Az érzékenység politikája
2015.11.12. 07:58
Az érzelmek uralásáért folytatott harc ezért aztán semmi esetre sem a „politikai cselekvés ellehetetlenítése”, hanem teljes értékű, telivér politikai küzdelem. Sajnos a közbeszéd vitái nem testetlen intellektusok űrben lebegő társaságában zajlanak, hanem olyan hatalmi viszonyok rendszerein belül, amelyek uralják nem csak a gondolkodásunkat, de az érzelmeinket, sőt a testünket, életünk legszemélyesebb aspektusait is: the personal is the political vagy micsoda. E hatalmi rendszereket, ha ezek igazságtalanok, épp ezeken a váratlan színtereken kikezdeni nem a politikától való elzárkózás, hanem a politikai cselekvés legvégletesebb felvállalása.
Kapelner Zsolt írása.
Nemrég Ungár Péter a Dinamón megjelent cikkében felemelte a szavát egy a külföldi sajtóban ismét egyre nagyobb figyelmet élvező kérdésben, amely a nyugati egyetemeken egyre terjedő diákmozgalmak kapcsán merült fel. E mozgalmak a szerző meglátása szerint túlpörgetett PC ajnározásukkal és túlzott érzékenységükkel a szólásszabadság, az értelmes vita és végül a politikai cselekvés lehetőségét rekesztik el – kárt okoznak.
Ungár – sok hazai szerzőhöz hasonlóan – nem kísérli meg részletesen bemutatni a szóban forgó problémát és az azt övező mély és összetett vitát, inkább csak idéz egy-két amerikaiul írt cikket, ami – mit ad Isten – a saját álláspontját támasztja alá. Ennek fényében én sem kísérlem meg itt a teljeskörű tényfeltárást, inkább csak a saját álláspontomat ismertetem néhány – remélhetőleg meggyőző – érv kíséretében.
Ungár azt kéri számon a „túlérzékeny” egyetemi hallgatókon, hogy a „közbeszédet pszichodráma csoporttá” akarják változtatni: azaz nem érveket és ellenérveket ütköztetnek, hanem kizárólag érzelmeikre (főleg sértett érzelmeikre) alapozzák egyébként meglepően sikeres politikai aktivitásukat. Széljegyzet: akár egyetértünk ezekkel a diákokkal akár nem, azt el kell ismernünk, hogy határozott véleményeket képesek artikulálni és azoknak szervezett akciók segítségével érvényt is tudnak szerezni – ha ezt a mi egyetemistáink is tudnák!
A probléma mármost azt, hogy Ungár – úgy tűnik - nem látja be, hogy ezekben a kérdésekben nem csak az érzelmekről van szó, hanem egyúttal a hatalomról is. Pontosabban: az érzelmi és a hatalmi kérdés nem elválasztható egymástól. Az, hogy egy közösségben kiknek kell félelemben élniük, és kinek a félelmeit akarja megszüntetni a közösség, és kikét nem, kinek a traumáit tartja a közösség fontosnak és kikét kisebbíti vagy marginalizálja, szerves része annak, ahogyan a hatalom megoszlik és működik a társadalomban.
Vegyük Ungár Péter kedvenc példáját, a Germaine Greer előadását megakadályozó kétszáz egyetemi hallgató, akik szerint a feminista szerző transzfób, ezért aztán nem kellene előadást tartania. Ungár szerint a hallgatók gondja az volt, hogy Geer „nem veszi figyelembe az emberek érzékenységét”, amire persze bárki mondhatja, hogy de hát ő egyiküknek sem az anyukája, az egyetemi hallgatók lelki világa nem az ő baja. Igen ám, csakhogy az „emberek” ebben az esetben az egyik legdurvábban marginalizált kisebbséget jelenti: a transzneműeket. Azzal, hogy egy egyetem nem veszi figyelembe a transznemű hallgatók érzékenységét, egy állítást tesz arról, hogy mennyire tartja fontosnak ezen diákok érdekeit.
