Internacionálé
2015.04.30. 08:39
A proletariátus – a tőketulajdon nélküli, munkaidejük és munkaerejük eladásából élő személyek univerzuma – fönnáll. A proletariátus – beleértve a munkanélkülieket, a prekariátust, az underclass-t, a gyermeküket egyedül nevelő szülőket, a megözvegyült proliasszonyokat, a hajléktalan drogosokat, a kátránypapírral foldozott tetejű viskókban haldokló, egykori mezőgazdasági munkásokat, a lakótelep hamar sárguló füvén futballozó, tetovált kamaszokat, a bárpulton egy szál sortban és magas sarkú bakancsban táncoló 19 éves szexuális ágyútölteléket, a csepeli gyorsvasúton hatalmas csomagokat cipelő vietnami fiúkat a Red Sox dzsekijükben – itt van, de politikailag nincs. A „proletariátus” nevű politikai szubjektum jobblétre szenderülése a régi „munkáskérdést” jövedelmi, fogyasztási, egészségi, oktatási, lakhatási, adózási kérdéssé szelídíti (mindez persze mindig is a „munkáskérdés” része volt).
Tamás Gáspár Miklós írása.
Kép: Antifa Street Art
A proletariátus – a tőketulajdon nélküli, munkaidejük és munkaerejük eladásából élő személyek univerzuma – fönnáll. Ez az univerzum kibővül azokkal, akiknek nem áll többé módjukban munkaerejüket eladniuk, de akiket a többi proletár által megtermelt profit újraelosztásából, illetve a mindenekelőtt a proletároktól befolyó adókból tart el a tőkés állam, ha a proletároknak (a dolgozóknak és a már nem dolgozóknak, a tőkéből és a munkából egyaránt kizártaknak) van erejük hozzá, hogy rákényszerítsék.
Ha nincs erejük hozzá – mert már nincs politikájuk – , akkor a még dolgozók és a már soha többé nem (vagy nem nagyon) dolgozók, a szűkebb értelemben vett proleteriátus, illetve a prekariátus és az underclass között érdekellentét keletkezik.
Mivel a tőkésosztály többé nem hajlandó osztozni – mert nincs, aki rákényszerítse, magyarul: nincs munkásmozgalom – , akkor a szűkebb értelemben vett, még dolgozó proletariátus csak úgy tud magasabb munkabért és rövidebb munkanapot, -hetet, -évet elérni, ha fölmondja az osztályszolidaritást. Azaz ha föladja az újraelosztás iránti erkölcsi kötelességét, mert igazságtalannak tartja, hogy egyedül viselje az újraelosztás terhét (pl. a magas jövedelemadót), miután az erkölcsi szolidaritást a politikai, társadalmi, kulturális és morális béklyóitól immáron megszabadult burzsoázia egyoldalúan fölmondta – miután a proletár ellenhatalom, az Internacionálé maradékainak még oly jelképes fenyegetésétől is megszabadult 1989 óta.
Az ún. neoliberalizmus nem más, mint a burzsoázia fölszabadulása a társadalmi szolidaritás korábbi kényszere alól. Ez úgy vált lehetségessé, hogy 1917 és 1945 fölszabadulása – azaz a proletariátus külső (a magántulajdonos, piaci kapitalizmus kozmoszán kívüli), redisztributív nyomásának intézményesülése – megsemmisült. Axel Honneth és Nancy Fraser híres vitájának mindkét terminusa (újraelosztás kontra elismerés), vagyis a valódi osztálykompromisszumon alapuló radikális demokrácia két legfontosabb aspektusa elveszett.
A proletariátus – beleértve a munkanélkülieket, a prekariátust, az underclass-t, a gyermeküket egyedül nevelő szülőket, a megözvegyült proliasszonyokat, a hajléktalan drogosokat, a kátránypapírral foldozott tetejű viskókban haldokló, egykori mezőgazdasági munkásokat, a lakótelep hamar sárguló füvén futballozó, tetovált kamaszokat, a bárpulton egy szál sortban és magas sarkú bakancsban táncoló 19 éves szexuális ágyútölteléket, a csepeli gyorsvasúton hatalmas csomagokat cipelő vietnami fiúkat a Red Sox dzsekijükben – itt van, de politikailag nincs. A proletariátuson belüli (valóságos) érdekellentéteket egykor áthidalta az Internacionálé, mert ezek a szocializmus célképzetével szemben másodlagosak voltak.
