Vicces-e a Charlie Hebdo?

2015.01.15. 09:51

charlie-hebdo-michael-jackson.jpgA képregénynek, illetve a karikatúrának Franciaországban nálunk elképzelhetetlen hagyományai vannak. A Charlie Hebdo is ebbe a vonalba illeszkedik, és ezt ötvözi a jellemzően párizsi szatirikus gúny műfajával, a gouaille-jal. A gouaille alapvetően anarchista műfaj, ami minden autoritás ellen fellép. A Charlie Hebdo egyfelől a gouaille hagyományát viszi tovább, másfelől viszont nagyban támaszkodik az állam és az egyház francia forradalomtól datálható elválasztásának örökségére, illetve a francia anarchizmus és polgárpukkasztó erotikus irodalom hagyományára. Vicces-e a Charlie Hebdo? Erre a kérdésre nem válaszolhatunk anélkül, hogy megpróbálnánk megérteni a kontextust, amelyben ez a humor született.

Szabó Natasa írása.

Ez a kérdés nyilván teljesen lényegtelen annak a szempontjából, ami történt. Ugyanakkor, részben jogosan, a konkrét, tragikus eseten túlmutatva véleménycikkek százai születtek annak kapcsán, hogy milyen nagyobb makroszintű folyamatokhoz kapcsolódhat a támadás. A cikkek jellemzően a nyugati országokban tapasztalható bevándorló-ellenesség, iszlamofóbia és xenofóbia témaköreit járták végig (nagyon helyesen, tehetjük hozzá), ugyanakkor arra is kitértek, hogy a Charlie Hebdo milyen helyet foglal el ezekben a diskurzusokban. A jellemzően angolszász, baloldali és liberális sajtóban megjelenő véleménycikkek egy része (csak a csemege kedvéért lásd pl. itt, itt és itt) a Charlie Hebdot rasszista és xenofób lapnak látja. De akik nem merészkednek ilyen jelzőkig, azok is felvetik annak a problematikáját, hogy ugyanazt jelenti-e a saját kultúráddal viccelődni (mint a Charlie-ban megjelent Jézus karikatúrák), mint más, méghozzá Franciaországban kisebbségi helyzetben lévő, tehát sérülékenyebb csoportok kultúrájával. A hazai jobboldali sajtó egy része persze a szatíra mind a két irányát ízléstelennek tartja, azonban erre a „maguknak keresték a bajt” típusú áldozathibáztató érvelésre annyira felesleges sorokat pazarolni, hogy ezzel itt most nem is foglalkozom. Ugyanakkor a mainstream jobboldali és baloldali sajtó érvelésének közös gyökerét ugyanabban látom, mégpedig, hogy a Charlie Hebdot a saját kulturális kontextusából teljesen kiragadva értelmezik.

A képregénynek, illetve a karikatúrának Franciaországban nálunk elképzelhetetlen hagyományai vannak. A Charlie Hebdo is ebbe a vonalba illeszkedik, és ezt ötvözi a jellemzően párizsi szatirikus gúny műfajával, a gouaille-al. (A gouaille műfaját az eddig általam olvasott cikkek közül ez fogja meg a legjobban. (A gouaille szó szerint gúnyt, csúfolódást jelent. Ez egyfajta tradicionális párizsi, semmit sem tisztelő, vaskos népi humor. A gouaille obszcén, sértő, de mindezt olyan egalitáriusan és természetesen teszi, hogy ez nem egy esetben megkérdőjelezi a komolyan vehetőségét. Válogatás nélkül mindent a gúny tárgyának tekint, és önmagát ugyanúgy nem tiszteli, ahogyan másokat sem. Jól illusztrálja ezt a hozzáállást a Charlie Hebdo elődjének, a Hara-Kiri-nek az alcíme: Hara-Kiri, journal bête et méchant, azaz „Hara-Kiri, buta és gonosz újság”. Az alcím egy olvasói levél nyomán született, amely dühösen a buta és gonosz jelzőkkel illette az újságot. A gouaille alapvetően anarchista műfaj, ami minden autoritás ellen fellép. Jól példázza ezt az, hogy maga a Charlie Hebdo is úgy jött létre, hogy a Hara-Kirit 1970-ben (egyes források szerint) betiltotta az akkori belügyminiszter, mert Charles De Gaulle halálával viccelődtek. A Charlie Hebdo tehát egyfelől a gouaille hagyományát viszi tovább, másfelől viszont nagyban támaszkodik az állam és az egyház francia forradalomtól datálható elválasztásának örökségére, illetve a francia anarchizmus és polgárpukkasztó erotikus irodalom (pl. De Sade márki) hagyományára. Jól példázza ezeket a 20. század második felének nagy francia énekesének, Georges Brassens-nek egy időben betiltott Le Gorille (A Gorilla) című dala, amely egyszerre viszi tovább az anarchista és a polgárpukkasztó pajzán hagyományt: a dal végén a felgerjedt gorilla megerőszakolja az állam hatalmát szimbolizáló bírót.

