A Stuart Hall projekt
2014.10.02. 10:03
Fotó: Telegraph
Lehet-e bármilyen aktualitása ma Magyarországon egy, a 20. század második felének angol baloldali gondolkodását meghatározó, idén elhunyt értelmiségi gondolatainak? A kérdés talán meglepő, de az alábbiakban arra teszek kísérletet, hogy egy vele foglalkozó, róla szóló film tükrében bemutassuk, mit lehet kezdeni ma a Stuart Hall által felépített gondolkodással. A film Gramsci egyik legtöbbet idézett - az értelem pesszimizmusáról és az akarat optimizmusáról szóló - mondatával zárul, amelynek második felét igazolódni láthatjuk Hall példáján, és talán a sok szempontból eredménytelen politikai tevékenysége ellenére megmaradó kedvessége és a nyugalma az, ami egy egészen különleges értelmiségi szerepmodellé teszi Hall életét azok számára, akik megkeseredés nélkül szeretnék kritizálni, vagy megváltoztatni a jelenlegi társadalmi viszonyokat.
Nagy Kristóf írása.
Lehet-e bármilyen aktualitása ma Magyarországon egy, a 20. század második felének angol baloldali gondolkodását meghatározó, idén elhunyt értelmiségi gondolatainak? A kérdés talán meglepő, de az alábbiakban arra teszek kísérletet, hogy bemutassam, mit lehet kezdeni ma a Stuart Hall által felépített gondolkodással. Mindennek az apropója a tavaly bemutatott, John Akomfrah által rendezett The Stuart Hall Project című dokumentumfilm, ami kizárólag archív felvételek segítségével rekonstruálja Stuart Hall életútját.
Stuart Hall 1932-ben született Jamaicában, és az 1950-es évek elején került Oxfordba, ahol kívülállósága révén az angol intellektuális és politikai világra kívülről és belülről is figyelő szerepbe került. Ahogy ő mondta, három hónap oxfordi lét meggyőzte őt arról, hogy ez nem az ő otthona. Életét és munkásságát is meghatározta önnön fekete, és ezáltal „más” léte. Hall az ’50-es években aktív szerepet játszott a nyugat-indiai diákok mozgalmában, de sosem akarta vállalni a „fekete ember terhét”, azt, hogy állandóan az egész emberfaj nevében beszéljen. A saját baloldalisága kontúrjainak élesítésében, ahogy a brit New Left megszületésében is központi szerepe volt az 1956-os magyarországi és szuezi eseményeknek, amelyek egy mindenfajta imperializmust elutasító, de közben konzekvensen baloldali állásponthoz vezették.
Hall 1960-ban a brit (és nem csak brit) baloldal mindmáig meghatározó folyóiratának, a New Left Review-nak lett az alapító szerkesztője, majd 1964-ben csatlakozott az akkor megalakult birminghami Centre for Contemporary Cultural Studies-hoz, és kutatásainak legfontosabb témájává a tömegkultúra és a szubkultúrák váltak. A rákövetkező évtizedekben Stuart Hall a brit szellemi élet meghatározó figurája lett, nem csak cikkei és tanulmányai, hanem a folyamatos tévés és rádiós jelenléte által is.
A ’80-as években Hall kutatásának és kritikájának egyik legfontosabb tárgya a thatcherizmus és annak a brit munkáspárt által való totális meg nem értése lett. Ez a kritika a rákövetkező két évtizedben evidensen kiterjedt a Tony Blair-féle harmadik út politikájára és a neoliberalizmusra is.
Stuart Hall munkássága izgalmas módon az aprólékos tudományos munkától a tudományos ismeretterjesztésen át a makro-szintű kiáltványok írásáig terjedt. Az utóbbi a New Left Review 1960-as bevezetőjétől a 2013-as Kilburn Manifesztóig sok helyen megtalálható az életműben. Ezzel Hall egy olyan újfajta közértelmiségi szerepet is megformált, amiben a precíz társadalmi elemzéseit jól érthető módon tudta kifejezni, és így közérthetően kritizálni is a fennálló rendszer(eke)t. Talán a tömegkultúrával való foglalkozás is könnyebbé teszi az ennek megfelelő nyelven való megszólalást, azonban a mai baloldali értelmiség szenvedésein (és ennek az írásnak a stílusán) is pontosan látni, hogy ez egyáltalán nem könnyű feladat.
