt?
Az Eszmélet szerkesztőségi állásfoglalása.
Fotó: Flickr
“Az urak nem bírták a nyilvános bizalmaskodást. Emlékszem, évekkel később az egyik közeli pusztán milyen meglepetéssel kaptam föl a napszám-szőlőkötözésből a fejemet arra a hangra, ahogy a felügyeletre megjelent segédtiszt az egyik lányra támadt, aki elmaradt a sorban. – Azt hiszed – üvöltötte –, egész nap kódoroghatsz, amiért tegnap este… – s azzal a szóval jelölte meg a nemi együttlétet, melyet a cselédek is csak megvetésül használnak.”
(Illyés Gyula: Puszták népe)
Miért kell ma, 2015-ben megemlékezni 1945-ről, a náci Németország legyőzésének 70. évfordulójáról? Nem kell. A kérdés az, miért akarunk. A ma Magyarországon uralkodó szellemi áramlatok viszonya a Vörös Hadsereg és szövetségesei győzelméhez ismert. A konzervatív jobboldal és a szélsőjobboldal lényegében a tengelyhatalmak és a nácikkal szövetséges egykori magyar állam nézőpontjából tekint rá: 1945 májusa vereség és nemzeti katasztrófa volt, “elvesztettük” a háborút. A Magyarországon egykor domináns, de időközben marginálissá zsugorodott liberális kánon szerint, amennyiben a nyugati szövetségesekről van szó, a “liberális demokrácia” ünneplendő győzelméről beszélhetünk, amennyiben a Szovjetunióról viszont, “zéró összegű játszmáról”: totalitarizmust totalitarizmus váltott.
Ha mindezt elutasítjuk, és Kelet-Európa 1945-éről beszélve (is) győzelemről, felszabadulásról, sőt forradalomról beszélünk, miért tesszük?
A fent említett két narratíva szerint ennek csak egyféle magyarázata lehet: így csak “árulók” (1. eset) vagy “ósztálinisták” (2. eset) beszélhetnek, akiket agyonverni illetve kinevetni érdemes csak. Egyszóval, 1945-ről mint felszabadulásról beszélni: partikuláris részérdek (a jobboldal szerint csak a kommunisták és zsidók szabadultak föl), vagy pedig szenilitás, irreleváns nosztalgia. Egyéni patológia, amely nem hordoz semmilyen szubsztantív magot, amivel érdemes lenne vitatkozni. És valóban, el tudjuk-e magyarázni a kapitalista társadalom mindennapjainak dzsungelében létező apolitikus-individualista Ich AG-nak, ugyan miért kellene 1945-ről beszélni, miközben ketyeg a karrier-építés órája, nem beszélve a szórakoztatóbb szabadidős opciókról? Ha erre nem vagyunk képesek, akkor álláspontunk valóban irrelevánsnak tűnik.
Nem egyszerűen a nácizmus alól volt felszabadulás ez. A nácizmus, a tőkés osztályuralom legbrutálisabb formája, alól való felszabadulás mellett Kelet-Európában egy ennél sokkal hosszabb távú történelmi folytonosság az, ami megsemmisült a háborút követő demokratikus intermezzo és az ezt követő sztálinista modernizáció során. A premodern, személyes alávetettségen, a vérségi-leszármazási társadalmi értékhierarchián nyugvó, ezeréves “régi rend” volt az, amit 1945-ben – és nem egyszerűen a sztálini Szovjetunió külső nyomása miatt – elsöpört a társadalom. Az ezt követően kiépült diktatúrás államszocializmus nem az a társadalmi rend, amit az önigazgatói szocializmus hagyományát folytató folyóiratunk mintának tart. De a régi rend visszafordíthatatlan megsemmisítése tekintetében mégis társadalmi forradalomról beszélhetünk, amelyet meg nem történtté tenni – bármit is hallunk és látunk ma magunk körül – azt gondoljuk, hogy lehetetlen. És ebben a tekintetben ragaszkodunk 1945 relevanciájához 2015-ben: bármennyire is megfoghatatlan absztrakciónak hangzik elsőre az “iPad-ező ész” számára győzelemről és forradalomról beszélni egy 70 évvel ezelőtti történelmi fordulat kapcsán, e fordulat esszenciája, hogy soha többé nem születnek “urak” és “büdös parasztok”, alighanem számára is evidencia, amihez – akár tudtán kívül is – ő is ragaszkodna.
