A magyar progresszió születése és halála
2015.06.09. 09:59
A progresszió híveinek az emléknap kapcsán világosan kell fogalmaznia: Trianon azt a korszakot zárta le, amikor a magyar elit kiváltságtudata és kivagyisága, hatalmi nagyravágyása elnyomta a hazában élő nemzeti kisebbségeket, később akadályozta az asszimilációt és az együttélést, megalkudó járadékvadászata helyettesítette a polgárosodást, a meg-meginduló polgári fejlődést időről-időre visszavetette a korlátolt felsőbbrendűség, a modernitás elutasítása. Trianon szabadságot és polgári fejlődést hozhatott (volna): önálló és független magyar nemzet teremtett, mely elindulhatott (volna) a nyugatias polgári fejlődés útján. Trianon azért fontos, mert az a szabad és modern magyar zsákutcás társadalomfejlődés origója. Nem Trianon kéne fájjon, hanem, ami utána következett és tart, azóta is. A magyar progresszió halálának és születésének története is Trianonnal kezdődik.
Braun Róbert írása.
Kép: Ténytár
A minapi Trianon évforduló kapcsán Keszthelyi András barátom indulatos blogposztot írt arról, hogy a baloldalnak fel kellene ismernie, hogy „Trianon fáj” és ebből kellene politikát csináljon. Szerintem a magyar progressziónak Trianon kapcsán egyáltalán nem ezt kellene felismernie és egészen másfajta politikát kell(ene) csinálnia.
A trianoni békeszerződés következményei a kortárs magyaroknak vélhetően fájtak: családok szakadtak szét, hősies halál vált hiábavalóvá, a korábban megszokottan berendezett polgári élet egyes színterei, a magyar kultúra emlékei és intézményei képletesen messze kerültek, más országok, más népek főhatósága alá. Ez – akkor – érthetően személyes megélt fájdalmat okozott sokaknak. A mai magyaroknak Trianon nem fájdalom, hanem politikai, kulturális trauma – a kollektív tudattalanba süllyedt, hisztériát és más tüneteket produkáló feldolgozatlan emlék –, melyből a magyar jobboldal a szerződés aláírása óta politikát csinál. Ez a szenvedéspolitika vezetett a második világháborús magyar szerepvállaláshoz, a magyar Holocausthoz, és az odavezető út gyalázatához, a tehetség elüldözéséhez, az ország élhetetlenné tevéséhez, valamint a most folyó kormányzati óriásplakátháborúhoz. Volt már progresszív politikai erő, amely politikai haszonszerzésből megtagadta ifjúkori, Trianon ’fájdalmát’ elutasító önmagát. Ők plakátozzák most tele az országot lelkük mocskával. A magyar progressziónak nem kell megértenie a ’fájdalmat’, nem kell elfogadnia, nem kell átéreznie. Szomorúan tekinthet rá, mint aminek feldolgozatlansága nemzeti tragédiákhoz vezet újra meg újra és még mindig nem tanultak belőle. Lelkük rajta.
A progresszió híveinek az emléknap kapcsán világosan kell fogalmaznia: Trianon azt a korszakot zárta le, amikor a magyar elit kiváltságtudata és kivagyisága, hatalmi nagyravágyása elnyomta a hazában élő nemzeti kisebbségeket, később akadályozta az asszimilációt és az együttélést, megalkudó járadékvadászata helyettesítette a polgárosodást, a meg-meginduló polgári fejlődést időről-időre visszavetette a korlátolt felsőbbrendűség, a modernitás elutasítása. Trianon szabadságot és polgári fejlődést hozhatott (volna): önálló és független magyar nemzet teremtett, mely elindulhatott (volna) a nyugatias polgári fejlődés útján. Tudom, hogy ennek csak korlátosan voltak meg a társadalmi feltételei, de volt példa rá itt a régióban – tudom: más feltételek mellett – például Csehországban, ahol ez megvalósult. Trianon fájdalma nem a magyar népen esett ’igazságtalan sérelem’ tragédiája, hanem a magyar népet újra meg újra történelmi tragédiába vezető elit ténykedése felett érzett szomorúság és az, hogy a mindenkori magyar progresszió – Adytól Esterházyig – hiába mondja mindezt, minden próbálkozás hatástalan. Trianon azért fontos, mert az a szabad és modern magyar zsákutcás társadalomfejlődés origója. Nem Trianon kéne fájjon, hanem, ami utána következett és tart, azóta is.