Ez az anarchista és polgárpukkasztó attitűd persze nem jelenti azt, hogy idealizálni kellene a Charlie Hebdot. Ott is ugyanúgy jelentek meg béna rajzok, mint máshol, voltak rossz szerkesztői döntések, és bőven voltak, akik nem szerették a lapot. De még kritikusai is elfogadták, hogy a Charlie Hebdo része a párizsi kulturális életnek, és vállat vonva szemet hunytak obszcenitása és anarchizmusa felett. Az a fajta humor, ami szinte bárhol máshol a világon megbotránkozást váltott volna ki – vagy legalábbis sértődést, undort, elhatárolódást – a saját kulturális kontextusában, és a saját logikáját értők (saját nyelvét beszélők) számára más jelentéstartalommal bírt.

Pontosan ez a probléma azzal, ha az angolszász politikai korrektség fogalmait próbálják meg importálni erre a műfajra, ahol ez teljesen értelmezhetetlenné válik. A gouaille nem politikailag korrekt, hanem görbe tükröt tart mindenki elé, de ebben áll a lényege. Persze attól, hogy mindenkibe ugyanúgy belerúg a Charlie Hebdot, még nem lehet teljesen depolitizálni: alapvetően anti-rasszista, feminista, anti-establishment és elvet minden vallási radikalizmust, de még azokat az értékeket is kigúnyolja, amelyeket esetlegesen magáénak vall. A Charlie Hebdo nem a szabad sajtót, hanem egy műfajt képviselt, amit szabad sajtó ide vagy oda, nem fogadott volna be például az angolszász közönség, és ha már itt tartunk a magyar se, mivel sértőnek és ízléstelennek találtuk volna.

A Charlie Hebdo esetében nem az történt, hogy a „szabadságaink” összecsaptak a radikalizmussal, mint ahogyan azt sokan állítják. Sokkal inkább az, hogy ami a saját kulturális kontextusában értelmezhető volt, az az utóbbi évek társadalmi és technológiai változásainak hatására kikerült ebből a kontextusból. A Charlie Hebdo egy ponton túl már nem csak a francia szekularizmuson és a párizsi gouaille-on iskolázott közönségét érte el, hanem olyanokat is, akik nem ezt a nyelvet beszélték. 2006-ban, azáltal, hogy újrapublikálták a dán Jyllands-Posten Mohamed-karikatúráit, a magazin egy olyan kontextusba is belekerült, amit nem szánt magának, és ahol a viccei is sértően hatottak.

Vicces-e a Charlie Hebdo? Erre a kérdésre nem válaszolhatunk anélkül, hogy megpróbálnánk megérteni a kontextust, amelyben ez a humor született. Nem létezik arra általános szabály, hogy mi vicces és mi nem az. Ez sokkal inkább a helyi viccviszonyoktól függ: ugyanúgy, ahogy az angolszász humor hagyományai nem alkalmazhatóak általánosan mindenre a világon, úgy a Charlie Hebdo humora sem működik feltétlenül más kontextusokban. Nincs értelme tehát annak, hogy a Charlie Hebdot megpróbáljuk besorolni a xenofób, iszlamofób, vagy bevándorló-ellenes diskurzusokba. Inkább azt kell látnunk, hogy a Charlie Hebdo egy sajátosan sarkított jellegzetesen francia példája a sajtószabadságnak, amely a globalizáció és az egyre nemzetközibbé váló Iszlám radikalizmus hatására tragikusan lépett ki a saját kontextusából.

