A McDonald’s elviekben az a hely, ahol olyanokat foglalkoztatnak, akik más munkára nem alkalmasak. Feltűnt, hogy kezdő állásoknál nem vesznek fel olyanokat, mint akikkel én dolgoztam. Számos hátrányoshelyzetű, eltérő bőrszínű, elhízott kollégám volt, akik nem az elfogadottak alapján néztek ki, gyengébben beszélték a nyelvet, vagy csak túl fiatalok voltak. Ők voltak a lelkei a boltnak. A legjobb dolgozók ők voltak. Aztán megnéztem a Starbucksot. A nagyrészük pont olyan volt, mint én-jól kinéző, fehér, húszas évei elején, vékony és angolul jól beszélő. Ha fehér, húszas lány vagy, mindenki elítél, ha a Mekiben akarsz dolgozni. De nem hiszem, hogy ez vonatkozna mondjuk egy fogyatékos vagy egy középkorú bevándorlóra. Az ő barátaik nem kérdezik meg tőlük, hogy mikor lesz rendes állásuk. Mert ez az az állás, amit elvárnak tőlük. Ha azt hiszed, jobb vagy náluk, mert a kiskereskedelemben dolgozol, vagy aktákat tologatsz a recepción, tévedsz. Ez a hozzáállás undorítóbb, mint sült krumplit lapátolni. És én sem vagyok jobb, mint egy McDonald’s -dolgozó.

Kate Norquay írása.

meki.jpg

Kép: glasgowsouthssp.org

18 és 22 éves korom között négy évet dolgoztam egy McDonald’s étteremben. Vegyesen dolgoztam, azaz teljes- és részmunkaidőben is, a „jobb” álláslehetőségek végig kerültek. Nem kerültem feljebb a munkahelyi ranglétán, nem lettem manager, semmi jelentős eredménye nem volt ott létemnek.

Lényegében én voltam a sztereotípiákból ismert Meki-dolgozó: lusta, buta, kezdeményezésektől mentes. Az évek alatt számos alkalommal szembesültem a sztereotípiákkal. Ahogy lefagyott az arca barátaim szüleinek, mikor elmondtam, hol dolgozok. Vagy később a reakcióik: „Még mindig ott dolgozol?”, vagy: „Én sose tudnék egy olyan helyen dolgozni.” Vagy a bátorítások a barátaimtól, hogy egyszerűen csak ne jelenjek meg aznap a munkába. (Mert ugye úgyse igazi munka ez.)

Ezek pörögtek folyton a fejemben. Szörnyű munkaerő vagyok - túl lassú, ügyetlen és bosszús a körülményeim miatt. Csöndben eldöntöttem magamban, hogy túl jó vagyok a Mekinek. Folyton erősítgettem magamban, hogy ez egy béna munka, csak azért csinálom, mert kell a pénz. Olvasott diák voltam mindig is, akit érdekeltek az intellektuális témák. Nem erre a fölösleges helyre voltam hivatott. Nem fejlődtem. És ami még fontosabb, nem is akartam fejlődni. Miért is próbáljak egy olyan dologban jó lenni, ami alattam áll?

De néhány év után megváltozott a hozzáállásom. Elkezdtem büszke lenni a munkámra. A McDonald’s burgere undorító és zsíros. De a családom és barátaim általi megaláztatás nem azért ért, mert hamburgereket csinálok. Azon gondolkoztam, mi a különbség az én és a többi diák munkája között? Miért ér fel szégyennel egy mekis állás? Nem azért, mert mulitcég az biztos, mert akkor a Starbucksban vagy a Targetben dolgozókat is lenéznék. Vagy mert néhányan etikátlannak tartják? A H&M és a Gap rabszolgákkal varrat. Az intellektualitás hiánya sem állta meg a helyét, nézzünk csak meg egy recepcióban vagy kiskereskedelemben dolgozót.