Stuart Hall bizonyos módon egyfajta organikus értelmiségi modellt képviselt, amely nem független a társadalom elnyomott rétegeitől, hanem hozzájuk kötődve működik. Hall a saját pozíciójának kialakításához is a saját társadalmi csoportja helyzetének felismerésén keresztül jutott el. A saját gyarmati származása először az antiimperialista nacionalizmushoz vezette, majd később ebből nőtt ki a baloldalisága, sajátos marxizmusa. Ez erős párhuzamot mutat a Hall által sokat idézett és elemzett olasz kommunista-gondolkodó, Antonio Gramsci pályájával, aki szardíniai származása elnyomott pozíciójából jutott el az antiimperialista nacionalizmuson át a saját baloldali álláspontjáig.
A filmben is többször felbukkan, hogy Hall társadalomtudományi munkája és a saját társadalmi pozíciója kölcsönösen hatottak egymásra több szempontból is. Egyrészt faji szempontból, amit Hall egy interjúrészlete világít meg a legjobban: Nem vagyok liberális angol, mint te. A dolgok a fejem mélyén nem azok, amik a te fejed mélyén vannak. Az énem egy része az ültetvényről származik, abból az időből, amikor te birtokoltál engem.Másrészt gender szempontból: a filmből kiderül, hogy hogyan alakította át Hall saját házasságát a ’70-es évek feminizmusa. Harmadrészt a társadalmi hegemónia szempontjából nézve, ahogy Hall leírja, hogy a ’80-as évek Nagy-Britanniájában egy kicsit mindenki (így ő is) részese és alanya volt a thatcheri regresszív modernizációs projektnek, még ha öntudatlanul és a mindennapi létezés szintjén is. (A legutóbbi hivatkozás alatti írás mintájára talán érdemes lenne megpróbálkozni az Orbán-rendszer gramsciánus leírásával, még ha ez csak részleges sikerrel is kecsegtet.)
Fotó: Ceasefire
John Akomfrah filmje alapvetően Stuart Hall életének és gondolkodásának, de legfőképpen a létezésének a lenyomatát adja. Nem vállalkozik annak az analízisre, hanem az archív filmfelvételek használatával és Hall kedvenc Miles Davis számainak felhasználásával az ő pozíciójába helyezkedik bele. Mindezzel együtt a film nagyszerű, ám a kor társadalmi kontextusát döntően nagypolitikai eseményeken keresztül jeleníti meg, és Hallt körülvevő szellemi közeg csak néha-néha bukkan fel Richard Hoggart, vagy Raymond Williams személyében.
A film Gramsci egyik legtöbbet idézett - az értelem pesszimizmusáról és az akarat optimizmusáról szóló - mondatával zárul, amelynek második felét igazolódni láthatjuk Hall példáján, és talán a sok szempontból eredménytelen politikai tevékenysége ellenére megmaradó kedvessége és a nyugalma az, ami egy egészen különleges értelmiségi szerepmodellé teszi Hall életét azok számára, akik megkeseredés nélkül szeretnék kritizálni, vagy megváltoztatni a jelenlegi társadalmi viszonyokat.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
lépcsőházy 2014.10.04. 10:36:02
Ha Hallt mondunk, némiképp búcsút mondunk a kulturális médiakritika mainstream pozícióinak is. Készen áll erre a hazai baloldali szocializáció?
Még egy dolog: a Szerző és mások is verjék ki a tollukból a „faji szempontból” kifejezést. Nincsenek eltérő „fajok” az emberiségen belül. „Fajták” még csak-csak. Hiába a megtévesztő „fajgyűlölő”-fordítása a racist-nek, a rasszok képleteiben gondolkodó nem ugyanaz angolul és magyarul. Sajnos a szociológiai nyelv és minden jogszabály formulázása is fenntartja ezt az ártalmas blődséget. Ezegyszer hallgassunk a természettudományra!
üres jelölő 2014.10.04. 12:15:40
lépcsőházy 2014.10.04. 13:50:15
Azt a végtelenül szimplex törekvést emelném ki, hogy legyen vége a nívós közbeszéd „faji” képletben beszélő különbségtételeinek. Nyilvánvaló, hogy amikor a zavart tudatúak „fajokat” emlegetnek, könnyen lefordítható, hogy tudományos értelemben „fajtákról”, pontosabban bizonyos antropológiai-etnikus jegyekkel, pigmentációval, fenotípussal rendelkezők a beszélők által egybetartozónak tekintett csoportjaira gondolnak. Rasszizmusuk nem a szóhasználatuktól függ, ez világos, nevezhetik bárhogy, ha ugyanazon érzés kíséri. Arra hívnék fel, és – egyelőre – nem többre, hogy a „faj” szót (pláne téves használatát) magukra valamit adó közgondolkodóknak törölniük kéne a beszédcselekvéseikből, tekintettel már csak a fogalom jól ismert reminiszcenciáira, „véres udvarára”: a kompromittálódott fajbiológiai múltjára is.
