Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

#sexselfie

2015.09.21. 09:15

Az önfényképezés, a digitális nárcizmus netovábbja, a képi egoizmus radikális önfeltárulkozásának formájában zárja magába a fényképező-apparátust. A tükörben fotózó mobilkamera végső soron önmagát fényképezi, mi csak megnyomjuk a gombot, cserében véletlenül rajta maradunk a képen. Míg a korai fényképeken az emberek nem voltak hajlandóak felismerni magukat (csúnyának, merevnek tartották a róluk készült felvételt, vagy egyszerűen nem voltak a fotó-felismerés tudásának birtokában), addig most digitális retusáló alkalmazások segítségével lehet átmaszkírozni a vonásokat és a bőrt. A szex előtt és után közzétett fotó (before-after sex selfie) mindennek radikális beteljesülése.

Békés Márton-Kepe Nóra írása.

barbie-and-ken1.jpg

„Szerelemből szeretkezz.”

Falfirka a ’90-es évekből

Miután „minden, ami létezett, reprezentációvá foszlott” (Guy Debord), nem maradt más hátra, mint a testtől való végső elidegenedés utolsó lépésének megtétele. A fényképezéssel való első találkozás alkalmával sok „primitív nép” hitte, hogy elrabolja lelkét a fotográfus kamerája. A lélek jelenléte azóta valóban problematikussá vált, a test pedig a legszorosabb kontaktus anyagtalanításával semlegesítődött a randi-appok, szex-szelfik, VR-szemüvegek és digitális stimulációk közvetítésén keresztül.

Az önfényképezés, a digitális nárcizmus netovábbja, a képi egoizmus radikális önfeltárulkozásának formájában zárja magába a fényképező-apparátust. A tükörben fotózó mobilkamera végső soron önmagát fényképezi, mi csak megnyomjuk a gombot, cserében véletlenül rajta maradunk a képen. Önkéntelenül is a közvetítőeszköz reprezentációjához járulunk hozzá, önteltségünk által kiszolgáltatva a gyártók lovemark-építésének. A kamera fotóztatja magát. Miközben a mobiltelefon teszi a dolgát – illetve a fotózó teszi – reklám is születik, az eszköz márkajelzése a maga leplezetlenségében válik alig leplezett mellek közt láthatóvá. A mobil gyártójának kamera alá helyezett logója ugyanis leggyakrabban – a képkivágás természetéből fakadóan – a tükörben készített szelfik aranymetszésén helyezkedik el. Az emberi hiúság kielégülése teremt lehetőséget a reprezentáló reprezentációjára és a reklám hirdetésére. A kétdimenziós szelfik így végső soron háromrétegű jelentést hordoznak: az emberi arckép fölött a gép, afölött pedig a brand helyezkedik el a hierarchiában.

Amennyiben a mobiltelefon kamerája egyenesen felénk fordul, a reklám látszólag eltűnik. Megszületik a selfie-k új generációja, a transzfereszköz láthatatlanná tételével javított (hazugság)reprezentáció. Az énkép 2.0. Definíció szerint feltárul a személy alapvető, másoktól megkülönböztethető lénye, amely önvizsgálat vagy visszaható cselekvés tárgyát képezi. Vagy mégsem. Az önfénykép nem tükröt tart, hanem torzképet, vágyálmot közvetít, megteremve az önelhazudás lehetőségét. Míg a korai fényképeken az emberek nem voltak hajlandóak felismerni magukat (csúnyának, merevnek tartották a róluk készült felvételt, vagy egyszerűen nem voltak a fotó-felismerés tudásának birtokában), addig most digitális retusáló alkalmazások segítségével lehet átmaszkírozni a vonásokat és a bőrt. Nincs befelé fordulás, nincs önismeret. Exhibicionizmus ez, orvosi értelemben is.

Énünk képek áramlásában oldódik fel, amikor azért fényképezzük magunkat, hogy a Másik valamelyik platformon mindezt viszontlássa. A selfie a megosztás pillanatának készül, értelme sem előbb, sem később nincs. Jelentése nem más, mint a többi képpel való elektronikus összekapcsolódás lehetősége. Ennyiben minden selfie metafotó.