A történelmi emlékezetnek nincs dolga a múlttal: a jelennel és a jövővel van. Trianon lehetne ünnep, a szabad, nyugatos Magyarország születésének ünnepe. Igen, a szabadság és a függetlenség gyakran személyes és közösségi tragédiákban fogan. De épp ez az emlékezet politikája: a tragédia átfordítása a nemzet egészének javára. 1920. június 4-én megszületett a független és szabad magyar nemzet, mely önmaga sikerének kovácsa lehetett. TGM-el együtt elborzadva figyelem, hogy a szabadság és a függetlenség elnyeréséről miképp jut majd mindenkinek a nemzethalál az eszébe. A – mindenkori – boldog történelmi lehetőséget miképp nullázza a sérelem érzésének önsorsrontó, agresszív bénultsága. A magyar nemzet 1920-ban végre megszabadult az évszázados Habsburg elnyomástól, kiszabadult a Szent Szövetség feudalista béklyójából. Felelőssége nem csak az országhatárokon belül élő magyarok iránt volt, hanem a békeszerződés nyomán a határokon túlra kerültek, a nyelv, a kultúra, a nemzet egésze iránt is. Tragédiához vezető területi revízió helyett politikai és kulturális védelmet, támogatást nyújthatott volna mindazoknak, akik védelemért, iránymutatásért fordultak hozzá. Gazdasági erejét, kulturális és politikai tőkéjét fejleszthette volna, hogy – ameddig lehetett – védelmet és támogatást nyújtson azoknak, akik hozzá fordultak, mert menekülniök kellett hazájukból. Ehelyett ez a ’fájdalom’ és annak politikája üldözte el a szabad Magyarországról a tehetséget, a kreativitást, zavarta el a tetterőst, fosztotta meg jogaitól azokat, akiknek örömei, álmai voltak. Csonkolta a nemzetet, vett el lakást, konyhabútort, képet, szót, verset, jövőt, életet egymillió magyar embertől és okozott mélyvilági kínt mindenki másnak, aki ért ezen a nyelven.
A magyar progressziónak a történelmi emlékezet átformálásával, egy új történeti narratívával van dolga. Ebben Trianon a szabad magyar nemzet születésének tragikus, de fontos ünnepe. Ennek az elbeszélésnek része a Kiegyezés, mely szintén tragédiából született és lehetőséget teremtett a polgári fejlődésre. Az elbeszélés a különböző népek egyenrangúságának gondolatára épülhet, emlékeztethet a Duna menti népek föderációjának progresszív gondolati előzményeire, vagy akár a bánsági köztársaság progresszív pillanatára akkor is, ha ezeknek a kezdeményezéseknek az akkori politikai-társadalmi viszonyok között nem volt realitása. Igen, ennek a progresszív és magyar elbeszélésnek új szótára van: ebben Trianon lehet nemzeti ünnep, mely elbeszélés lezárja a 1848-as forradalomtól a Kiegyezésen át a Habsburg birodalom összeomlásáig és a magyar nemzet felszabadulásáig húzódó történelmi ívet és új, nemzeti függetlenség-gondolatot teremt.