 

kép: kép: https://easternmediterraneanagency.files.wordpress.com/2015/01/charlie-hebdo-michael-jackson.jpg

Ne maradj le semmiről! Kéthetente elküldjük mailen az öt legjobb írásunkat!

Nyomj egy tetsziket és érd el írásainkat a Facebookról!

A bejegyzés trackback címe:

https://dinamo.blog.hu/api/trackback/id/tr757073195

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Így készül a muszlim és a keresztény viccesen 2015.01.16. 10:37:40

Hogyan készül a keresztény?; 1.Távolítsd el agy agya 90%-át!  2.Töltsd az üregbe a bibliát! 3.Keverj még hozzá egy kis tudatlanságot és félelmet! 4.Ereszd ki a tömegbe, tv elé és iskolákba erkölcstan tanítani!

Trackback: Karikatúra fenyegetés 2015.01.16. 10:37:09

Ha egy karikatúra fenyegetést jelent a vallásodra, akkor a vallásod értéktelen.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tapsi75 2015.01.16. 09:15:41

Szerintem azert ez nem ennyire egyszerű. A bevándorlással kapcsolatban van egy-két kérdés, ami nem merült fel. Mint bevándorló, kénytelen vagy elfogadni, hogy egy másik ország máshogy működik. Ha egy másik országban akarsz élni, akkor ezt is tudomásul kell venni. Máshol vannak a határok, ami sértő vagy nem sértő, es ha ezt nem akarod elfogadni, akkor persze könnyű bevándorlás ellenes hangokra rámutatni. Nyilván kell egyensúly, es sok tolerancia mindkét oldalról, ezek a nagy kulturális különbségek mindenkepp kisebb nagyobb faji, vallási, származási ellentéteket fognak szülni, es ahol ellentétek vannak, ott szélsőségek is.
Es meg valami: ha mi tartunk saját magunk elé görbe tükröt, azt sokkal könnyebb elfogadni, mintha ezt más tenne.... Nem hiszem hogy egy roma humorista aki a magyarokat ekezi túl sikeres lenne Magyarországon. Mint ahogy a romákat ekezo magyar humoristát sem hívnak meg borsodi falunapokra...

Anselmo 2015.01.16. 09:30:54

Jogos a "kontextusból kilépés" gondolata, hiszen mindenki magából, a saját kontextusából kiindulva értékeli a világ eseményeit. Belföldön is amikor az egyik politikai oldal a másikat támadja, akkor voltaképpen azt támadja, amit hinni akar a másik oldalról - valójában soha nem mozdul ki senki a saját kontextusából.

2015.01.16. 09:31:03

@Tapsi75: A poszt egyáltalán nem egyszerűen állítja be a történetet. Épp arról van szó, hogy milyen sok aspektus szerint lehet átgondolni. És amúgy szerinted Párizs hol van?