Aztán rájöttem. A McDonald’s elviekben az a hely, ahol olyanokat foglalkoztatnak, akik más munkára nem alkalmasak. Feltűnt, hogy kezdő állásoknál nem vesznek fel olyanokat, mint akikkel én dolgoztam. Számos hátrányos helyzetű, eltérő bőrszínű, elhízott kollégám volt, akik nem az elfogadottak alapján néztek ki, gyengébben beszélték a nyelvet, vagy csak túl fiatalok voltak. Ők voltak a lelkei a boltnak. A legjobb dolgozók ők voltak. Aztán megnéztem a Starbucksot. A nagyrészük pont olyan volt, mint én: jól kinéző, fehér, húszas évei elején, vékony és angolul jól beszélő. Ha fehér, húszas lány vagy, mindenki elítél, ha a Mekiben akarsz dolgozni. De nem hiszem, hogy ez vonatkozna mondjuk egy fogyatékos vagy egy középkorú bevándorlóra. Az ő barátaik nem kérdezik meg tőlük, hogy mikor lesz rendes állásuk. Mert ez az az állás, amit elvárnak tőlük.

Ha azt hiszed, jobb vagy náluk, mert a kiskereskedelemben dolgozol, vagy aktákat tologatsz a recepción, tévedsz. Ez a hozzáállás undorítóbb, mint sült krumplit lapátolni. És én sem vagyok jobb, mint egy McDonald’s -dolgozó.

Talán más képességeim vannak. Mindig jobb leszek irodai vagy kutató munkában. De ez nem azért van, mert intelligensebb vagy képzettebb lennék, vagy többet érnék egy mekisnél. Nem dolgozom olyan keményen, mint néhány kollégám, akik ha kell, ledolgoznak 20 órát egyhuzamban, csak hogy a vevőnek ne kelljen az éjszaka közepén hamburger nélkül maradnia. Nem vagyok okos sem, mint a mérnöknek tanuló managerem, aki megtanulta megjavítani a gépeket, hogy ne kelljen szerelőt hívnunk, ha elromlanak. Nem vagyok olyan összeszedett sem, mint azok, akik az alapanyag rendeléseket bonyolítják hétről-hétre, hibátlanul.

Ezek képességek. És ha tényleg az gondolod, jobb vagy náluk, hát nincs igazad.

Felbecsülhetetlen, amit a Mekiben eltöltött évekkel kaptam. Tény, hogy soha többet nem szeretnék hamburgert vagy sült krumplit készíteni. De ezeknél sokkal fontosabbat tanultam. Veszítettem az arroganciából. Empatikusabb lettem. Nem nézem le az embereket a munkájuk miatt. Nem azonosítom a béna nagyvállalatokat a dolgozóikkal.

És ha ez tényleg egy kínos pont lesz az önéletrajzomban, nem fogom érteni. 

Eredeti megjelenés helye.

Ne maradj le semmiről! Kéthetente elküldjük mailen az öt legjobb írásunkat!

Nyomj egy tetsziket és érd el írásainkat a Facebookról!

A bejegyzés trackback címe:

https://dinamo.blog.hu/api/trackback/id/tr938173638

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FikkFakk 2015.12.16. 08:23:30

Én egyáltalán nem nézem le a mekiben robotoló embereket, inkább kicsit tisztelem őket: én nem bírnám fizikailag / lelkileg. Épp így tesco, auchan, stb. árufeltöltők.

Tizensok és huszonkevés évesen egy pár hónap hasonló málenkij robot fillérekért pont hasznára válik az embernek: megtanulja értékelni a jobbat, felfogja, hogy miért is kell tanulni, előre haladni.

Az viszont vitathatatlan, hogy nem sikeres ember az, aki 25 fölött is hasonlóban dolgozik. (Hülyék figyelmébe: nem azt írtam, hogy nem értékes vagy esetleg rossz ember lenne, azt írtam, hogy nem sikeres)

Ez a név már foglalt! 2015.12.16. 08:47:31

Pont azon gondolkoztam, hogy el kéne menjek fél év "sabbatical"-ra mekibe vagy hasonló helyre dolgozni, hogy megtanuljam értékelni a jelenlegi fizetésem, munkahelyem\munkaköröm\szakmám és az azzal járó nehézségeket és idiótaságokat.