A magyar progressziónak vissza kell szereznie intellektuális képességét arra, hogy fordítson a nemzet haladásának irányán. Jó pillanatban vagyunk: épp minden összeomlott. A történelmi pillanatok ilyenek. Akkor születik majd új magyar progresszió, ha nem szellemi vagy politikai kompromisszumot akar kötni a tragikus magyar hagyománnyal, hanem képes új progresszív hagyományt teremteni és azt büszkén képviselni. Jelképeit megalkotni, büszkén viselni, autókon, pólókon, táblákon. A ’NagyMagyarország’ matricákon, árpádsávos lobogókon és rovásírásos táblákon való szürnyülködés kevés és értelmetlen. Az új elbeszélés megalkotásához persze bátorságra, mély meggyőződésre, az értékek megalkuvásmentes képviseletére van szükség, akkor is, ha kevesen állnak ki mellettük tántoríthatatlanul. Ahhoz, hogy progresszív politika legyen, előbb bátor progresszív történeti elbeszélésre, társadalmi vízióra, értékrendre van szükség. Talán még emlékezünk: szabadság, morális autonómia, jogegyenlőség tisztelete, az esélyek egyenlőségének, a kultúrák és életformák egyenrangúságának elismerése, a kirekesztettek és elnyomottak segítése, a kulturális és a politikai nemzet elválasztása. A gondolatok piacának szabadsága, az áruk és szolgáltatások, a tőke piacának korlátozása. Az értékteremtő tevékenység, a mindenféle munka értékének elismerése, a tőke értéknövekedésének bevonása a közösség gyarapodásába. És igen: a magyar történeti elbeszélés, a hagyomány újraírása, új álmok álmodása, a lehetetlennek látszó kísértése.
A magyar progresszió halálának és születésének története is Trianonnal kezdődik. Tudom: barátaim meg fognak kövezni, az ellenfeleim, na arra gondolni sem merek, a szomorúság, az öngyűlölet és kisebbrendűség kútjai feneketlenek.
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Braun Róbert: Viszonválasz Trianon ügyben 2015.06.16. 11:39:02
Trackback: Braun Róbert: A magyar progresszió születése és halála 2015.06.12. 18:26:01
Trackback: A magyar progresszió születése és halála 2015.06.09. 12:16:20
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
DFK 2015.06.09. 11:42:20
szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2015.06.09. 11:48:12
"TGM-el együtt elborzadva figyelem, hogy a szabadság és a függetlenség elnyeréséről miképp jut majd mindenkinek a nemzethalál az eszébe."
de szerintem épelméjű ember nem fog tapsikolva örömódákat énekelni, ha épp amputálták egyik lábát és egyik kezét.
szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2015.06.09. 11:54:49
mint kiderült: elhozták a gazdagságot, függetlenséget, az önrendelkezés (szuverenitás) lehetőségét, a demokráciát, stb..;
társadalmunknak a biológiai sokszínűséget (vö. tömeges erőszakok, stb), prosperitást, tankjaikat..
Veridicus76 2015.06.09. 12:06:24
minden luk 2015.06.09. 13:06:23
kheiron 2015.06.09. 13:48:51
Ehh.
WLaci 2015.06.09. 15:25:37
Balt 2015.06.09. 15:54:25
beszelo.c3.hu/cikkek/a-masodik-szamu-ellenseg
2015.06.09. 17:15:49
Csak mindig azzal szembesültek, hogy az állítólagos progresszió képviseletét kisajátították. Régen károlyi mihályok, ma braun róbertek.
A szerzőnek vannak részigazságai. Igaz, hogy Trianonért elsősorban és mindenekelőtt a dualizmus politikai elitje, illetve a mögöttük állók a felelősek. Igaz, hogy a trianoni sokkot nem jól dolgoztuk fel, viszont kérdés, hogy reális elvárás volt-e ezen sokk "jó" feldolgozása. (Arról például, hogy a polgárosodás sokkal magasabb fokán álló német nemzet hogyan dolgozta fel a rájuk kényszerített, de a trianoninál összehasonlíthatatlanul kedvezőbb békét, valahogy elfelejtkezett a nagyon progresszív és európai szerző.)