gmihaly 2015.01.16. 09:40:27

1.A fegyelmezetlen franciák alaposan, életveszélyes módon szívták meg. Nem kellett volna ennyi ilyen-olyan arab és a térített kereszténységből az iszlámba áttért "vendégmunkást" behívniuk "anyaországukba" a gyarmataikról, ha hosszú távú gazdasági beilleszkedésüket az "elképzelhető világok legjobbika" (Voltaire: Candide) címen fényezett kapitalizmusuk nem tudta megoldani. Nem az egykor virágzó Földközi tenger-melléki arab területeket kellett volna gyarmatosítani. Nem kellett volna az egykori török birodalomból leválasztott arab területeket a britekkel mutyiban így elqrni. Nem kellett volna egykor a török szultánnal lepaktálni.
2. Az abszolutizmusra törekvő franszia királyok, különösképpen a Bourbonok párizsi palotájukból kitekintve a város utcáinak bűzét, az őket is így-úgy "ellátó" helyi "csürhét" láthatták, érzékelhették. Amikor ez zavarni kezdte őket és összeraboltak elegendő suskát, kiköltöztek a verseilles-i csilivilibe. Franciaország eme sikerkorszakának "eredménylegitimációja" XIV. Lajos, a "Napkirály" érdeme volt, ő egy "ideális" abszolutizmust valósított meg, amíg uralkodott, a nagy francia klasszikusok (Corneille,Racine, Moliere...) is az ő ülepét nyaldosták műveik "madárnyelvi" passzusaiban, szólásszabadság nem volt, csak "szőrmentén",lásd pl. Moliere vígjátékait. Persze ő sem volt mindig Párizsban, Verailles-ban, sokat "tájolt" az országban. Ez a "konszenzus" "Utánam a vízözön" XV. Lajos és XVI. Lajos idején érvényét vesztette, elfogyott az a pénz és megszűntek azok a pénzforrások, amikből ennyi udvaroncot ilyen "példamutató" fényűzéssel, pompával el lehetett tartani, hogy ne "pofázzanak". Persze, hogy pofázni kezdtek, persze, hogy szétlopták az országot, persze, hogy kitört a forradalom. Voltaire, a jó matematikus is azon gazdagodott meg, hogy egy rosszul kitalált "királyi" osztálysorsjátékba beszállt és időben kivette a nyereséget.
3."Van még tarka kutya", ami a franszia élclapokat illeti. Pl. a híres "Leláncolt kacsa"(Le Canard enchainé). A Charlie-Hebdo dinamikusan "nyomult" ebben a szegmensben, sajnos tragédia lett belőle.

mobilus 2015.01.16. 09:47:07

Köszönöm a cikket, számomra hiánypótló volt.

A kulturális közegről, annak fontosságáról, mindennapjainkat, sőt közéletünket meghatározó mivoltáról csak egy hazai példa a viszonylagos közelmúltból: milyen, és máig ható indulatokat váltott ki Dopeman Bazmeg videója. Miért? Mert kurva bátor volt (elnézést a jelzőért, de ide illik, ide való, és mert a köznapokban is nagyon sokan így is beszélünk), és mert a mai köznapjainkról, közérzetünkről szól, véleményem szerint remek módon.

Hogy pert indítottak ellene, hogy 'gustibus non est disputandum'? Nos, ez a fidesz/jobbik/kdnp-harrach féle Magyarországot nem érdekli, csak akkor, ha saját mocskukat kell takargatniuk, amire a teljes közmédiát is sikeresen átformálták: teljesen 'ízléstelenül'...

(A mai obligát kérdésünk, kedves olvasó: korrupt-e a Fidesz/KDNP?)

Szélmalomharcos 2015.01.16. 09:49:14

"Ez a kérdés nyilván teljesen lényegtelen annak a szempontjából, ami történt. "

???

"a Charlie Hebdot, még nem lehet teljesen depolitizálni: alapvetően anti-rasszista, feminista, anti-establishment"

Tele van az írás ilyen ex-katedra kijelentésekkel, szokásos libsi mantraszövegekkel, ami jól behatárolja honnan fúj a szél

Remélem Magyarországon el fogja kerülni ez a bűzös fuvallat, amit persze lehet szépítgetni hasonló szövegekkel, de ahogy a kínai bölcs mondá: a xarnak mindig xarszaga van, hiába mondják rózsaillatnak

Szélmalomharcos 2015.01.16. 09:57:32

@mobilus:
Dopeman ha nem tudnád Magyarország megválasztott alternatív köztársasági elnöke. Most ne firtassuk hogyan történt a választás, és lényegében saját magát nevezte ki Dopeman erre a posztra, de az egész jelenség jól mutatja, mit képes kibocsátani magából az "underground kultúra" Magyarországon

Egyébként Gyurcsány öszödi beszéde is hasonló hangütésű volt, a "kurvaország" jelző például akár Dopeman szájából is elhangozhatott volna. Gyurcsány az MSZP undergroundja, ugyanúgy ahogy Dopeman az egész libsi elité

Ki lehet tenni a táblát: AKIKRE BÜSZKÉK VAGYUNK

eßemfaßom meg áll 2015.01.16. 10:25:31

"
- Te Jurij, odaszarjak az asztal közepére?
- Ugyan Szergej, úgyse értenék"

gabcigirl 2015.01.16. 10:36:27

A cikk lényege egy mondatban: egy olyan lapról volt szó, ami egy európai átlagpolgárt is lazán kiakaszt, nemhogy egy ilyen radikális, terrorista idiótát.