@FikkFakk: Mi a sikeres definíciója? Szerintem az a sikeres ember aki azt csinálja, amit szeret. Illetve a sikertelenség nem csak egyénfüggő, hanem környezet és ezen belül családfüggő is. Pl egy borsodi zsákfaluban felnövő gyerekből nehezen lesz atomfizikus, mert a zsákfaluban nincs olyan jó oktatás, mint egy nagyobb városban, de ha lenne, a családjának akkor sem lenne rá igénye, hogy atomfizikát tanuljon a gyereke (igen, ez sztereotípia, ami viszont gyakran nem alaptalan).

Töki bácsi 2015.12.16. 08:47:56

Az egyetem alatt fél évet dolgoztam mekiben és egy nyáron keresztül telemarketinges voltam. Valóban meg tudja változtatni az ember hozzáállását.

2015.12.16. 09:06:39

15 évesen dolgoztam a békásmegyeri McDrive-ban egy hónapot (félig illegális nyári munka volt, de ez '94-ben senkit nem érdekelt). Mégcsak nem is krumplit sütöttem, vagy burgert forgattam, hanem takarítottam.
Szart keféltem a csészékből, gyerekhányást mostam a kisjátszótérről, és a vécében a tükör melletti csempéről is én mostam le az odakent fikát. Rendkívül gusztustalan emberek után kellett rendet tartanom, na.
Nos nem ott tanultam meg mi a szar munka, hanem utána: voltam üzletkötő kábeltévés cégnél, illetve ügyfélszolgálatos IT-szektorban.

Ahogy @FikkFakk írta: az ilyenek nem építik ugyan a karaktert, mert valljuk be, geci rossz dolog akkor, abban a helyzetben magadra nézni.
Viszont utána -akár évekkel- jó visszagondolni rá, amikor már valami jobbat csinálsz, hogy lám, azt a szart is megtapasztaltam, és onnan léptem tovább, mert képes voltam.
Magam részéről csak annyit hoztam el ezekből, hogy A) felszedem a kiszórt sültkrumplit a gyerek után a mekiben, B) nem kenem a slájmot a slozi tükre mellé, valamint C) hogy nem vagyok paraszt az ügyfélszolissal, csak ha ő kezdi. Mert hiába tolerancia, hiába goodwill, ha a rossz munkában ragadt pária rajtad tölti ki a frusztrációját, akkor tökön kell ragadni. Hátha csak ez a lökés hiányzik neki.

megvagyhadnagy 2015.12.16. 09:18:20

@Equinoxe: Én nem dolgoztam a mekiben, de eddig is mindig felszedtem a krumplit ha leesett, nem kentem a fikát sehová, hanem zsebkendőbe fújtam és eldobtam a szemetesbe. Az üres tálcát mindig elviszem helyére, nem hagyom az asztalon. Az ügyfélszolgálatissal akkor sem vagyok paraszt ha ő kezdi.
És van még egy tulajdonságom: a gyerekeimnek is ezt tanítom, és akkor nem kell ahhoz a mekibe dolgozniuk, hogy megtanulják a normális viselkedési módot.

2015.12.16. 09:26:44

@megvagyhadnagy: Rendben, és ez így helyes, meg ez lenne a természetes. Volt gyerekszobád, ezt adod tovább.
De két fajta hátterű ember van, akinél nem ez a helyzet: A nagyon mélyről jövő, akinek nem volt példaképe, vagy valaki, aki lenyomjon neki egy tocit ha elfogadhatatlanul viselkedik, illetve a nagyon magas státusba született gazdaggyerek, aki apuci pénzével a háta mögött soha nem kellett hogy megdolgozzon semmiért, és ez kellő arroganciával párosul.
Na ezek azok akik a legszélsőségesebb fasz módjára tudnak egy vendéglátóegységben, vagy bármilyen dolgozó-vevő interakció során viselkedni.
Ahogy írtad, az ember annyit tehet, hogy példát mutat, és reménykedik benne hogy a gyerekéből nem lesz egy bunkó fasz a végén. ^^