Ha csak a kapitalizmus van a horizonton, akkor a jobb vállalatoknál dolgozó szakmunkások nem érezhetnek közösséget a leszakadt szegényekkel. Ha a proletariátus nem „osztály” többé politikai és kulturális értelemben, akkor fokozatosan megszűnik a redisztribúciós nyomás, és az lesz –
ami most van.
Akkor még a tűrhető helyzetben lévő, képzett és mobilis, fehér szakmunkásság korporatív érdekérvényesítő képessége és politikai részvétele is csökken; ami marad belőle, az gyakran osztályon belüli riválisai (pl. az egyre nagyobb számban a „munkapiacra” kényszerülő nők, a bevándorlók és más etnikai kisebbségek) ellen fordul; a mélyszegények kiútja pedig a passzív tengődés, a betegség, az alkohol, a kábítószer és az elmebaj (más szóval: a korai halál). A passzív, pusztuló underclass „mint probléma” kiváltja a humanista bürokrácia és a vele eggyéolvadó ún. szakértelmiség részvétét, amely „a problémára” újraelosztó-gondoskodó állami megoldást keres. Mi egyebet is tehetne. A mai, osztatlan és teljes (ráadásul elvont tőkeuralommá légiesült) burzsoá osztályuralom korszakában – a munkásmozgalom halála után – ez az elérhető maximum.
A még dolgozó, nem éhező-fázó szakmunkásság nem veszélyezteti a köznapi stabilitást, nem rontja a bűnügyi és epidemiológiai statisztikát, tehát az állami „föladatokra” koncentráló szociálpolitikai szakértelmiség és népjóléti bürokrácia számára nem „probléma”, ennélfogva láthatatlanná válik. A „munka”, amely a munkásmozgalomnak átok, a mai, száz százalékig polgári társadalomban (amely politikailag polgári, nem gazdasági-társadalmi vonatkozásban) mintha áldás lenne. Pedig az elidegenült munka (a bérmunka) jellege nem változott jottányit se. Itt nem az ipari, bányászati, mezőgazdasági, szállítási, kereskedelmi stb. munka egészségkárosító hatásairól van szó – még a lelkileg romboló, állandó fáradtságról s az általa okozott kiüresedésről és közönyről se – , hanem a munkának a benső aspirációkkal szembeni semlegességéről, a munkába állás gazdasági kényszeréről, az úr nélküli szolgaságról. A szétzüllött mai „szociáldemokrácia” követelése, a „több munkahelyet!” a panacea, az egyetemes orvosszer, amelyet így lehet lefordítani: „több eldologiasodást!” – mintha a proletariátus alapproblémája (amely nem „társadalompolitikai”) nem is léteznék már.
Az egyenlőség, amely a polgári baloldal célja – s ezt is milyen félénken kérincsélik – növeli a munkások jövedelmét; a polgári baloldal tárgyilag adottnak kénytelen tekinteni a munkát, objektív, üres, „értékmentes” ténykeretnek. Ennek a bemenete a proletár teste, kimenete a munkabér. Az előbbi épségének védelme, a másodiknak az emelése a perspektíva (kiegészítve ezt a munkásgyerekek oktatási, tehát mobilitási esélyeinek javításával, tehát a jövendő munkabérek értékállóságával, a polgári életföltételek lehető megközelítésével).
A proletariátus önálló politikai személyisége (politikai szubjektivitása, szubjektum volta) az egyenlőség kivívásában mára elenyészett, ezt kívülről a képviseleti kormányzat és a humanista (polgári baloldali szemléletű) bürokrácia és társadalompolitikai szakértelmiség (ez irányítja ma legtöbb helyen az alaposan megváltozott, egyre kisebb méretű szakszervezeteket; a nyugati szociáldemokrácia „baloldala” szociális munkásokból, orvosokból, statisztikusokból, jogászokból áll) viszi véghez és tartja fönn, egyre inkább védekező pozícióból, egyre szerényebben, egyre paternalistább módon. Elkerülhetetlenül. Erről nem a szociálpolitikai szakemberek, hivatalok, kutatóközpontok, NGO-k tehetnek.
