Karl Marx: Rétvári, neked ahhoz még gyúrnod kell
2014.01.19. 13:50
Kitört a szobordöntési láz a jobboldalon is, a frusztráltságnak ott is terepe lett, és ha nem is olyan dopemanes, hanem inkább kissé konzi módon, de szobrot döntene Rétvári Bence is. Nem fejbe rugdosós módon, hanem olyan polgári alapon, azaz csak simán eltávolíttatna egy szobrot, mégpedig Marxét a Budapesti Corvinus Egyetem aulájából. Elég bika, szikla gyereknek készül ez a Rétvári, nem lehet vele viccelni, ebből is látszik, hogy komoly ember.
„Rétvári Bence szerint Karl Marx eszméi, különösen azok utóélete, megágyaztak a XX. század embertelen diktatúráinak és genocídiumainak” – olvassa az ember a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium államtitkárát. Aminek itt megágyaznak az kevésbé egy embertelen elnyomás, sokkal inkább három liter bor és kis adag égetett szesz, hogy az ember elviselje azt a szellemi leárnyékoltságot, amit a mindig frappáns Rétvári Bence okoz az embernek, ha szintén mélyenszántó kollégái megnyomják az entert a sajtóközlemény kiküldésekor.
„A KDNP alelnöke hozzátette: Karl Marx szlávokról alkotott nézetei a náci fajelmélet ideológusaihoz álltak közel, ahogy az A magyar harc című, 1849-es Marx-Engels műben is tetten érhető” – na, ez az a pont, ahol megint elúszott a felkészítő szerzője, mert anélkül, hogy ezt a nettó szellemi Btk.-ba ütköző mondatot cáfolnánk, csak annyit tennénk hozzá, hogy „A magyar harc” című mű szerzője Friedrich Engels. Talán mielőtt megszólalna Rétvári, forduljon Pozsgay Imréhez vagy pártja és holdudvaruk reformkommunistáihoz, eleget zsibbasztották ők az embereket marxológiai tantrákkal ahhoz, hogy fejből tudják, mit és hol találnak az életműben.
A helyzet az, hogy Rétvári annyira lent van, hogy egy nem túl hideg, azaz kinti sétára – ezt javasoljuk Rétvárinak is – alkalmas napon, inkább nem megyünk végig azon a nettó szürkeállomány-pusztításon, ami ahhoz kellene, hogy megértsük egyáltalán, mit és miért gondolhat úgy, a láthatóan minden idők legfontosabb témáját kihalászó államtitkár. Elsőre azt is gondolnánk, hogy azért kell neki a szobor, mert szovjet és/vagy orosz partnereikkel kötött atompaktumban a szobor átadása is napirenden van, Putyin az orosz kommunistákat kívánja általa lecsillapítani. Ahogyan az is felmerült, hogy Rétvári ezzel akar a kritikákra, kiállásra és bátorságra „szakosodott” „mérsékelt konzervatív” értelmiségnek (jaj, istenem) üzenni, hogy nyugalom a Fidesz azért antikommunista párt, nem felejtik ők a szovjet múltat. Bármennyire is azt mondja az olvasó, „ááá, ez erőltetett”, ilyen kijelentések előtt csak gondoljon Selmeczi Gabriella szókincsére, Hoppál Péter mosolyára vagy egyéb porban oldódó Fidesz-szóvivők gesztusaira. Szellemileg nem lehet megalázóbb munka ma Magyarországon, mint a Fidesz és a KDNP sajtóosztályán dolgozni.
Egyébként tényleg lehetne a homályos rétvári nyomvonalon elindulni, hiszen tudjuk, hogy a nácizmus és a kommunizmus összehasonlítását történészi, politikai filozófiai kontextusban is lehet értelmezni (a kérdés nem az hogy lehet, hanem hogy lehetséges-e, összehasonlíthatóak-e [nem]), mi is hallottunk például a francia új filozófusokról, Ernst Nolte-ről – Rétvári Bence viszont biztos nem, és sajtósa sem lehet egy könyvmoly –, ahogyan olvastunk Badiou, Žižek munkáit, és most mondok egy meglepőt: Karl Marxot is. Karl Marxot írtam és mondtam, nem pedig az egykori tudszoc tanszékek trágya munkáit, de most tényleg nem akarom ide hozni úgy a Fidesz, mint az MSZP hátországának egykori és jelenlegi alakjait. Ahogyan lehetne akár értekezni a szobrok és politika (ideológia) viszonyáról, a Szoborpark funkciójáról, a kulturális emlékezetről, arról, hogy olyan országokban, ahol nem Szakály Sándor oktatja az embereket arról, hogyan lehet 21 ezer zsidó 1941-es kitelepítését és lemészárlását idegenrendészeti eljárásnak tekinteni, azokban Rétvári javaslatának érvei közröhej tárgya lennének.