Amiről a szerző nem ír - hajlok arra, hogy vagy érzéketlenségből, vagy szándékosan -, az az, hogy az ország megcsonkításánál sokkal nagyobb sokk volt az, hogy ez a megcsonkítás mélységes igazságtalan volt, hiszen színmagyar, illetve magyar többségű területek is a szomszédokhoz kerültek. Egy igazságosabb, az etnikai határokat jobban követő országcsonkítást vélhetően sokkal könnyebben feldolgozott volna az akkori és a mai magyar nemzet.
Szomorú dolog ilyet mondani, de szerintem sokan vagyunk magyarok - nyilván mucsai magyarok -, akiknek semmiféle olyan progresszió nem kell, amit egy Braun Róbert képvisel. Nincs bennünk semmi közös. Vélhetően egy izlandi vagy egy máltai is közelebb áll hozzánk, mint a braun róbertek. És nem azért, mert Braun Róbert esetleg valamilyen kisebbséghez tartozik. Nem tudom, de nem is fontos. Egyszerűen arról van szó, hogy nem érezzük, hogy a braun róbertek bármilyen módon azonosulni próbálnának azzal a nemzettel, amelynek körében élnek. És amelybe egyaránt beletartozik a békési paraszt, a budai polgár és az angyalföldi melós, teljesen függetlenül attól, hogy kire szavaz. Ők mind a nemzet. A braun róbertek számára mi csak valamiféle terep, esetleg tanulmányozandó tárgy, valamiféle elméleti lehetőség vagyunk.
Nézzétek meg a Wikipedián az életrajzát. Nézzétek meg és gondoljatok: Ti mivel töltöttétek az elmúlt 30 évet és ő mivel töltötte az elmúlt 30 évet.
Ha ilyen emberek képviselik a magyar progressziót, inkább visszamegyek Ázsiába.
infiel 2015.06.09. 20:36:17
ingyenebed 2015.06.09. 22:00:22
nincs olyan, hogy "magyar" progresszió, ez már önmagában anakronisztikus.
vallás helyett tudomány, nemzet helyett emberiség, kollektivizmus helyett szabadság. ez a progresszió.
zipe moha 2015.06.09. 22:59:31
lélekről beszélsz nini, szerinted hol van az és mi az..ne nekem válaszolj keresd meg a sajátodat
ingyenebed 2015.06.10. 10:01:42
teremtő?
höhö.
medveanyám.
ebben még hisz valaki?
kozmológiáról hallottál már?
nézegessél Dávid Gyulát youtube-on, aztán teremtőzzél.
ja, mer lélekről csak korlátolt vallásosként lehet beszélni, mert az az egyház monopóliuma. szeretnéd mi? túrót a füledbe.
==T== 2015.06.10. 12:04:19
A cikk amúgy - sok egyéb a téma kapcsán ballib oldalról született írással együtt - rávilágít arra, hogy miért nem tartja a magyar nemzet többsége magyarnak a ballib prominenseit ill. az őket követők egy jelentős részét.
szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2015.06.10. 14:37:16
egyet kell értenem.
a vicc az, hogy a szerzőnek a BALOLDALHOZ sincs semmi köze, nem értem, h h írhatnak ilyen braunróbertek ide, ahol (elvileg) egy VALÓDI BALOLDALI közösség/párbeszéd létrehozása az egyik fő cél.
Kedves bloggazda, mi a véleménye ???
zipe moha 2015.06.10. 19:47:46
ingyenebed 2015.06.10. 23:22:53
kultúrális jogaik. valóban ebből a szempontból a Monarchia 100 évvel előrébb járt.
de politikai jogaik nem voltak. a magyar politikai elit ragaszkodott ahhoz, hogy Magyarországon egy POLITIKAI nemzet van, a magyar (+horvát kiegyezés). na ez volt a baj.