„Amit nem posztolsz, az meg sem történt” – hirdeti a metróreklám. Miért lenne éppen a szex a kivétel? A Tinder-randik gyakorlatában az orgazmus pillanatát túlszárnyalja a filter elhelyezéséé, a párosodás aktusa fizikai érintés nélküli, felfokozott gyönyörré válik, amint kiposztoljuk. A sharing economy keretei között a szex mint élmény is megoszthatóvá válik.

A szex előtt és után közzétett fotó (before-after sex selfie) mindennek radikális beteljesülése. Inverz élvezet. Önmagában a fizikai kontaktus hiányáról ad hírt: a szex előtti testi állapot és a szexet követő érzelmi helyzet rögzítésével és egymás mellé helyezésével az érintkezés eljelentéktelenítését, a testiség lefokozását közli. A hashtag-elhelyezés lépett a genitáliák ingerlésének helyébe. A szexuális kapcsolat eme végső, semlegesített reprezentációja kitörli az egyesülés eseményét, negatív pornográfiává lépve elő. Nem más ez, mint a virtualitásban feloldott testiség, az ember mint anyag eltűnése. A társas elidegenedés digitális panoptikumának születése. A sex-selfie végső soron a testi kielégülés negatív tükre.

A szöveg az Öngyújtó című kiállítás (Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület, Budapest, 2015. szeptember 14.) egyik installációjának falszövege.

Az orgia utáni pillanat az, amikor bornírt gesztussal lájkolom, hogy elélveztél.

Ne maradj le semmiről! Kéthetente elküldjük mailen az öt legjobb írásunkat!

Nyomj egy tetsziket és érd el írásainkat a Facebookról!

A bejegyzés trackback címe:

https://dinamo.blog.hu/api/trackback/id/tr707805032

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Békés Márton-Kepe Nóra: #sexselfie 2015.09.21. 11:26:02

Az önfényképezés, a digitális nárcizmus netovábbja, a képi egoizmus radikális önfeltárulkozásának formájában zárja magába a fényképező-apparátust.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.09.22. 06:09:14

Gratulalok annak aki kiposztolja igy magat. Nalam az illetok azonnali letiltasa ennek kovetkezmenye. Eddig meg nem jott ilyen poszt.

within 2015.09.22. 06:32:12

Amit nem posztolsz az meg sem tôrtènt.. Ha ha ha ... Kinyilatkozàs a fenevaf felè.. Olxan kor van most..

John Nethem 2015.09.22. 07:21:43

Ennek fényében már érthető is a Korán emberábrázolás tiltása.... az alap pszichológia ugyanaz, még ha a magyarázat eltérő is.

J.R. Ewing 2015.09.22. 07:37:49

Én úgy agyon vernék valakit a saját selfie rúdjával.....

Kicknick 2015.09.22. 08:08:49

Szarni mentem...mindjárt küldöm a képet is :)

odamondó 2015.09.22. 08:10:19

Van ilyen, hogy before after sex selfie?? Jézus. Komolyan hova lehet még süllyedni meg ennek egyáltalán mi a franc értelme...

John Nethem 2015.09.22. 08:23:36

@Kicknick: Csak szaggal együtt érvényes !!! :)

átlátó 2015.09.22. 12:50:27

...nem érdekel hol nyaralsz...nem érdekel, milyen a fenyőfád karácsonykor, de májusban a kertedben sem...nem érdekel, hol etted le magad...nem érdekel ahogyan kerítést, vagy autót támasztasz...szarok mindenre...
www.youtube.com/watch?v=Obd0GPuYoHU

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.09.22. 13:25:50

Nem gondolnám, hogy prúd vagyok, de azért na.

benedek012 2015.09.22. 13:54:32

„Amit nem posztolsz, az meg sem történt”
Wow.
Akkor én még szűz vagyok.