Lehetne beszélni, hogy az államkapitalista rezsimek, a létező szocializmus országai valóban milyen messze álltak attól, amit Martonyi János, MSZMP-tag megálmodott, nem beszélve a tényleges baloldali ellenzékétől a rendszernek (Heller Ágnesről életünkben talán nem a svéd televízióból kellene informálódni, nem beszélve a 60-as, 70-es években vagy azóta a még tőle is balra állókról). Karl Marx elidegenedés-elméletének is pont annyi köze van Biszku Béla és társai gyalázatos tetteihez, mint Rétvári Bencének a filozófiatörténethez. Lehetne Marxról, marxizmusról és marxizmusokról (igen, többes számot írtam, itt már aztán tényleg elveszne Rétvári) vitatkozni és felvilágosítani, de a helyzet az, hogy jelen posztban nagyon is megnéztük, hogy kire kellene reagálnunk, kivel is kellene vitatkoznunk. Bár tudjuk, hogy nem illik, de most nem csak azt néztük, hogy mit mondott, hanem hogy ki mondta.
Így tehát maradunk a vasárnapi séta mellett, egyúttal jelezzük: Marx szobrát elvinni nehezebb lesz Rétvárinak, mint az egyetemnek írt nyílt levelét kiadni. Ahhoz még neki gyúrnia kell.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
RÖVIDLÁTÓ 2014.01.19. 21:42:45
Lebegne.
kvadrillio 2014.01.19. 21:50:12
Karl Marx német filozófus David Ricardo angol közgazdász elmélete nyomán úgy vélte, hogy a gazdaságban elõállított javak értéke teljes egészében a beléjük fektetett munkából származik (munkaérték-elmélet). A munkaerõt bérlõ tõkéseknek azonban nem érdekük, hogy ezt az értéket a „jogos” tulajdonosának, a munkásoknak fizessék ki, elég csupán annyit, amennyi a munkások önfenntartásához és „újratermelõdéséhez”, szaporodásához szükséges. A munkával megtermelt érték és a ténylegesen kifizetett bér közti különbséget, az értéktöbbletet (Mehrwert) pedig megtartják maguknak – Marx szerint a tõkés vállalatok profitja csak és kizárólag az értéktöbbletbõl származik.
Marx úgy gondolta, hogy a kapitalizmusban a tõke aránya egyre csak nõ a termelésben, a munkaerõé pedig csökken, miközben a tõkések száma is egyre fogyatkozik (a tõke koncentrálódik). Ez a folyamat idõvel tömeges munkanélküliséghez fog vezetni: az elégedetlen munkások pedig, erõfölényük birtokában, közös tulajdonba veszik a termelõeszközöket, amivel örökre megszûnik a munkaerõ birtokosainak kizsákmányolása.
Marx elméletét ma már nagyon kevés közgazdász fogadja el eredeti formájában. Általánossá vált az a nézet, hogy az elõállított javak árához minden beléjük fektetett termelési tényezõ hozzájárul, nem csupán a munkaerõ; ilyen módon a tõke tulajdonosainak is „joga” van részt kérni a bevételbõl. Azt viszont ma is sokan elfogadják, hogy a munkások kevesebb bért kapnak, mint amennyi a munkaerõ, illetve a tõke termeléshez való hozzájárulásának arányából következne.
Forrás: Ez a cikk a GNU Szabad Dokumentációs Licenc alá tartozik, a "Munkaerõ" Wikipédia szócikk anyagát tartalmazza.............
☉ ☾ 2014.01.19. 21:58:13
Mellesleg tévedés azt gondolni, hogy számukra létezik hitelesség és átgondolt, értelmes cselekvés, hiszen ők a fogalmi gondolkodás világában élve, a tényeket absztrakt szavaknak, manipulálható propaganda eszközöknek tekintik és így is használják fel.