Tanulságos meggondolni, hogy vajon e szerzők elővennék-e ugyanezt a gondolatmenetet, ha a szóban forgó szerző antiszemita vagy holokauszttagadó lett volna? Mert hát mi is pontosan a baj azzal, ha egy holokauszttagadó szerző vagy tudós tart előadást egy egyetemen? Pontosan az, hogy az illető jelenléte sérti az egyetem zsidó származású, ne adj’ Isten a holokausztot túlélő családokból származó hallgatók érzékenységét.
Bizony, arról van szó, hogy a tény, hogy egy ilyen ember, mint megbecsült tudós tarthat előadást az egyetememen, az mélységesen megrendít engem, mint Auschwitz túlélők unokáját. Nem feltétlenül azért, mert az illető tudós majd rossz zsidó vicceket fog mondani az előadásában, melyek kényelmetlenül érintenek, hanem azért is, mert ez egyúttal az egyetem hozzáállásáról is elmond valamit: számukra fontosabb az illető tudományos előmenetele, mint az antiszemitizmusa.
És ha ez így van, ugyan ilyen segítségre és támogatásra számíthatok a nevezett egyetemtől, ha a zsidógyűlölő hallgatótársaim fenyegetéseket találnak küldeni nekem? Vagy ha egy professzorom netán rosszabb jegyet ad nekem, mert úgy gondolja, zsidó vagyok? Mindez nem egy pusztán intellektuális eszmefuttatás, hanem egyúttal egy érzelmi reakció is: félelemnek hívják. A probléma pontosan az, hogy valakik büntetlenül félelmet kelthetnek bennem, ezáltal pedig hatalmat gyakorolhatnak fölöttem, pedig ehhez semmi joguk nincs.
Hogy a félelmem alaptalan? Hogy egy-egy szélsőjobbos előadó ide vagy oda, úgysem fognak hazafelé megverni az antiszemiták? Nos, ha engem nem is, transznemű embertársaim helyzete már közel sem ilyen biztos. Ezek az emberek folytonos kirekesztettségben és teljesen megalapozott félelemben élnek. Kirekesztésük, elnyomásuk egyik eszköze az, hogy a társadalom többi tagja rendelkezhet érzelmeik felett, míg ez visszafelé nem igaz, hogy érzelmeiket másodlagosnak, irracionálisnak bélyegezhetik.
Az érzelmek uralásáért folytatott harc ezért aztán semmi esetre sem a „politikai cselekvés ellehetetlenítése”, ahogy Ungár véli, hanem teljes értékű, telivér politikai küzdelem. (Egyébként kétszáz egyetemi hallgató szervezett fellépése egy politikailag terhelt témában, amely ráadásul meghátrálásra is kényszerítette az egyetemi vezetést mi lenne, hanem politikai cselekvés?!)
Mindez természetesen nem jelenti, hogy a szóban forgó diákok céljai vagy eszközei mindig helyesek és méltánylandók, hogy visszaélésekre soha nem kerül sor (nota bene: ez az Ungár által preferált típusú politikával is gyakran megesik). A Yale egyetem nemrég nyilvános meghurcoltatásnak kitett oktatóit nyilvánvalóan sok tekintetben igazságtalanul éri ellenségesség és bírálat. Ettől azonban a körülöttük kibontakozó dráma egy valódi politikai küzdelem: valóban marginalizált csoportok valódi politikai céljairól szólnak.
Ungárnak teljesen igaza van abban, hogy „a politikai cselekvésben, vagyis a közbeszéd vitáiban mindig sérül valakiknek az érzékenysége”. De nagyon nem mindegy, hogy a sértett és a sértő a politikai-társadalmi elnyomás és privilégiumok rendszerein belül hol helyezkedik el. A belátás, amelyet itt meg kell tennünk az, hogy a hatalom az élet minden területén megjelenik: minden, amit teszünk, gondolunk és érzünk a minket körülvevő társadalmi-politikai rendben ágyazódik.