Köldök_szösz 2015.09.22. 14:07:39

Trend? Terjed? Jézus félig megrágott kakaós csigája!

Most már aztán tényleg le kéne állni...
A következő az lesz hogy fotózd le magad a lakásodban minden szobában, a riasztórendszerrel és a jelszavaiddal együtt mert ... mert ha már ilyen fasza lakásod van akkor mutasd be töviről hegyire minden részletét különben nem hisszük el hogy a tiéd.

Tulajdonképpen mit érdekel ez engem? Én nem csinálok magamból ilyen hülyét aki meg igen és rábaszik majd valahogy azon egy nagyon jó ízűt fogunk nevetni.

2015.09.22. 14:57:47

miért ír egy szélbalos blogon a jobbos békés márton?

Tamás Nagypál 2015.09.22. 19:59:36

"„[M]inden, ami létezett, reprezentációvá foszlott” [...] Megszületik a selfie-k új generációja, a transzfereszköz láthatatlanná tételével javított (hazugság)reprezentáció." Ez ugye a szokásos jobboldali moralizálás a modernség inautentikus voltáról. Ami hiányzik, és ami az idézett Debord-ban azért benne volt, az ennek az elidegenítő apparátusnak egy baloldali kollektíva számára való elsajátítása, átértelmezése. Jellemző, hogy milyen megvetéssel és undorral írnak a szerzők a selfie megosztása mögött rejlő közösség utáni vágyakozásról: "A selfie a megosztás pillanatának készül, értelme sem előbb, sem később nincs. Jelentése nem más, mint a többi képpel való elektronikus összekapcsolódás lehetősége." Illetve: "Nem más ez, mint a virtualitásban feloldott testiség, az ember mint anyag eltűnése." Ezekkel a sorokkal minden valamire való náci egyetértene. Nem véletlen, hogy nincsenek kritikus hozzászólások (tisztelet a kivételnek).

@WiteNoir: A Dinamó nem szélbalos blog, hanem (elvileg) nyugatos balliberális (tehát a szociáldemokráciára nyitott, de alapvetően liberális). Az viszont tényleg rejtély, miért a közlik Békés Márton írásait. Ez szerintem a magyar baloldal idősödő tagjainak alkati konzervativizmusára (kádárista reflexére) vezethető vissza, ami miatt hajlamosak a modern kritikai elméletre hivatkozva a posztmodern kort egyszerűen hanyatástörténetként leírni, közel kerülve ezzel az Echo TV fasiszta teoretikusaihoz. Ez a vonal van itt a Dinamón kiegyensúlyozva olyan hurráliberális posztokkal, amik a pl. sharing economy-ban valami posztkapitalista utópiát látnak. Tehát a kritikai tartalom elavult és elöregedett, a lelkes fiatal szerzők írásai viszont gyakran elméletileg megalapozatlanok, jellemzően valamilyen új életmódot vagy életérzést fetisizálnak kritikátlanul. Szóval nem ártana egy kis bolsevik tisztogatás a szerkesztők részéről (esetleg saját maguknak javasolva néhány év kényszermunkát).

ingyenebed 2015.09.25. 11:10:18

hát...öööö.... ha tükörben fényképezek, akkor a mobil logója pont fordítva fog látszódni. ez nem tudom mennyire jó reklám.
lehetne éppen erre a célra tükrözött logót rátenni, de akkor már erősen kilógna a lóláb.

mondjuk az almás logónak mindegy. a ravasz kapitalistája, már akkor tudta...

de más termékekkel is így van, tipikus példa a sportruházat. reklámozod a Nike-t minden lépéseddel, és még te fizetsz nekik, hogy viselhesd a logójukat, ez igaz.
bár azt nem tudom mennyire van értelme ezen megütközni...

ami a dolog érdemi részét illeti, pár hónapja volt egy poszt ugyanebben a témában, azóta sem gondolok mást.

Yumurdzsak 2015.10.04. 23:16:24

valaki átfésülhette volna a szöveget megjelenés előtt, mert így nincs sok értelme.
süti beállítások módosítása