Kijelölt fogalmaik ijesztő módon csak ellenségképek, ezért nem érdemes komoly arccal cáfolni, elemezni mindazt amit mondanak, hiszen bűnözőkről van szó, akik a lebukás pillanatáig hazudnak, belecsavarodva önnön ostobaságaikba.
kvadrillio 2014.01.19. 22:01:24
Friedman kimutatja Anna Schwartzcal közösen írt tanulmányában2 hogy minden válságot a hibás monetáris beavatkozás okozott, még az 1929-33-as nagy válságot is. Ez megdöbbentő felismerés volt, hiszen addig úgy tudtuk, hogy 1929-ben túltermelési válság tört ki. Friedman és szerzőtársa azonban bebizonyítja, hogy ez a következtetés téves! Először az 1920-as évek konjunktúrájának mesterséges továbbgerjesztésére alkalmaznak az államok felelőtlen monetáris expanziót (hiteltúlkínálat, alacsony kamatok!), majd amikor a pénzkibocsátásnak és a reálgazdaság bővülésének elszakadása3 miatt bekövetkezik 1929. október 29-én a tőzsdekrach, akkor ellenkező irányú „fékberántással” fokozzák válságig a bajt: nagyarányú monetáris és fiskális szűkítésbe kezdenek, ami hirtelen „összezsugorítja” a vásárlóerőt, és ehhez képest már tényleg túltermelés van a gazdaságban. Először a bankszektorban következik be az összeomlás 1931-ben, majd mindez tovagyűrűzik a reálgazdaságra. 1932-ben már 30 millióra rúg a munkanélküliek száma a világon.
Friedman szerint 1929-30-ban még el lehetett volna kerülni a válságot, ha nem kezelik hibásan a tőzsdekrachot. Egy tőzsdei összeomlás ugyanis önmagában még nem válság. Még egy monetáris összeomlás sem az. Jó példa erre az 1990-es évek második felének permanens monetáris válságsorozata, amely kezdődik Mexikóval (1995), folytatódik Oroszországgal (1996), Japánnal (1997), és végül tetőzik a New Yorki tőzsdepánikkal (1998). E sorozatból mégsem lett recesszió a reálgazdaságban.
Ugyanígy: ha 1930-ban nem kezdődik el a kétségbeesett kapkodás, nem hoznak súlyos restrikciós intézkedéseket a kormányok, akkor nem alakult volna ki a válság.
kvadrillio 2014.01.19. 22:06:13
DE KI AZ A RÉTVÁRI ??????????
Vombatus Ursinus 2014.01.19. 22:06:34
☉ ☾ 2014.01.19. 22:13:21
Heep Uriás (törölt) 2014.01.19. 22:21:42
Egy kapitalista, liberális demokráciában Marx szobrot rakni egy közgazdasági egyetemre, olyan mint szobrot állítani Luther Mártonnak a Vatikánban. Legalábbis furcsa.
Szóval vagy tessék körbevenni más közgazdasági gondolkodók szobraival, vagy tessék elvinni.
A többi meg politika. Kár ennyi blogbejegyzést írni Marx védelmében.
☉ ☾ 2014.01.19. 22:23:28
Heep Uriás (törölt) 2014.01.19. 22:30:14
☉ ☾ 2014.01.19. 22:33:36
☉ ☾ 2014.01.19. 22:41:36
"A tanítást azonban az asszonynak nem engedem meg, sem azt, hogy a férfin uralkodjék, hanem legyen csendben." (1 Timóteus 2:12)
"Ti szolgák pedig teljes félelemmel engedelmeskedjetek uraitoknak, ne csak a jóknak és méltányosaknak, hanem a kíméletleneknek is." (1 Péter 2:18)
Heep Uriás (törölt) 2014.01.19. 22:45:27
Miért jobb a politikai alapú törzsi gyűlölködés, egy adott ügy érdemi megvitatásánál? Főleg, ha látjuk, hogy az adott politikai elit szellemileg alkalmatlan bármi megvitatására. Akkor legalább mi, a társadalom vitassuk meg ezeket a dolgokat, higgadtan, értelmesen.
☉ ☾ 2014.01.19. 22:52:39
Gribbin János 2014.01.19. 22:53:31
Heep Uriás (törölt) 2014.01.19. 22:55:51
Peterpapo 2014.01.19. 22:57:07
Te értelmezed is, amit olvasol? A poszt írójának nem azzal van baja, hogy szóba került a szobor eltávolítása, hanem az indokokkal, amik miatt el akarják távolítani a szobrot.