A nép fia 2015.12.16. 09:27:28

Főiskola alatt én is lehúztam egy kis időt a Mekiben.
Megváltozott a hozzáállásom: még jobban utálom az embereket! :D

Mészáros Laci 2015.12.16. 09:56:54

Érdekes írás, meg a kommentek is tanulságosak. Köszönöm.

Gukker 2015.12.16. 10:00:18

"Ezek képességek."
Nem, ezek készségek. Elsajátíthatók.

2015.12.16. 10:00:32

Mekiben nem dolgoztam, de dzsuváslegény voltam egy peep showban 4 éven keresztül, nos az sem egy álommeló, és szarul fizet. (A kilőtt patronokat kell letakarítani a fülke üvegéről).
Ez a munkatapasztalat teljesen átformálta az életemet, azóta 4 diplomát szereztem...

fuszujka 2015.12.16. 10:00:47

Bárki, aki foglalkozott már emberekkel, tudja, hogy nem a Mekis dolgozók érdemesek a lenézésre, hanem a legtöbb ember, aki épp az ügyfél/vendég szerepében tetszeleg.
Egyébként szerintem akinek még megalázóbb, azok a wc-s takarítók, vagy a moziban dolgozók egy-egy film után. Hihetetlenül szégyellem magam, amikor végignézek a sorok között és látom, hogy sok ember nem ér többet egy disznónál.

Capt. Hindsight 2015.12.16. 10:01:16

Az életem meglehetős mértékben következetlen. Az apám engesztelhetetlen maximalista, rendszeresen állandó kábítószeres befolyásoltság alatt élő, amúgy pedofil belga pék volt. Az anyám, Chloé, pedig egy 15 éves lúdtalpas francia örömlány. Az apám nőkhöz járt és italozott, és azt hitte ő találta fel a spanyolviaszt. Néha megdobálta kővel a repülőket. Egy szó, mint száz, egyszerre volt lángész és őrült. A gyermekkorom tipikus volt. Riksakuli voltam a kikötőben, húst daráltam a vágóhídon, ha rossz voltam apám krumpliszsákba kötött és összerugdosott. Mindennapos dolgok. 12 évesen megkaptam az első könyvemet, 14 évesen egy Vilma nevű nő rituálisan leborotválta a zacskómat. Most teljesen olyan, mint egy dohányzacskó. Bámulatos, próbálják csak ki…”

FF 2015.12.16. 10:02:12

Meki kimaradt, de pár hónapig nyomdában dolgoztam: szedtem le a szalagról, ami kijött a nyomdagépből. Raklapra, kötésben, a gép tempójában, 12 órás műszakban, 400 HUF (bruttó) per óra.

Nem panasz, örülök, hogy volt ilyen is és örülök, hogy túl vagyok rajta. Másképp nézek azóta emberekre is, munkákra is.

FikkFakk 2015.12.16. 10:03:20

@Ez a név már foglalt!: "Mi a sikeres definíciója? Szerintem az a sikeres ember aki azt csinálja, amit szeret."

Nos pont ezaz. Szerinted a mekiben, teszkóban, stb helyen dolgozó emberek szeretik, amit csinálnak?

2015.12.16. 10:14:25

Diákként nekem csak rosszabb munkáim voltak, mint a Meki. Vidéken nőttem fel, diákmunka alig volt, ami volt, az tényleg veszélyes nehéz fizikai munka, tele kamu iskolalátogatási igazolással robotoló áldiákokkal, akiknek ez volt az egyetlen mód a túlélésre.
A McDonald's az valami álommelónak számított a környéken, ahova protekcióval lehetett csak bekerülni. Tényleg, egy üresedésre vagy százötvenen jelentkeztek és ismeretség kellett a bekerüléshez. Furcsa és szemfelnyitó élmény volt később látni, hogy ami a magyar vidéken álom diákmunka, az nyugaton vagy akár csak Budapesten is az aljamunka.
A vidéken, ahol laktam, bizony a mekis manager fizetés az top kategória volt, amiről az emberek többsége nem is álmodhatott és a diákmunka is a legjobb órabért fizette. Ez van, Magyarország nem a nyugat, ott ez az alja.