Sajnos a közbeszéd vitái nem testetlen intellektusok űrben lebegő társaságában zajlanak, hanem olyan hatalmi viszonyok rendszerein belül, amelyek uralják nem csak a gondolkodásunkat, de az érzelmeinket, sőt a testünket, életünk legszemélyesebb aspektusait is: the personal is the political vagy micsoda. E hatalmi rendszereket, ha ezek igazságtalanok, épp ezeken a váratlan színtereken kikezdeni nem a politikától való elzárkózás, hanem a politikai cselekvés legvégletesebb felvállalása.
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Kapelner Zsolt: Az érzékenység politikája 2015.11.12. 13:13:06
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
2015.11.12. 18:37:08
ami nem stimmel, az a pofátlan kettősmércézés, a röhejesen szelektív érzékenység, ami a nem-férfi, nem-fehér, nem-(cisz)heteró népességet a férfi, fehér, ciszhet népességgel szemben egészében gyengébb hatalmúnak állítja be.
aljas, képmutató, gyomorforgató módon eltagadva az osztáyhovatartozás (és egyéb) tényezők elsőbbségét.
egy vidéki kis falucska alsó osztálybeli családjába születő "ciszhet"(ostoba manipulatív szóhasználat de ezt most hagyjuk) fehér férfinak kurvára kisebb hatalma van mint mondjuk egy középosztálybeli fehér nőnek vagy egy homoszexuális férfinak vagy mint egynémelyik transzneműnek, stb.
persze az említett fehér heteró férfi rétegekt (kb. a 21. század "niggerjei") korlátlanul lehet mocskolni.
láthatjuk, mikor a segghülye amerikai
fekete aktivista felteszi a kérdést twitteren: " milyen diszkrimináció érhet egy fehér férfit???"
láthatjuk, mikor a stocholmi feminista aktivista hölgy (csavar: magyar származású) vidéki lúzerezi azokat a svédeket, akiknek a nem-fehér bevándorlókkal kicsit más tapasztalatuk van mint neki
stb. stb.
talán jószándékú, de hamis és képmutató agymosás.
aki ezt támogatja, ugyanolyan hülye, mint a szélsőjobboldaliak.
TamasGM 2015.11.13. 00:10:44
Tamás Nagypál 2015.11.13. 05:47:00
america.aljazeera.com/articles/2015/11/5/california-students-walk-out-over-racist-post.html
usuncut.com/news/univ-of-missouri-president-resigns/
Jellemző hogy sem ő, sem a György által fentebb belinkelt 444 cikk nem említi egy szóval sem kontextusként ezt a rendőri erőszak (terror) ellen alulról szerveződő mozgalmat, azt a látszatot keltve, hogy ez az egész antirasszista diskurzus túlérzékeny felsőközéposztálybeli fiatalok magánügye. Mert ugye ez kerül be a mainstream médiákba. Szóval lehet hogy neked a "fehér heteró férfi rétegek" a 21. század "niggerjei," de ilyet tényleg csak akkor tudsz mondani, ha nem veszel tudomást a történeti n-ek folytatódó (soha meg nem szűnt) küzdelmeiről.
"a stocholmi feminista aktivista hölgy (csavar: magyar származású) vidéki lúzerezi azokat a svédeket, akiknek a nem-fehér bevándorlókkal kicsit más tapasztalatuk van mint neki"
A kérdés az, hogy ez vajon szükségszerű-e? Mert az engem nem lep meg egyáltalán, hogy vannak burzsoá feministák. A kérdés az, hogy a feminizmus lényege szerint érzéketlen-e az alsóbb osztályokkal szemben vagy csak lenyúlta egy (felső)középosztálybeli kisebbség? Mert ha az utóbbi akkor egyszerűen nem kell a mainstream médiákat komolyan venni és kész.