A „proletariátus” nevű politikai szubjektum jobblétre szenderülése a régi „munkáskérdést” jövedelmi, fogyasztási, egészségi, oktatási, lakhatási, adózási kérdéssé szelídíti (mindez persze mindig is a „munkáskérdés” része volt). A termelés, tehát a technika fölötti uralom meg- vagy visszaszerzése (amelyre a „létező szocializmus” se tette a legcsekélyebb kísérletet), a tőkés tulajdon fölötti hatalom átvétele föl se merül. (Épp ezért ennek a különféle lehetséges módozataira nem is érdemes kitérni.)
Az üzemeken belülről semmiféle politikai, önreprezentációs kísérletről nem érkezik hír évtizedek óta. A politikában a munkások a lakóhelyükön, munkatársaiktól elszigetelve, mint „választók” vesznek részt, már amennyire ez részvételnek nevezhető. Némely országokban vannak (a volt szovjet tömb államaiban nincsenek) „munkásbarát” pártok, amelyek kívülről és fölülről képviselik olykor a munkásoknak mint fogyasztóknak és adófizetőknek az újraelosztási (egyenlőségi) érdekeit, maguknak a munkásoknak a közreműködése (pláne öntevékenysége) nélkül. Ezek a pártok és más hasonló erők szigorúan nemzetállami keretek között szerveződnek, a nemzeti és regionális érdekkonfliktusokat valaha keresztbe metsző nemzetközi osztályszolidaritásnak még az emléke is elhamvadt, az Algéria és Vietnam mellett, saját országuk imperializmusa ellen tüntető francia és amerikai baloldal utódai nem látszanak. Most, amikor talán új európai háború felé sodródunk Ukrajnában, békemozgalomnak se észlelni a nyomát.
Május elseje már csak majális és nosztalgia – a szerencsétlen Magyarországon pedig a „puha diktatúra” éveiben a nemzetközi osztályharc utópikus ünnepét helyettesítő lufi-virsli-sör háromságra emlékezik évenkint a hivatalos, kormánypárti és ellenzéki sajtó, munkásgyűlölettől vibráló, megvető hangon – , előkerül néhány régi jelkép, hogy a proletárok fejébe verjék a vereség tagadhatatlan tényeit.
Újra előáll az a fölvilágosodás előtti szituáció, amelyben az erkölcs mintegy szembekerül az ösztönszerű spontaneitásként megkonstruált emberi természettel, mintha az erkölcs racionális öncsonkítás lenne, amely ezért az emberi nem ellensége, nem pedig kifejeződése. A korszellem csak a fogyasztói hedonizmus kulturális-hagyományos árnyalatai között disztingvál. Az újdonságra érzékeny, laza, laid-back, pátosztalan új polgári ízlés szemszögéből. Innen nézve a gyakorlati ész kissé közönséges, ódon babona.
A szerelőcsarnokokban, a javítóműhelyekben, a vasútvonalakon, a raktárakban, az építkezéseken, a növénytermesztő rendszerekben, a bevásárlóközpontokban, a röpülőtereken, a millió irodában robotoló proletárok munkaidő alatti egzisztenciája, belső élete, elnyomatása és elvágyódása, a nagy sebességre és nagy monotóniára ítélt, a technikai imperatívusznak alávetett emberek társadalma – néhány érdemes szakkiadványtól eltekintve – nem reprezentált, kulturális halott. A munkások nem Marxot és Kassákot olvasnak, hanem gagyit bámulnak a kertévében meg az interneten, véleményük szerint nem a burzsoázia és a tőkés állam a fő ellenség, hanem (a legújabb fölmérések szerint) a Gay Pride és a TASZ.
Ilyen mondatok után a baloldali értelmiség rituális hibáztatása szokott következni. Ez bárgyúság. Az Internacionálé pusztulása valamennyiünket sújt. A kapitalizmus alapvető ellentmondásainak – s ezek között nincs ott a jövedelmi egyenlőtlenség és a szegénység, amely nem sajátossága a kapitalizmusnak, hanem általános minden hierarchikus társadalomban évezredek óta – kiszorulása a politikából és a kultúrából, amelyben az ellentmondások ellentétté fokozódtak, végtelenül lapossá, energiátlanná és lendülettelenné teszi a mai szimbolikus és érzületi kozmoszt, amelyhez képest „Weimar” a maga konfliktusos intenzitásával dionüszoszi ünnepnek és filozofikus Parnasszusnak tetszik.