és kik szóltak akkor is előre, hogy emiatt szétszakad az ország? a liberálisok.
dehát ugye kedves jobberek, mindenkinek alkotmányos joga hülyének lenni. mellékhatásokról kérdezze meg...
Balt 2015.06.11. 17:18:33
Nicktolvaj 2015.06.11. 20:07:10
"amíg a nemzet és a vallás ki nem törlődik emberek lelkéből, addig nem lesz nyugalom"
Két rossz hírem van:
1. a nemzet és a vallás SOHA nem fog kitörlődni az emberek lelkéből
2. te viszont ahhoz a perspektívához képest, amiről beszélsz, kurva gyorsan meg fogsz halni, az örököseid pedig szét fogják szóratni a hamvaidat, hogy ne kelljen emlékezniük arra, hogy valaha is voltál
mortullus 2015.06.14. 00:20:37
kgaba82 2015.06.16. 02:04:23
Ezt most komolyan írta a szerző? Mert ez az évszázados elnyomás vizionálása, meg kuruc-romantika kb. az ötvenes évek szellemiségét idézi.
A térségnek négy nagy hatalma volt (Habsburg, török, orosz, porosz, bár utóbbi kettő nem a kezdetektől). Na most közülük mi a legkevésbé központosítót kaptuk meg, úgy hogy elvileg mi választottuk. Igaz valós alternatíva hiányában.
A majd 400 éves Habsburg korszakból jó ha 80 évre rá lehet sütni az elnyomást, központosítási szándékot.
kgaba82 2015.06.16. 02:28:45
Senki nem kövez meg azért, mert műveletlen vagy.
De ahogyan ennek ellenére (vagy éppen ezért) ilyen felsőbbrendűség tudattal osztod az észt, mesterkélt pózba vágva magad mártírt játszol, arra egyszerűen nem találok szavakat.
Fix, hogy deka kommentet nem olvasol soha, így ezt sem. A poszt megírásának is így estél neki. Zéró önkritika. A fekete és a fehér közül ráböktél a fehérre. Semmi szürke, semmi árnyaltság az írásodban. Éppen olyan elvakult vagy mint a durván Trianon-fóbiások, csak ellenkező előjel. Te egyenesen élteted Trianont. Ekkora sötétséget!
kgaba82 2015.06.16. 02:48:52
Nem mondom azt, hogy a Monarchia lett volna a kor Európai Uniója. De egy liberális (ez lennék én), vagy akár egy marxista (valószínűleg ennek hiszed magad, progresszió és forradalmi hevület) felfogású számára a nacionalista kisállamocskák visszafejlődést kellett, hogy jelentsenek akkor és mai szemmel is.
kgaba82 2015.06.16. 03:08:22
Az írásodban egy dologgal tudok egyetérteni. Mégpedig, hogy ma ez az egész Trianon őrület kizárólag politikai célból lett újra felmelegítve. Ha erről írsz, meg arról, hogy valójában mivel lettek kisegítve a határontúliak a nagy összeborulásban, vagy hogyan kellene ma a kisebbségekhez (etnikai, felekezeti, szexuális, stb) viszonyulni, akkor nem siklik félre az írásod. Te ehelyett kiosztottál mindenkit. Innen nem lehet tovább lépni. Tolerancia nélkül nem megy.
kgaba82 2015.06.16. 04:02:08
kgaba82 2015.06.16. 04:16:03
"és kik szóltak akkor is előre, hogy emiatt szétszakad az ország? a liberálisok"
Ja, ennek ellenére milyen félkészülten várták már a háború végét. Gyakorlatilag ők csodálkoztak a legjobban, amikor az általuk jósoltak bekövetkeztek. Ekkora balfék társaságot. A kor szdsz-e.
Kíváncsi vagyok, hogy a Jobbikkal is bejön ez majd nekik.
Remélem azért nem. De nem látom, hogy bármilyen alternatíva készülődne.
Utolsó kommentek