De nem csak ebben az értelemben beszélhetünk győzelemről és forradalomról: különböző okokból, de Nyugat-Európában (részben a kommunista ellenállási mozgalmak miatt), a kibővült szovjet blokkban (a szovjet egyenlősítő-modernizációs modell miatt) és az egykori gyarmatokon (az anti-koloniális mozgalmak miatt) egyaránt a társadalmi demokrácia expanziójáról, azaz a “szubaltern” osztályok szimbolikus egyenrangúságának kivívásáról és a társadalom erőforrásaihoz való tényleges hozzáférésük drámai kibővüléséről beszélhetünk. Az egykori uralkodó osztályok vagy eltűntek, vagy hatalmas kompromisszumokra kényszerültek a társadalom “alsó” többségének szimbolikus-politikai elismerése és a társadalmi javakhoz való hozzáférése tekintetében: ez Kelet-Európában különösen drámai volt, még ha egy politikai diktatúra formájában is valósult meg.
Ezen a ponton álljunk meg. Míg a kelet-európai feudális-feudálkapitalista “régi rend” visszaállítása – szimbolikus és materiális értelemben – azt gondoljuk, hogy végső soron lehetetlen, mit mondhatunk, ha a társadalmi demokráciáról beszélünk? Igen, ragaszkodunk 1945-höz, nem egyszerűen a Vörös Hadsereg győzelme tekintetében, hanem a társadalmi demokrácia részleges győzelmének nemzetközi momentumaként. De ma már nem az 1945-ben megnyitott korszakban élünk, hiszen közénk és 1945 közé ékelődik egy másik világtörténelmi fordulópont. 1989. Ha 1945-tel kapcsolatban győzelemről és forradalomról beszélünk, akkor mit mondhatunk Kelet-Európa és konkrétan Magyarország utóbbi 25 évéről? Mondhatunk-e mást ma, visszanézve e 25 év következményeire, minthogy 1989 a társadalmi demokrácia szempontjából vereség volt? Hiszen nem azt láttuk-e ebben a huszonöt évben, hogy a „tankönyvi tétel”, miszerint a plebejus társadalmi demokratizálást helyettesítő liberalizmus (amely a gazdaságban eleve tulajdonosi diktatúrára épül), különböző (politikai, kulturális) diktatúrák lehetőségének is utat nyit, hogyan válik napról napra a legkézzelfoghatóbb és egyre elviselhetetlenebb valósággá? Így tehát, úgy tűnik, egy még súlyosabb szót kell használnunk 1989 kapcsán, amennyiben 1945-öt forradalomnak nevezzük. Lehet, hogy ma, 2015-ben le kell vonnunk a konzekvenciákat és kimondanunk: 1989 ellenforradalom volt, a társadalmi demokrácia totális lerombolásának első lépése, amely könyörtelen “kapcsolással” vezetett a többihez?
És ha igen – márpedig a minket körülvevő társadalmi valóság igencsak ebbe a “sarokba” szorít be minket – akkor feltehetünk egy másik, még nehezebb és kínzóbb kérdést: el tudunk-e, el merünk-e egyáltalán képzelni egy másik, jövőbeli kelet-európai (sőt: tout court európai) forradalmat, a társadalmi demokrácia 1945-höz hasonló újabb kirobbanását?
Gondolj bele ebbe és innen indulj.
Az Eszmélet 106. számának szerkesztőségi cikke.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ingyenebed 2015.06.15. 14:51:21
az Eszmélet szerkesztősége óriásit villantott, helyben vagyunk.
evvel a gondolattal az orbáni fasiszta jellegű kollekvizmus és a marxista alapú balos kollektivizmus össze is ért.
Orbánnak azért a T. Eszmélet mélyen T. Szerkesztőségétől eltérően volt annyi esze (eddig), hogy 89-et ne nevezze nyíltan ellenforradalomnak (bár tevőlegesen és ideológiájában ezt kerülgeti ő is, lehet, hogy Bayer Zs meg is tette már valahol). Gratulálok. Ez az írás simán elmenne az Echo TV-be a Bayer-Bogár-Boros trió egyik csütörtök esti agymenésébe (fogom is nekik ajánlani, vannak olyan cinikusak, hogy fel is kapják).