Aki nem éri be a kritikával, hosszú szenvedésre van ítélve.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
____törült____ (törölt) 2015.04.30. 11:59:08
Ebből ma egyik sem igaz. Egyre kevésbé fontos az ipari termelés Magyarországon, Európában. A magyar vállalkozók nem tőkékük iránt szednek kamatot, ellenkezőleg, tőkehiányosak, egy építőipari vállalkozás úgy húz fel számilliós épületeket, hogy ötmillió forgótőkéje sincs, havonta rész-számlázik és ígérget az anyagbeszállítónak. És a nyugati világban is egyre kevésbé fontos a tőke, és egyre fontosabb a vállalkozói tudás, innováció, üzleti érzék - egyre több ilyen cég van, mint a HTC, akik a telefonomat csinálták, hogy úgy gyárt terméket, hogy nincs is gyára. Mert minek? Az ipari kapacitást bérelni is lehet Kínában.
Az üzem, a gyár, nagy befektetést igénylő állóeszközből egy könnyen bérelhető commodityvé vált. Régen olyan volt, mint autótulajdonosnak lenni, ma olyan, mint taxit hívni.
És ha a régi tőkés arra tudott hasznott szedni, hogy be tudott fektetni rengeteg pénzt egy üzembe, a mai ipari vállalkozó, aki csak bérli az ipari kapacitást, nyilván nem a tőkéje után szedi a hasznot. Nincs neki. Ami van: know-how, tudás, üzleti érzék. És az, kedves baloldaliak, nem zsákmányolja ki a munkásokat.
Mondjuk abban sem vagyok biztos, hogy ez a munka-orientált modell a 19. században működött egyáltalán. Lehet, hogy akkor igen, lehet, hogy akkor minden ilyen síkegyszerű volt, hogy csak szöget meg ilyen egyszerű dolgokat kellett gyártani, a melós húzta az igát, a tőkés vakarta a hájas seggét és egyik sem _gondolkozott_. Egyik sem az agyával dolgozott. Mondom, lehet, de nem hiszem, azért a 19. században is sokat számított az innováció, feltalálókból lettek tőkések. De ma meg főleg. Eltűntek a semmittevő, részvényvágó cilinderesek. Ma egy olyan vállalkozó, mint Elon Musk vagy a néhai Steve Jobs több értéket termel az agyával, mint gondolkodás nélkül, csak testükkel robotoló prolik ezrei.
Spenót55 2015.04.30. 19:20:23
hogyéáadja 2015.05.01. 06:48:08
TamasGM 2015.05.01. 10:05:42
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.05.01. 12:12:38
Viktor Mutyin (törölt) 2015.05.01. 12:48:56
Viktor Mutyin (törölt) 2015.05.01. 12:51:28
This Ocean 2015.05.01. 13:14:07
Szívesen olvasom TGM írásait, de örülnék, ha nem használna olyan neoklasszikus/ortodox gazdasági fogalmakat mint az "újraelosztás" ill. "Ha valakinek adunk, mástól el kell vennünk.".
Mióta elszakadtunk az aranyfedezettől, az állami pénz nem így működik.
Az "állami újraelosztás" fogalma csak a neoliberális narratívát erősíti.
Ezzel a gazdaságelmélettel állítanám szembe Abba Lernert és a poszt-keynesiánusokat.
www.nakedcapitalism.com/2014/08/taxation-government-spending-the-national-debt-and-mmt.html
Saddlenode 2015.05.01. 15:26:35
de közel sem ilyen mértékben. az egyenlőtlenség a kapitalizmusban egészen más nagyságrendet kap. úgyhogy ennek kritikája IS legitim.