Peterpapo 2014.01.19. 22:58:31
Köszi!
Tehát akkor ez a felvetésed minimum csúsztatás:
"Egy kapitalista, liberális demokráciában Marx szobrot rakni egy közgazdasági egyetemre,... "
Ugye?
☉ ☾ 2014.01.19. 22:59:46
Heep Uriás (törölt) 2014.01.19. 23:03:36
☉ ☾ 2014.01.19. 23:04:48
☉ ☾ 2014.01.19. 23:06:00
ezt írtam fent:
Mellesleg tévedés azt gondolni, hogy számukra létezik hitelesség és átgondolt, értelmes cselekvés, hiszen ők a fogalmi gondolkodás világában élve, a tényeket absztrakt szavaknak, manipulálható propaganda eszközöknek tekintik és így is használják fel.
Kijelölt fogalmaik ijesztő módon csak ellenségképek, ezért nem érdemes komoly arccal cáfolni, elemezni mindazt amit mondanak, hiszen bűnözőkről van szó, akik a lebukás pillanatáig hazudnak, belecsavarodva önnön ostobaságaikba.
von Putri 2014.01.19. 23:07:01
Ilyenkor látszik, mennyire fülledt, belterjes klub volt mindig is a Marx hívők társasága. Akárhány párttag küszködött is hogy bebiflázza az esti foxi-maxi tanfolyamon Marx nagyrészt olvashatatlan műveit, mindig is kívülálló maradt
Marxhoz születni kell, és Marx mindig is ott marad a lévita elit szubkultűrájában, akármennyire is eljárt a művei felett az idő. A törzsi összetartás fontosabb a tartalomnál. De mi az üzenet azok számára, akik nem születtek lévitának?
Heep Uriás (törölt) 2014.01.19. 23:07:21
A másikra meg már leírtam, hogy leszarom Rétvárit, ő egy senki, mit beszélgessek róla? Marxról van értelme vitázni.
Heep Uriás (törölt) 2014.01.19. 23:12:14
☉ ☾ 2014.01.19. 23:21:14
- Kérek egy lázmérőt.
- Milyet adhatok? Van kínai és orosz gyártmány is.
- Kínait kérek. Az oroszt nem lehet lerázni.
J.László 2014.01.19. 23:39:48
Peterpapo 2014.01.20. 00:11:31
Nagyon nem mindegy, hogy mit mondasz. Te azt állítottad, hogy a kapitalista liberális demokrácia rakta oda a szobrot. Ez nem igaz. Legfeljebb még eddig nem távolították el. Egyik kormány sem. Pedig a Fidesz lett volna lehetősége 1998-2002 között is, csak úgy látszik akkoriban még nem zavarta őket. Csak most, hogy az oroszokkal szerződést kötöttek. Egy kis terelés a lényegről nem árt. Ez a blog viszont Rétvári ordas faszságáról szól, így Marxról nem itt kellene vitázni, mert ez a blog nem Marxról szól. Egy Rétváriról szóló blogon Marxról vitázni szintén terelés. Röviden: egy Rétváriról szóló blogon Marxról vitázni olyan, mint szobrot állítani Luther Mártonnak a Vatikánban. Legalábbis furcsa.
mandras 2014.01.20. 00:12:12
Peterpapo 2014.01.20. 00:13:12
Attól, hogy Rétvári baromságot mondott és erről szól a blog, senki sem védi Marx szobrát.
J.László 2014.01.20. 00:15:01
Dehogynem. A régi beidegződések nem múlnak el nyomtalanul.
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.01.20. 00:47:46
antisystem 2014.01.20. 01:23:02
Na, az ő rektorátusa alatt is kitört többször, többekből az az elmebaj, hogy onnan el kellene távolítani Marx szobrát, mert mit keres ott Marx a rendszerváltás után, stb... na, Andorka elmagyarázta nekik, mint atya a hülye gyerekének, hogy bizony azért van Karl Marx szobra a Közgáz aulájában, mert ez a német közgazdász hozta létre az utolsó átfogó közgazdaságtant, ez ilyen egyszerű. És akkor megokosulva elkullogtak a döntögetni szándékozók...