üres jelölő 2014.10.04. 15:29:15
Bár én azt mondom, hogy végsősoron azoknak kell terminológiai kérdésekben dönteniük, akiket sújt a rasszizmus, tehát én fehérként nem próbálnék igazságot tenni ebben a dologban.
üres jelölő 2014.10.04. 15:29:50
Bár én azt mondom, hogy végsősoron azoknak kell terminológiai kérdésekben dönteniük, akiket sújt a rasszizmus, tehát én fehérként nem próbálnék igazságot tenni ebben a dologban.
lépcsőházy 2014.10.04. 16:35:42
A cikk eredeti kontextusában egyszerűen bántotta a szemem, hogy a Hall-t polemikus helyzetében az elitet alkotók társadalmi többségétől elvágó attribútumcsoportra a „faji szempont”-megjelölés lett alkalmazva. A „fajisága” alatt a szerző eltérő kulturális-civilizációs hagyatékra utal, de nem így hívja. Ezért purgálnám ki a legalábbis rosszízű „fajt” onnét.
A záró üzenet azért meredek: a jelek szerint terminológiai ajánlatom attól függően volna vitaképes (beszámítható), hogy „fehérként” vagy másféle pozícióból mondom? Polkorrekt versus felvilágosodás? – Csakhogy azért nem vág ez mégsem ide, mert nem Hall szóhasználatát kifogásoltam (sajnos munkásságából alig kaptunk ízelítőt), hanem a megemlékező szerzőét.
üres jelölő 2014.10.04. 17:43:16
A színesbőrű és fehér emberek közti hatalmi különbségek nem abban állnak, hogy más a "kulturális-civilizációs hagyatékuk" (a cikkben szereplő Hall-idézet csakugyan a történelmi emlékezet képeivel érzékelteti a fehér és fekete tapasztalat különbségeit, de ez egy poetikus eszköz inkább szerintem), hanem abban, hogy a hatalom intézményei (a rendőrség, a hivatal, a "munka világa", a pszichiátria stb stb) másként bánik azokkal az emberekkel, akikben felismerni véli a romát, a feketét stb. Ezzel a "kulturális-civilizációs" dologgal is óvatosan kell egyébként bánni; a biológiai rasszizmus szalonképtelennek nyilvánítása óta a rasszisták egy jelentős része átnyergelt a "nincs baj a romákkal/arabokkal/stb mint fajjal, csak a kultúrájukkal/vallásukkal/stb" narratívára.
Szóval értem én, hogy a "faj" szó vonzza magával a "fajjal" kapcsolatos diskurzus egész rusnya történetét, de hát épp ez a diskurzus volt az, ami megteremtette a "fajt" mint társadalmi valóságot. Az angol nyelvű antirasszista diskurzus is használja a "race" szót, pedig annak is megvan a története.
Azt a színesbőrű emberek érzékelik, hogy egy adott praxis (szóhasználat vagy akármi) milyen hatással van az életükre, a körülményeikre, így az ő közösségeik tudják ezekről az utolsó szót kimondani. Ha a saját materiális helyzetüket bizonygatniuk kell, vitára kell bocsátaniuk, akkor már régen rossz.
lépcsőházy 2014.10.04. 23:32:26
Az pedig valóban úgy áll, hogy a politikai beszéd égboltján feltűnő új fogalmak egyben pártalakító jelszók, jövőformáló ambíciók. A kimondott kifejezés ígéret és iránymutatás egyben. „Minél csekélyebb a tapasztalati tartalom, annál nagyobb a hozzá fűződő várakozás.” Azért talán a „faj”-nak nem kell legyen reneszánsza, sem valamelyik helyettesítőjének. (Pium desiderium.)
Többségében deferálok. Köszönöm a leckét.
Saddlenode 2014.10.05. 15:04:57
The Great Moving Right Show
hegemonics.co.uk/docs/Great-Moving-Right-Show.pdf
Policing the Crisis
colectivociajpp.files.wordpress.com/2012/08/stuart-hall-etc-policing-the-crisis-mugging-the-state-and-law-and-order-critical-social-studies-1978.pdf
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal
Utolsó kommentek