Vicces-e a Charlie Hebdo?
2015.01.15. 09:51
A képregénynek, illetve a karikatúrának Franciaországban nálunk elképzelhetetlen hagyományai vannak. A Charlie Hebdo is ebbe a vonalba illeszkedik, és ezt ötvözi a jellemzően párizsi szatirikus gúny műfajával, a gouaille-jal. A gouaille alapvetően anarchista műfaj, ami minden autoritás ellen fellép. A Charlie Hebdo egyfelől a gouaille hagyományát viszi tovább, másfelől viszont nagyban támaszkodik az állam és az egyház francia forradalomtól datálható elválasztásának örökségére, illetve a francia anarchizmus és polgárpukkasztó erotikus irodalom hagyományára. Vicces-e a Charlie Hebdo? Erre a kérdésre nem válaszolhatunk anélkül, hogy megpróbálnánk megérteni a kontextust, amelyben ez a humor született.
Szabó Natasa írása.
Ez a kérdés nyilván teljesen lényegtelen annak a szempontjából, ami történt. Ugyanakkor, részben jogosan, a konkrét, tragikus eseten túlmutatva véleménycikkek százai születtek annak kapcsán, hogy milyen nagyobb makroszintű folyamatokhoz kapcsolódhat a támadás. A cikkek jellemzően a nyugati országokban tapasztalható bevándorló-ellenesség, iszlamofóbia és xenofóbia témaköreit járták végig (nagyon helyesen, tehetjük hozzá), ugyanakkor arra is kitértek, hogy a Charlie Hebdo milyen helyet foglal el ezekben a diskurzusokban. A jellemzően angolszász, baloldali és liberális sajtóban megjelenő véleménycikkek egy része (csak a csemege kedvéért lásd pl. itt, itt és itt) a Charlie Hebdot rasszista és xenofób lapnak látja. De akik nem merészkednek ilyen jelzőkig, azok is felvetik annak a problematikáját, hogy ugyanazt jelenti-e a saját kultúráddal viccelődni (mint a Charlie-ban megjelent Jézus karikatúrák), mint más, méghozzá Franciaországban kisebbségi helyzetben lévő, tehát sérülékenyebb csoportok kultúrájával. A hazai jobboldali sajtó egy része persze a szatíra mind a két irányát ízléstelennek tartja, azonban erre a „maguknak keresték a bajt” típusú áldozathibáztató érvelésre annyira felesleges sorokat pazarolni, hogy ezzel itt most nem is foglalkozom. Ugyanakkor a mainstream jobboldali és baloldali sajtó érvelésének közös gyökerét ugyanabban látom, mégpedig, hogy a Charlie Hebdot a saját kulturális kontextusából teljesen kiragadva értelmezik.
A képregénynek, illetve a karikatúrának Franciaországban nálunk elképzelhetetlen hagyományai vannak. A Charlie Hebdo is ebbe a vonalba illeszkedik, és ezt ötvözi a jellemzően párizsi szatirikus gúny műfajával, a gouaille-al. (A gouaille műfaját az eddig általam olvasott cikkek közül ez fogja meg a legjobban. (A gouaille szó szerint gúnyt, csúfolódást jelent. Ez egyfajta tradicionális párizsi, semmit sem tisztelő, vaskos népi humor. A gouaille obszcén, sértő, de mindezt olyan egalitáriusan és természetesen teszi, hogy ez nem egy esetben megkérdőjelezi a komolyan vehetőségét. Válogatás nélkül mindent a gúny tárgyának tekint, és önmagát ugyanúgy nem tiszteli, ahogyan másokat sem. Jól illusztrálja ezt a hozzáállást a Charlie Hebdo elődjének, a Hara-Kiri-nek az alcíme: Hara-Kiri, journal bête et méchant, azaz „Hara-Kiri, buta és gonosz újság”. Az alcím egy olvasói levél nyomán született, amely dühösen a buta és gonosz jelzőkkel illette az újságot. A gouaille alapvetően anarchista műfaj, ami minden autoritás ellen fellép. Jól példázza ezt az, hogy maga a Charlie Hebdo is úgy jött létre, hogy a Hara-Kirit 1970-ben (egyes források szerint) betiltotta az akkori belügyminiszter, mert Charles De Gaulle halálával viccelődtek. A Charlie Hebdo tehát egyfelől a gouaille hagyományát viszi tovább, másfelől viszont nagyban támaszkodik az állam és az egyház francia forradalomtól datálható elválasztásának örökségére, illetve a francia anarchizmus és polgárpukkasztó erotikus irodalom (pl. De Sade márki) hagyományára. Jól példázza ezeket a 20. század második felének nagy francia énekesének, Georges Brassens-nek egy időben betiltott Le Gorille (A Gorilla) című dala, amely egyszerre viszi tovább az anarchista és a polgárpukkasztó pajzán hagyományt: a dal végén a felgerjedt gorilla megerőszakolja az állam hatalmát szimbolizáló bírót.