DE! Úgy gondolom, ezzel együtt se elfogadható, hogy emberek így vegyenek elégtételt...

Sam Ace 2015.01.16. 11:14:11

Fel kellene nőni.Lehet írogatni bármit,de a tények következők.Vannak erőszakos emberek, akiket ha provokálsz nem riadnak vissza semmitől,hogy vélt igazukat bebizonyítsák (robbantás, lövöldözés).Ez tény.Az is tény,hogy másik oldalon is vannak erőszakos emberek aki ezeket támadásokért szintén revansot vesznek.És el is értünk egy véget nem érő adok-kapokhoz,és az ember félve sétálhat majd az utcán, mert nem tudja melyik kirakatot robbantják rá vagy kávé szürcsölés közben nem-e fogja egy ámokfutó teherautó elütni.Én nem akarom,hogy Európa új közel kelet legyen.Nem félelemből nem írnék ilyeneket, hanem hatásai miatt lásd már Belgiumban is félnek az emberek.Idő kérdése mikor kezdik el az arabokat is "nyirbálni", erre bedühödnek majd az arabok és már benne vagyunk robbantgatunk minden utca sarkon országban.

Anarchista ember igazából csalódott,saját keserűségét nem kellene másokra vetítenie.

ganxta77 2015.01.16. 11:16:34

"De még kritikusai is elfogadták, hogy a Charlie Hebdo része a párizsi kulturális életnek, és vállat vonva szemet hunytak obszcenitása és anarchizmusa felett."

Na pont ez volt a probléma. Vagy ahogy a nagyanyám mondogatta: "Ne fesd az ördögöt a falra kisfiam, mert s..be rúg a házmester"

Sam Ace 2015.01.16. 11:27:02

@Sam Ace: Ennek viccelődésnek mennyi áldozata is volt?Meglévő konfliktusokat nem kellene tovább élezni, ha nem tompítani kellene.Gúny szerintem erre alkalmatlan.Egymás iránti kölcsönös szeretet és tisztelet annál inkább..

sas70 2015.01.16. 11:27:34

A karikatúrák néha sértőek annak akiről, akikről szólnak, másnak meg esetleg viccesek.
Pl:
m.blog.hu/fu/fungie/image/cartoon/cartoon1112/SZ5-566.jpg

Ezen is megsértődhetnek páran akikről szól és azt mondhatják: obszcén, ízléstelen, hazug.
Ez egy ilyen műfaj és nem mindenkinek kell szeretni. Na de ne egy karikatúra, vagy egy szatirikus írás legyen már az ok, emberek lelövésére! Bár mondjuk oknak bármi jó, erről is volt a Charlie Hebdonak egy karikatúrája, ami pont találó volt.

sas70 2015.01.16. 11:44:53

@Sam Ace: A fanatikusoknak bármi ürügy lehet valamilyen terrorcselekményre, erről szól a nyulas karikatúra, amiben azt mondja: bármi ürügy lehet arra, hogy sértegetitek a prófétánkat.

a.disquscdn.com/uploads/mediaembed/images/1603/5733/original.jpg

ez a van rajta, nincs rajta sapka dolog!

Sam Ace 2015.01.16. 12:33:58

@sas70: Mióta erény valakit gúnyolni, sértegetni?Másképp ha elkezdenélek gúnyolni téged, előbb-utóbb csak rátapintanék olyan dologra, ami téged bánt sért,dühít. Minden verekedés szóváltással kezdődik.Nem hiszem,hogy sokáig bírnád (ez csak példa), ha minden nap elsütném ezt a poént:Na látjátok sas70t!Így néznek ki az idióták.

Előbb-utóbb te is bepörögnél.Nem azért, mert rossz ember vagy ha nem van egy pont amikor azt mondja az ember,hogy elég...És ez pont mindenkinél máshol van és reakció durvasága is más.