Merugye ha 89 ellenforradalom volt, akkor 2010 mi is volt? (főleg, ha 45-től rögtön 89-re ugrunk, közte meg semmi...)
Medveanyám.
Hát ez kiverte az iPad-et a kezemből...
Májküll (törölt) 2015.06.15. 17:30:45
Jesszusom, ti ezt még elhisztek? Ezt már Hobsbawm is cáfolta, pedig ő aztán elég balos volt.
Szerintem ez a cikk egyébként konkrétan jelzi, hogy mi a baj a balos gondolkodásmóddal: mivel ti az egyenlőség mellett vagytok, ezért szépen összemostok tök más rendszereket azzal, hogy mind egyenlőtlen vagy elnyomó.
Ez pont ugyanaz a logika, mintha egy keresztény ember azt mondaná, hogy a katalán anarchizmustól a francia liberális köztársaságon át a sztálini rendszerig ez mind ugyanaz, mert mindegyik szekuláris és az isteni rend elleni lázadásra épül. Ilyeneket mondanak monjduk az orthosphere.org-on. Ti meg ugyanez vörösben.
Na mindegy, úgysem fog átjönni, de a nézők kedvéért: mi, mindenki más, akik nem ab ovo gyűlöljük az egyenlőtlenséget, a szabadságkorlátozást és a hierarchiát, elég nagy különbséget látunk a kapitalizmus, az ancien regime és a nácik között.
Saddlenode 2015.06.16. 23:42:11
mondjuk a 89-ben megindult "fejlődés" betetőzése és radikalizálása: a 89 után kialakult oligarchikus kapitalizmusban végül többé-kevésbé megszűnt a politikai demokrácia is.
Mr. Hyde 2015.07.10. 07:47:14
Mr. Hyde 2015.07.10. 07:48:21
A nácizmus: hadi-kapitalizmus
A magántulajdonra és a kisajátításra épülő rendszer -tőkeviszony- legkövetkezetesebb kifejezési formája.
Mr. Hyde 2015.07.10. 07:51:59
A múlt század szocialista irányultságú törekvései történelmi távlatban valójában nép felszabadító-antifeudális és anti-imperialista mozgalmak voltak, amik olyan társadalmi mobilitást és ipari fejlődést eredményeztek, ami megalapozta a planetáris árutermelési rendszert, a globalizációt, azaz a kapitalizmus beteljesülését.
ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2015.07.12. 12:14:53
ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2015.07.12. 12:45:49
Nagyjából ugyanez érvényes a század összes változására. Ott van pl, 1989-90. Leszámolt az _antidemokratikus_ (ez fontos) szocialista kísérlettel, restaurált egy rosszul működő kapitalizmust, amely formálisan mégis demokratikusabb mint az előző rendszer volt. (Sokat érünk ezzel a formális lehetőséggel.)
A lényeg itt nem az lenne, hogy egy végletesen leegyszerűsített elemzést adjatok a történelemre, hanem az, hogy megmutassátok, mindezek ellenére, és mellett, melyeknek kell a fontos politikafilozófiai értékeknek lenni, és azokból mi következik a társadalmi cselekvés, és a politika frontján.
És ez nem is tűnik túl nehéz feladatnak, ráadásul értelmes, szép feladat is. Ugyanis ebben valóban támaszkodhattok arra az kikezdhetetlen alapra, hogy a baloldali-liberális eszmerendszereknek "van igazuk", legalább azon a szinten biztosan, hogy a szabadság, egyenlőség, szolidaritás elveknél egyszerűen nem lehet jobbat kitalálni. A nagy feladat éppen az, hogy ezeket hogyan lehetne minél jobban megvalósítani, konkretizálni, a gyakorlatba ültetni. Ezt persze ma még senki nem tudja igazán, mindenesetre ha legalább ennyivel tisztában van az ember, akkor annyit tud, hogy ő a jó fiúk táborában van.
Utolsó kommentek