2015.11.13. 16:03:53
természetesen egy szóval sem állítottam hogy kapelner zsolt ne venne bármiről is tudomást, nem róla beszéltem, ahogy a nyílt jogi eszközökkel történő diszkrimináció is csak egy kis szeletét képezi a diszkriminációellenes harcosok kifogásainak de hát ez közismert nyilvánvaló
ha nem veszel tudomást a történeti n-ek folytatódó (soha meg nem szűnt) küzdelmeiről. "
itt a konkrét megnyilvánulások tartalma és stílusa számít, van ami igaz van ami nem, van ami elfogadható stílusú valami nem. és én pont azt állítom, hogy bizonyos tartalom, bizonyos stílus akkor is elvetendő ha esetleg tényleg jó szándékú, bár én ebben is kételkednék számos esetben
A kérdés az, hogy a feminizmus lényege szerint érzéketlen-e az alsóbb osztályokkal szemben vagy csak lenyúlta egy (felső)középosztálybeli kisebbség? Mert ha az utóbbi akkor egyszerűen nem kell a mainstream médiákat komolyan venni és kész. "
ez azért csak részben értelmezhető, mindenesetre ez itt most nem igazán a feminizmusról szól, persze arról is lehet beszélni, ha akarod:)
Tamás Nagypál 2015.11.13. 18:38:47
2015.11.13. 23:24:18
a valódi radikális szemlélet csak látszólag és átmenetileg békíthető össze a nem-radikális szemlélettel, ezt tudjuk, függetlenül attól, ki melyik oldalon áll.
az alsó osztály, a "proletariátus" meg igen sok mindenből kimarad, én oda tartozom, hogy pl. a blog olvasói közül arányában mennyien, azt nem tudom.
Tamás Nagypál 2015.11.14. 00:15:05
"Mi lett volna ezekkel a trendekkel, ha valaki felfigyelt volna rájuk 25 éve amikor először jelentek meg róluk adatok? Vajon az amerikai fehér munkásosztályt megtizedelő társadalmi problémák--metadon, heroin, alkohol, szenvedélybetegségek, öngyilkosság--akkor is ilyen kezelhetetlen szinten lennének? Vajon kijózanító hatással lesz ez a jelentés arra a több millió fehér amerikaira, akiknek az életkörülményeit a [jobboldali] ellen-értelmiség árulással felérő módon szóra sem méltatja? Vagy továbbra is saját érdekeik ellen fognak szavazni, ahogyan Kentucky-ban múlt héten? Ha a fehér felsőbbrendűség oltárán a polgárháború alatt hozott elképesztő áldozataik, minek közben az ültetvényesek fiai és lányai Richmondban vigadoztak, jelzés értékűek a jövőre nézve, ezek az emberek akkor is támogatni fogják a fehér uralmat ha az megöli őket."
www.counterpunch.org/2015/11/13/did-the-counter-intelligentsia-ignore-white-america/
n.n.n. 2015.11.15. 08:47:01
Engem érdekelne:konkrétan mik azok az "egyéb" tényezők? Egy heteró férfinak például elsőbbséget kell élveznie egy leszbikus nővel vagy egy transzneművel szemben? Vagy akár még egy heteró nővel szemben is?
Ha a férfi vonzónak és férfiasnak tartja magát akkor elsőbbséget kell kapnia azokkal a nőkkel szemben, akik (szerinte) nem vonzóak?
Vagy genetikai alapon kellene szelektálni?
(Azt értem, hogy a baloldalnak inkább a szexista, hímsoviniszta, rasszista és homofób választókra kellene tekintettel lenni, mert ők többen vannak - a statisztikák szerint, amiket én láttam, Magyarországon kb. az emberek 2/3-a homofób. És a baloldal ezzel jobban járna, mint néhány buzival. Vagy ne adj' isten, valami bevándorlókkal. De ha valaki a kormányváltást akarja kisakkozni, jó ha gondol arra is, hogy ő akkor az országot mint olyat HOL képzeli el, Európában, vagy valami távoli galaxisban.)
n.n.n. 2015.11.15. 18:22:02
Én egy transznemű vagyok. Te pedig az én megítélésem szerint egy ostoba seggfej vagy.
Engem naponta zaklatnak és fenyegetnek csak azért, mert létezem. Én tudom, hogy létezik transzfób és homofób diszkrimináció, zaklatás, bántalmazás, nekem te azt hiába akarod letagadni.