Göntér László 2015.05.01. 15:33:23
micsoda? 2015.05.01. 16:49:37
kintornas 2015.05.01. 16:53:15
Hát, kérem szépen, így lett "dolgozó" a tobzódó bürokratából. Kenyéradó kéz - a zsíros kulákból. Várva-várt befektető - a spekulánsból. Munkahely Teremtő a fekete foglalkoztatóból. Pár százezer burzsuj terrorállama - a puha diktatúrából. Pontosan így! A prolik pedig ezért lettek ismét SEMMIK - ahogy a nótában is. Ezért elvárás ma a "dolgozó nép"-et így, időzőjelben írni. (Lehet mondani, hogy a szellemi munka is munka, de akkor SEM OLYAN, mint amit a fizikai munkások végeznek.)
Sajnos azt kell, hogy mondjam: ez az írás tele van féligazságokkal és valótlanságokkal. (Méghogy nem volt miénk a gyár! 1945 és 82 között az volt - 68-ig kétségtelenül és teljes mértékben.) Ezen kívül semmilyen megoldást nem kínál a régi, jól bevált (kb. 1978-as), dogmával szemben. T.i. válság van - következésképpen el kell venni a melóstól és oda kell adni a szellemi foglalkozású géniusznak (akkoriban még csupán kádárista manager, a Szerzőnél ez a "baloldali értelmiség", magyarán: polgár, burzsoá"), aki MAJD megoldja a válságot. (Meg is: a Zöld polgárőreivel és az Ökopolisz "önkéntes" biobrikett-gyártó kényszermunkásaival.)
Az intelligens és világlátott TGM - akinek még lelkiismerete is van - sem képes meghaladni ezt a "jobb" körökben skandált-kántált-imádott hittételt. Tehát ő sem képes többre, mint igazolja Moldova György tézisét: "Nem az értelmiség fogja ezt az országot megváltani - ha meg lesz valaha is váltva".
integrans 2015.05.02. 03:57:46
Tamás Nagypál 2015.05.02. 18:57:32
ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2015.05.03. 17:50:52
Pl. számomra az "internacionálé" az (a történeti jelentését most hanyagolva), teljesen antinacionalista jelentésű fogalom. Konkrétan azt jelenti, hogy a nációk (országok, nemzetek, népek) integrálódnak. Ez egy helyes, kívánatos folyamat, amely amúgy most is zajlik, és megállíthatatlan is, csak persze lassú.
Akkor nézzük a "kizsákmányolás"-t. Ez számomra azt a folyamatot jelenti, amely alapján a szegények (szándékosan nem munkásosztályt mondok - lásd annál a címszónál) szegények maradnak, nem tudnak felemelkedni. Nyilván rendszerspecifikus a dolog, vagyis van egy olyan gazdasági-politikai-társadalmi berendezkedés, amely ezt a mechanizmust (a kizsákmányolást) biztosítja.
Munkásosztály: ez a fogalom elavult, mert mindenki csavarkulccsal dolgozó, olajos ruhás szakit ért alatta. Nyilván sokkal szélesebb a műfaj, beletartozik minden alkalmazott, bérrabszolga, közmunkás, és munkanélküli is. Vagyis fel kell váltani a "szegény" szóval. Miért? Azért, mert a mai világban a szegénység a legfőbb társadalmi probléma - abból adódik minden további: sanyargás, éhezés, fázás, rövid, nyomorúságos élet, és halál. A szegénységet kell megszüntetni, ez a legfontosabb társadalmi feladat.
Tehát, mint mondtam egyrészt fogalomtisztázás kell. Másrészt problématisztázás. Tulajdonképpen mi a baj? Mi a helyzet? Mi történik? Mi van? Ezeket a fogalmakat, és jelenségeket világosan le kell írni.
És utána jöhet a megoldáskísérlet. Mit lehet csinálni? Mi a távoli cél, az utópisztikus, és mi a reális cél?
Nem itt és most fogok ezekre a kérdésekre válaszolni (természetesen vannak válaszaim rájuk, ha azok mindent nem is oldanak meg), hanem csak arról beszélek, hogy ha nem ennyire egyértelmű, világos a "beszéd", akkor olyan lesz az egész, mint egy kaotikus, eltévelyedés a sűrű bozótosban alkonyat után.
ingyenebed 2015.05.04. 21:43:14
1. meg tudná nekem mondani, hogy mi az emberi munkának, mint elvont értéknek a mértékegysége?
Utolsó kommentek