Ez az anarchista és polgárpukkasztó attitűd persze nem jelenti azt, hogy idealizálni kellene a Charlie Hebdot. Ott is ugyanúgy jelentek meg béna rajzok, mint máshol, voltak rossz szerkesztői döntések, és bőven voltak, akik nem szerették a lapot. De még kritikusai is elfogadták, hogy a Charlie Hebdo része a párizsi kulturális életnek, és vállat vonva szemet hunytak obszcenitása és anarchizmusa felett. Az a fajta humor, ami szinte bárhol máshol a világon megbotránkozást váltott volna ki – vagy legalábbis sértődést, undort, elhatárolódást – a saját kulturális kontextusában, és a saját logikáját értők (saját nyelvét beszélők) számára más jelentéstartalommal bírt.
Pontosan ez a probléma azzal, ha az angolszász politikai korrektség fogalmait próbálják meg importálni erre a műfajra, ahol ez teljesen értelmezhetetlenné válik. A gouaille nem politikailag korrekt, hanem görbe tükröt tart mindenki elé, de ebben áll a lényege. Persze attól, hogy mindenkibe ugyanúgy belerúg a Charlie Hebdot, még nem lehet teljesen depolitizálni: alapvetően anti-rasszista, feminista, anti-establishment és elvet minden vallási radikalizmust, de még azokat az értékeket is kigúnyolja, amelyeket esetlegesen magáénak vall. A Charlie Hebdo nem a szabad sajtót, hanem egy műfajt képviselt, amit szabad sajtó ide vagy oda, nem fogadott volna be például az angolszász közönség, és ha már itt tartunk a magyar se, mivel sértőnek és ízléstelennek találtuk volna.
A Charlie Hebdo esetében nem az történt, hogy a „szabadságaink” összecsaptak a radikalizmussal, mint ahogyan azt sokan állítják. Sokkal inkább az, hogy ami a saját kulturális kontextusában értelmezhető volt, az az utóbbi évek társadalmi és technológiai változásainak hatására kikerült ebből a kontextusból. A Charlie Hebdo egy ponton túl már nem csak a francia szekularizmuson és a párizsi gouaille-on iskolázott közönségét érte el, hanem olyanokat is, akik nem ezt a nyelvet beszélték. 2006-ban, azáltal, hogy újrapublikálták a dán Jyllands-Posten Mohamed-karikatúráit, a magazin egy olyan kontextusba is belekerült, amit nem szánt magának, és ahol a viccei is sértően hatottak.
Vicces-e a Charlie Hebdo? Erre a kérdésre nem válaszolhatunk anélkül, hogy megpróbálnánk megérteni a kontextust, amelyben ez a humor született. Nem létezik arra általános szabály, hogy mi vicces és mi nem az. Ez sokkal inkább a helyi viccviszonyoktól függ: ugyanúgy, ahogy az angolszász humor hagyományai nem alkalmazhatóak általánosan mindenre a világon, úgy a Charlie Hebdo humora sem működik feltétlenül más kontextusokban. Nincs értelme tehát annak, hogy a Charlie Hebdot megpróbáljuk besorolni a xenofób, iszlamofób, vagy bevándorló-ellenes diskurzusokba. Inkább azt kell látnunk, hogy a Charlie Hebdo egy sajátosan sarkított jellegzetesen francia példája a sajtószabadságnak, amely a globalizáció és az egyre nemzetközibbé váló Iszlám radikalizmus hatására tragikusan lépett ki a saját kontextusából.
kép: kép: https://
Szerző: Dinamó Szerk Címkék: kultúra iszlám anarchizmus Franciaország Charlie Hebdo
· 2 trackback 20 komment
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Így készül a muszlim és a keresztény viccesen 2015.01.16. 10:37:40
Trackback: Karikatúra fenyegetés 2015.01.16. 10:37:09
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Tapsi75 2015.01.16. 09:15:41
Es meg valami: ha mi tartunk saját magunk elé görbe tükröt, azt sokkal könnyebb elfogadni, mintha ezt más tenne.... Nem hiszem hogy egy roma humorista aki a magyarokat ekezi túl sikeres lenne Magyarországon. Mint ahogy a romákat ekezo magyar humoristát sem hívnak meg borsodi falunapokra...