Létezik, de te nem akarsz arról tudni, mert az nem a te problémád és ha nem a te problémád, az akkor nem számít és nem is létezik és te azt kikéred magadnak, hogy valaki arról beszéljen. Nehogymár abban a térben, ahol te jelen vagy, mások problémáival IS foglalkozni merészeljen valaki! És ha valaki a transzneműeket érő zaklatásokról és bántalmazásokról beszél, felháborodsz ezen, mert az szerinted "agymosás".
Egyébként is, azoknak a hülye buziknak biztosan nagyobb hatalmuk van, mint neked - erről fantáziálsz és ez fáj neked. De fogadni mernék, hogy amit belinkeltem, azt vagy elolvasni sem voltál képes, vagy ha elolvastad is, nem fogtad föl, nem is akartad. Megmondtad, hogy az ilyen információ mind "agymosás" és te azt kikéred magadnak. (Javaslom, tegyél alufóliasapkát is a fejedre.)
Széljobber képviselők buzilobbizásáról meg mások is tudnak, ha te arra hivatkozol, ahogy véleményem szerint tetted sunyiban, az másoknak feltűnik ám. (Mintha az lett volna a tuti infó, amire pl. azt a vélelmet alapoztad, hogy a homoszexuális férfiaknak nagyobb hatalmuk van, mint a heteróknak.)
Ha akarod, még elmagyarázhatod, miért értelmi fogyatékos az, aki a transzneműek és LMBT személyek diszkriminációjáról és az őket érő zaklatásról, fenyegetésről, bántalmazásról beszél.
És válaszolhatsz a korábbi kérdésemre is: mik azok az egyéb tényezők, amik szerinted prioritást élveznek az LMBT személyek biztonságával szemben.
Akartam még kérdezni azt is: konkrétan mi az az "igazság", ami szerinted nem rendelhető alá a fizikai agresszióval is fenyegetett LMBT személyek "érzékenységének". (Netán a buzilobbi, vagy micsoda?) Ezt sem fejtetted ki. Pedig megtehetnéd. Ez nem egy olyan védett tér, ahol tekintettel kell lenned a mi "érzékenységünkre".
2015.11.15. 19:45:28
pár szélsőséges feminista, meleg, transz stb. harcimarci, ennyi.
empíria, józanság (jaj, az burzsoá hatalmi eszköz, bocsánat), világismeret stb. nulla, csak esztelen hőbörgés meg szélsőségek melyek az értelmes koncepciókat is lejáratják, még abból is széljobbost csinálnak aki amúgy nem az.
Tamás Nagypál 2015.11.15. 20:26:09
"mi az az "igazság", ami szerinted nem rendelhető alá a fizikai agresszióval is fenyegetett LMBT személyek "érzékenységének"."
Pl. az a tény, hogy a fizikai agresszióval való fenyegetettség túlmutat az egyes identitáscsoportokon és globálisan osztályproblémaként jelentkezik. Tehát hogy a transzfóbia valódi okai értelmezhetetlenek ha a transzneműek elleni erőszakot elszigetelten vizsgáljuk. Az identitások biztonságos karanténba zárása, politikájuknak az osztályharcról való leválasztása klasszikus liberális stratégia a proletariátus leszerelésére, az alsó osztályok egymással való szolidaritásának felszámolására. Természetesen a biztonságos karantén még mindig jobb mint az erőszak és a zaklatás, ezért teljesen természetes, hogy baloldal hiányában a hagyományosan elnyomott identitású csoportok a liberálisokkal szövetkeznek (míg az újonnan lecsúszók a jobboldallal). Ezzel viszont az a tragikus helyzet áll elő, hogy az elnyomottak elveszítik a saját hangjukat és az uralkodó osztályok nyelvét kezdik el beszélni, amibe bele van kódolva a proletárok egymás ellen uszítása, versenyeztetése. Ti WiteNoir-ral kölcsönösen lehülyéztétek egymást miközben mindketten a többségi társadalom által materiálisan elnyomottként határoztátok meg magatokat. Ez szívetek joga, én csak arra utalnék, hogy egy ettől eltérő, baloldali stratégia is elképzelhető.