Na, sajnos Andorka már 15 éve halott, ezért nincs senki, aki betájolja az ilyen Rétvári féléket, hogy mi merre hány méter... akár kereszténységből, akár közgazdaságtanból...
maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.20. 07:41:30
Ettől függetlenül persze hülyeség boszorkányüldözést folytatni ellene.
Hannibal ante portas 2014.01.20. 07:44:11
☉ ☾ 2014.01.20. 08:14:43
☉ ☾ 2014.01.20. 08:17:42
dobzse.laci 2014.01.20. 08:25:39
Nem volt hiábavaló a sok szeminárium, nomeg a foximaxi.
Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.01.20. 08:31:00
DFK 2014.01.20. 08:39:03
Azt is tudjuk, hogy a belvárosi "értelmiség" szerint a marxizmus-leninizmus áldozatai kevésbbé áldozatok (ha már letagadni nem lehet az áldozatokat).
Zed4preZ 2014.01.20. 08:41:41
Aztán keresztény lett az egész család nagy hirtelen.
De aki ezt nem tudja róluk, az is láthatja öt perc alatt, ha politikailag nem végletesen elvakult, hogy nagyjából mennyi gerince lehet az államtitkár úrnak.
Szerintem lapozzunk.
csivava ellen dobócsillag nuncsaku 2014.01.20. 08:46:56
csivava ellen dobócsillag nuncsaku 2014.01.20. 08:47:59
Zed4preZ 2014.01.20. 08:49:20
csivava ellen dobócsillag nuncsaku 2014.01.20. 08:49:25
csivava ellen dobócsillag nuncsaku 2014.01.20. 08:51:47
Berzengő 2014.01.20. 09:07:33
KOSSUTH Lajos,
LISZT Ferenc és
SZÉCHENYI István
ennél ezerszer antiszemitabb szövegeket nyomott életében!
Azok szobrát is tüntessük el?
Na, jó Orbán házi színésze, Eperjes mar döntögette volna a Kossuth szobrokat anno Áder János műsorában, szóval sosem lehet tudni.
Berzengő 2014.01.20. 09:12:16
amikor
________
a NUMERUS CLAUSUS Clausus fő zsidoutalo szószolóját, Prohászkát Rétvari egyenesen MEGVÉDTE, ORBAN LELKÉSZE, minisztere (Balog) meg FELAVATTA SZOBRÁT!
hetek.hu/hit_es_ertekek/201206/prohaszka_az_elso_hungarista
___________
Ennyit hogy mennyi bajuk van az antiszemitizmussal valójában.
Hannibal ante portas 2014.01.20. 09:13:57
1. az élet kerek egész, sokkal több, mint jobb vagy bal.
2. Amúgy meg Isten-hívő, mondanám Krisztus hívő vagyok.
3. Nem beszélgettem veled, mindössze elcsodálkoztam azon, amit írtál.
Berzengő 2014.01.20. 09:22:23
atlatszooktatas.blog.hu/2014/01/19/dontsd_a_marxot_ne_sirankozz
Fikazza a Marx szobrot, miközben a vezére új barátja nem másnak mint SZTALINNAK állítana szobrot.
Nem baj, Retvary majd megelemzi azt is hogy miert kell neki szobor.
__________________
A milliók haláláért felelős kommunista diktátor történelmi szerepét meglehetősen unortodox módon értékelő Putyin kifejtette, hogy Sztálin éppúgy szobrokat érdemelne, mint a hajdani brit lordprotektor, aki „ravasz fickó” volt, és „nagyon kétes szerepet játszott” a brit történelemben.
Putyin mindezt egy Moszkvában építendő Sztálin-emlékmű kilátásaival kapcsolatos kérdésre válaszolta.
vadi3 2014.01.20. 09:22:35
Szűtté mamá? Szűjjé! 2014.01.20. 09:32:08
vadi3 2014.01.20. 09:37:01
safranek 2014.01.20. 09:51:40
vajdasagi 2014.01.20. 10:28:05
Zed4preZ 2014.01.20. 10:42:26
neoteny · http://word.blog.hu 2014.01.20. 11:38:42
X.Y.Z 2014.01.20. 13:11:22
antisystem 2014.01.20. 21:16:22
Vagy hogy is volt a Markos-kabaréban?
- Emlékszel, amikor lőttük a pártházat?
- Mikor? Melyiket?
- Hát mikor melyiket...
Kis ország, egy söpredék...
Utolsó kommentek