Anselmo 2015.01.16. 09:30:54
2015.01.16. 09:31:03
gmihaly 2015.01.16. 09:40:27
2. Az abszolutizmusra törekvő franszia királyok, különösképpen a Bourbonok párizsi palotájukból kitekintve a város utcáinak bűzét, az őket is így-úgy "ellátó" helyi "csürhét" láthatták, érzékelhették. Amikor ez zavarni kezdte őket és összeraboltak elegendő suskát, kiköltöztek a verseilles-i csilivilibe. Franciaország eme sikerkorszakának "eredménylegitimációja" XIV. Lajos, a "Napkirály" érdeme volt, ő egy "ideális" abszolutizmust valósított meg, amíg uralkodott, a nagy francia klasszikusok (Corneille,Racine, Moliere...) is az ő ülepét nyaldosták műveik "madárnyelvi" passzusaiban, szólásszabadság nem volt, csak "szőrmentén",lásd pl. Moliere vígjátékait. Persze ő sem volt mindig Párizsban, Verailles-ban, sokat "tájolt" az országban. Ez a "konszenzus" "Utánam a vízözön" XV. Lajos és XVI. Lajos idején érvényét vesztette, elfogyott az a pénz és megszűntek azok a pénzforrások, amikből ennyi udvaroncot ilyen "példamutató" fényűzéssel, pompával el lehetett tartani, hogy ne "pofázzanak". Persze, hogy pofázni kezdtek, persze, hogy szétlopták az országot, persze, hogy kitört a forradalom. Voltaire, a jó matematikus is azon gazdagodott meg, hogy egy rosszul kitalált "királyi" osztálysorsjátékba beszállt és időben kivette a nyereséget.
3."Van még tarka kutya", ami a franszia élclapokat illeti. Pl. a híres "Leláncolt kacsa"(Le Canard enchainé). A Charlie-Hebdo dinamikusan "nyomult" ebben a szegmensben, sajnos tragédia lett belőle.
mobilus 2015.01.16. 09:47:07
A kulturális közegről, annak fontosságáról, mindennapjainkat, sőt közéletünket meghatározó mivoltáról csak egy hazai példa a viszonylagos közelmúltból: milyen, és máig ható indulatokat váltott ki Dopeman Bazmeg videója. Miért? Mert kurva bátor volt (elnézést a jelzőért, de ide illik, ide való, és mert a köznapokban is nagyon sokan így is beszélünk), és mert a mai köznapjainkról, közérzetünkről szól, véleményem szerint remek módon.
Hogy pert indítottak ellene, hogy 'gustibus non est disputandum'? Nos, ez a fidesz/jobbik/kdnp-harrach féle Magyarországot nem érdekli, csak akkor, ha saját mocskukat kell takargatniuk, amire a teljes közmédiát is sikeresen átformálták: teljesen 'ízléstelenül'...
(A mai obligát kérdésünk, kedves olvasó: korrupt-e a Fidesz/KDNP?)
Szélmalomharcos 2015.01.16. 09:49:14
???
"a Charlie Hebdot, még nem lehet teljesen depolitizálni: alapvetően anti-rasszista, feminista, anti-establishment"
Tele van az írás ilyen ex-katedra kijelentésekkel, szokásos libsi mantraszövegekkel, ami jól behatárolja honnan fúj a szél
Remélem Magyarországon el fogja kerülni ez a bűzös fuvallat, amit persze lehet szépítgetni hasonló szövegekkel, de ahogy a kínai bölcs mondá: a xarnak mindig xarszaga van, hiába mondják rózsaillatnak
Szélmalomharcos 2015.01.16. 09:57:32
Dopeman ha nem tudnád Magyarország megválasztott alternatív köztársasági elnöke. Most ne firtassuk hogyan történt a választás, és lényegében saját magát nevezte ki Dopeman erre a posztra, de az egész jelenség jól mutatja, mit képes kibocsátani magából az "underground kultúra" Magyarországon
Egyébként Gyurcsány öszödi beszéde is hasonló hangütésű volt, a "kurvaország" jelző például akár Dopeman szájából is elhangozhatott volna. Gyurcsány az MSZP undergroundja, ugyanúgy ahogy Dopeman az egész libsi elité
Ki lehet tenni a táblát: AKIKRE BÜSZKÉK VAGYUNK
eßemfaßom meg áll 2015.01.16. 10:25:31
- Te Jurij, odaszarjak az asztal közepére?
- Ugyan Szergej, úgyse értenék"
gabcigirl 2015.01.16. 10:36:27
DE! Úgy gondolom, ezzel együtt se elfogadható, hogy emberek így vegyenek elégtételt...