n.n.n. 2015.11.18. 23:20:47
WiteNoir hivatkozásaira, egyrészt a vidéken élő emberekre, másrészt az alsóbb osztályokra, "proletariátusra" nem azért nem reagáltam, mert én ezt a másféle felosztást elutasítom és ezzel szembehelyezni kívánom a magamét. (Ő emiatt, kétféle osztályozás "rivalizálása" mint szerinte releváns probléma miatt ágált és ezt valahogy úgy próbálta megindokolni, hogy az LMBT emberek problémáival azért nem kellene már annyit foglalkozni, mert az csak "agymosás".)
Én is vidéken élek, egy kistelepülésen, a családom tipikusnak mondható vidéki munkáscsalád - és én például ebben a családban szenvedtem el, vidéken élő "proletár" férfi családtagoktól családon belüli erőszakot. (Azért is, mert "szexuálisan abnormális" vagyok. Egy családtag a közelmúltban megtámadott emiatt, bántalmazni akart stb., bíróság tiltotta el. Ezt ő méltatlan elnyomásként élte meg. Fölháborodva ki is oktatott, hogy neki joga lenne engem fizikailag és szexuálisan bántalmazni, csak én hülye vagyok és nem engedem meg - ennyit még a lehülyézések okairól, másféle szituációkban.)
Eltűnődtem azon nemrég, van-e értelme egy "osztályalapú baloldalt" szembeállítani egy "biopolitikaival", az elnyomott proletariátust az általad "hagyományosan elnyomott identitásúnak" nevezett csoportokkal. Nemcsak azért nem látnám ennek értelmét, amit te itt elősoroltál.
Azok a "hagyományosan elnyomott identitású" csoportok többnyire fizikai erőszaknak vannak kiszolgáltatva, az ő liberális protezsálásuk, amennyiben létezne, elsősorban az elemi jogvédelem lenne. Egyszerűen azért, mert az ember állat, és hajlamos megerőszakolni, bántalmazni, agyonverni a nála gyengébbet vagy azt, akinek őneki nem tetszik a képe - nemcsak szórakozásból, hanem az erőszaktól várható haszonért is. (Ennyit a mesebeli szolidaritásról is, amit nem kell fölszámolni, mert eredendően nincs is.) 1) a legtöbb esetben ezeknek az embereknek a szexuális önrendelkezéshez való jogáról van szó, vagy pusztán az élethez való jogukról, a nők esetében a reprodukciós jogokról i 2) olyan szituációkban, amikor ez fölmerül, akár nők elleni erőszak, akár LMBT személyek elleni erőszak, diszkrimináció, általában hasonló a bántalmazó és a bántalmazott társadalmi státusza. Még ha munkahelyi diszkriminációról vagy zaklatásról van szó, általában akkor sem lehet látványos osztálykülönbségről beszélni.
1) és 2) miatt nemigen láttam értelmét WiteNoir hőbörgésének se, csak nem akartam azzal példálózni, hogy pl. a vidéken élő fehér férfi a vele közös háztartásban élő fehér nőt vagy LMBT-t bántalmazza stb.
Az "identitáspolitikát" szerintem nagyjából ugyanezért nincs sok értelme középosztálycentrikusnak nevezni se. Akkor sem, ha van, ahol láthatóbbak az "identitáspolitika" alanyai, van, ahol kevésbé. (A feministák nem szokták szeretni azt a nőt, pláne transzneműt, aki nem olyan középosztálybeli módon reprezentálja az ő "női" identitását, ahogyan azt kell, de ezt ők a feminizmussal magyarázzák.)
Az önmeghatározásomat én nem hivatkozási alapnak, hanem pusztán udvariassági gesztusnak szántam. Azok után, hogy erőszakosan faggattak.
Nem is a másik ember általam vélelmezett identitását kívántam "leleplezni". Bár nem lepne meg.
Tudnék egyébként csúnyábbakat is.
Utolsó kommentek