Charlie hebdo-nál vicceltek mohameden is.Emberek haltak meg.Majd reimsben és Brüsszelben és Amszterdamban is rettegnek.Mert Hebdo-ék ingerelnek másokat.Tény?Tény.

Szaúd-Arábiában.Nem viccelődnek a vallással.Van robbantás?Nincs.Más iszlám országban, ahol nem viccelődnek ezzel van robbantgatás?Nincs.

Erőszak sajnos minden országban van.Tény.
Usa iskolai lövöldözések,móri bankrablás stb.

Részben felelős hebdo?Igen.

sas70 2015.01.16. 13:12:17

@Sam Ace: Mi az a három szó, ami elhangzik egy kocsmai bunyó előtt?
-Mi van, mi van, mi van?
Nem az a kérdés, hogy erény-e valakit sértegetni! Az a kérdés, hogy a szólásszabadságnak, a vélemény nyilvánításnak vannak-e határai, ha van, akkor mik azok, és mi lehet az értük járó büntetés? Ha olyan kurvára sértő volt amit a lap csinált, akkor miért nem perelték be, csillió összegű euróra?
Az elfogadható, hogy ha te lehülyézel engem, akkor én agyonlőlek?
És még egyszer: Egy fanatikusnak bármi ürügy lehet, akár az is, hogy egy nő autót vezet Szaud-Arábiában.

eßemfaßom meg áll 2015.01.16. 15:42:24

@sas70: "Ha olyan kurvára sértő volt amit a lap csinált, akkor miért nem perelték be, csillió összegű euróra? "

rengetegszer beperelték, a biróság szerint meg joga van bárkit vérigsérteni.

Azt nem fogjátok fel, hogy hiába van a hivatalos szabálykönyv szerint neked igazad, ha az ellenfél előveszi a Coltot akkor a 2es pár is veri a kezedben levő rojálflöst.

Sam Ace 2015.01.16. 19:18:06

@sas70: Megkérték,hogy ne csinálják.Mohamedet tilos lerajzolni az iszlám szerint.Leszarták.Nem az lényeg,hogy te vagy én mit gondolunk, hanem vannak olyan emberek akik berágnak erre.Sajnos ez már tény.Így is van az iszlám és európai nézet, értékrend között különbségek és nem kellene ezzel is tovább növelni feszültséget, mert abban egyetértünk szerintem, hogy növeli.Ennyi.

Nem elfogadható a merénylők tette.Csak az ő logikájuk szerint elfogadható.Rendőrség az ilyen akciókat meg képtelen lesz megakadályozni.És jön a Közel kelet.

És gondolj bele Szaúd-Arábiából idejön egy iszlám hitű ember.Ott például az a normális,hogy nők kiszolgálják a férfit, több feleséged van,csadort viselnek.Itt ez mind hülyeség,sőt idióta vagy, meg gúnyolódnak a hiteden.Ami 4000 km -el arébb erény, Párizsban gúnyolni való valami.Hát nem egy kellemes érzés...
Mondjuk nem gyilkolás a megoldás..

Én csak azt akartam kihozni az egészből,hogy elítélem a tettet,de tiszteletben kéne tartani az arabokat is, különben el fog mérgesedni a dolog....Társadalmi békét, erősen kétlem,hogy karikatúrákkal,sértésekkel,gúnnyal meg lehet teremteni.

Csak tudod az furcsa ha egy diák akit agyonszekáltak társai kezdene el lövöldözni embereket gyilkolni az USA-ban, akkor rögtön más lenne a reakció...
Akkor hozzunk létre segélyvonalat,hogy ilyen ne történhessen.Dolgozzunk ki programokat az iskolai kiközösítések ellen.Lépjünk fel az ilyen dolgok ellen,törvények bizottságok stb-stb. (Ami ebben az esetben is a megoldást jelentené.)

Itt meg elintézzük: hülye fanatikus szöveggel

Asidotus 2015.01.18. 23:25:46

@Sam Ace: "Más iszlám országban, ahol nem viccelődnek ezzel van robbantgatás?Nincs."
Tényleg nincs? Szíria, Iszlám Állam, stb.
süti beállítások módosítása