Sam Ace 2015.01.16. 11:14:11
Anarchista ember igazából csalódott,saját keserűségét nem kellene másokra vetítenie.
ganxta77 2015.01.16. 11:16:34
Na pont ez volt a probléma. Vagy ahogy a nagyanyám mondogatta: "Ne fesd az ördögöt a falra kisfiam, mert s..be rúg a házmester"
Sam Ace 2015.01.16. 11:27:02
sas70 2015.01.16. 11:27:34
Pl:
m.blog.hu/fu/fungie/image/cartoon/cartoon1112/SZ5-566.jpg
Ezen is megsértődhetnek páran akikről szól és azt mondhatják: obszcén, ízléstelen, hazug.
Ez egy ilyen műfaj és nem mindenkinek kell szeretni. Na de ne egy karikatúra, vagy egy szatirikus írás legyen már az ok, emberek lelövésére! Bár mondjuk oknak bármi jó, erről is volt a Charlie Hebdonak egy karikatúrája, ami pont találó volt.
sas70 2015.01.16. 11:44:53
a.disquscdn.com/uploads/mediaembed/images/1603/5733/original.jpg
ez a van rajta, nincs rajta sapka dolog!
Sam Ace 2015.01.16. 12:33:58
Előbb-utóbb te is bepörögnél.Nem azért, mert rossz ember vagy ha nem van egy pont amikor azt mondja az ember,hogy elég...És ez pont mindenkinél máshol van és reakció durvasága is más.
Charlie hebdo-nál vicceltek mohameden is.Emberek haltak meg.Majd reimsben és Brüsszelben és Amszterdamban is rettegnek.Mert Hebdo-ék ingerelnek másokat.Tény?Tény.
Szaúd-Arábiában.Nem viccelődnek a vallással.Van robbantás?Nincs.Más iszlám országban, ahol nem viccelődnek ezzel van robbantgatás?Nincs.
Erőszak sajnos minden országban van.Tény.
Usa iskolai lövöldözések,móri bankrablás stb.
Részben felelős hebdo?Igen.
sas70 2015.01.16. 13:12:17
-Mi van, mi van, mi van?
Nem az a kérdés, hogy erény-e valakit sértegetni! Az a kérdés, hogy a szólásszabadságnak, a vélemény nyilvánításnak vannak-e határai, ha van, akkor mik azok, és mi lehet az értük járó büntetés? Ha olyan kurvára sértő volt amit a lap csinált, akkor miért nem perelték be, csillió összegű euróra?
Az elfogadható, hogy ha te lehülyézel engem, akkor én agyonlőlek?
És még egyszer: Egy fanatikusnak bármi ürügy lehet, akár az is, hogy egy nő autót vezet Szaud-Arábiában.
eßemfaßom meg áll 2015.01.16. 15:42:24
rengetegszer beperelték, a biróság szerint meg joga van bárkit vérigsérteni.
Azt nem fogjátok fel, hogy hiába van a hivatalos szabálykönyv szerint neked igazad, ha az ellenfél előveszi a Coltot akkor a 2es pár is veri a kezedben levő rojálflöst.
Sam Ace 2015.01.16. 19:18:06
Nem elfogadható a merénylők tette.Csak az ő logikájuk szerint elfogadható.Rendőrség az ilyen akciókat meg képtelen lesz megakadályozni.És jön a Közel kelet.
És gondolj bele Szaúd-Arábiából idejön egy iszlám hitű ember.Ott például az a normális,hogy nők kiszolgálják a férfit, több feleséged van,csadort viselnek.Itt ez mind hülyeség,sőt idióta vagy, meg gúnyolódnak a hiteden.Ami 4000 km -el arébb erény, Párizsban gúnyolni való valami.Hát nem egy kellemes érzés...
Mondjuk nem gyilkolás a megoldás..
Én csak azt akartam kihozni az egészből,hogy elítélem a tettet,de tiszteletben kéne tartani az arabokat is, különben el fog mérgesedni a dolog....Társadalmi békét, erősen kétlem,hogy karikatúrákkal,sértésekkel,gúnnyal meg lehet teremteni.
Csak tudod az furcsa ha egy diák akit agyonszekáltak társai kezdene el lövöldözni embereket gyilkolni az USA-ban, akkor rögtön más lenne a reakció...
Akkor hozzunk létre segélyvonalat,hogy ilyen ne történhessen.Dolgozzunk ki programokat az iskolai kiközösítések ellen.Lépjünk fel az ilyen dolgok ellen,törvények bizottságok stb-stb. (Ami ebben az esetben is a megoldást jelentené.)
Itt meg elintézzük: hülye fanatikus szöveggel
Asidotus 2015.01.18. 23:25:46
Tényleg nincs? Szíria, Iszlám Állam, stb.
Utolsó kommentek