Azóta azt mondom, hogy McDonald's-os munka miatt sírni az tipikusan first world problem. Onnan tudod, hogy egy jóléti államba születtél, hogy számodra nincs lejjebb, mint a Mekiben krumplit sütni.
Aki szerint a Meki az aljamunka, az burokban nőtt fel, semmit se látott az életben.
Nem, a Meki nem az álommunka számomra sem, de nem is látom a legrosszabb lehetőségnek. Mint írtam, diákként csak zajosabb, koszosabb, veszélyesebb, megalázóbb, fizikailag megterhelőbb munkahelyeim voltak. Akkoriban a Meki volt a csúcs diákmunkában.
Egy brutál gyári, szalag melletti, raktári, állattartó telepi, mezőgazdasági, építőipari fizikai munkához képest álommunka egy gyorsétterem vagy Starbucks. Persze a nyugati fiataloknak a McDonald's az alja, a még lejjebb lévő munkaköröket betöltik a bevándorlók, akikkel egy brit, amerikai fiatal sose találkozik.

FikkFakk 2015.12.16. 10:21:08

@tiller foch: hol volt ennyire szar a helyzet és mikor?

A lófa szára 2015.12.16. 10:31:11

Tanulságos írás. Megtanultam, hogy nem szabad az időt pazarolni ilyenek olvasására.

megvagyhadnagy 2015.12.16. 10:39:41

@fuszujka: Teljesen egyetértek veled! Fel nem foghatom, hogy egy moziban, vagy bárhol! a szemetet miért nem lehet a szemetesbe dobni? Azért nem értem, mert egyszerűen az eszembe sem jut hogy ne a kukába tegyem. A cigicsikkekről ne is beszéljünk. Sohe nem tudtam felfogni, hogy az miért nem számít szemétnek, azt miért lehet bárhol eldobni.
Soha, semmilyen helyzetben nem nézek le senkit a munkája miatt! Soha! Lehet hogy magamban eszembe jut és örülök, hogy nem nekem kell csinálni. Épp ezért beszélek mindenkivel normálisan aki a munkáját végzi. Lehet az NAV ellenőr, mekis kiszolgáló kislány, vagy a takarítónéni.

FlybyWire 2015.12.16. 10:45:19

@Equinoxe: Respect - egy volt call centeres :)

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2015.12.16. 10:47:01

Én szerettem a McDo-ban dolgozni, 18 évesen az első nyarat még "nyárisként" toltuk végig (1998-ban, érettségi után), óránként 170 forintért, másfél hónap után lettünk nem nyárisok, akkor már jóval több pénzért.
Hétköznap először csak 4, majd 6, hétvégente 8 órában, iskola mellett. Motivált voltam, éttermet váltottam, trainingre kerültem, folyamatosan nőtt a fizetésem, de tény, hogy dolgozni azt kellett.
Délutánonként csak velem egykorú, iskola mellett is dolgozó (nem, nem voltunk csórók, nem kenyérre kellett, 20 évesen én például nem anyáméktól szerettem volna ruhára és bulira pénzt kérni) emberek vettek körül, mindenki egyetemre vagy főiskolára járt.

4 év után hagytam ott, amikor már nagyon untam az egészet, managerként nem kellett bemennem másnap dolgozni, mert nem akartam elvinni más helyett a balhét.

Jó 4 év volt, sokat tanultam ott, ráadásnak adózás miatt jobban kerestem ott, mint az első munkahelyemen. (2003-ban friss pályakezdőként a vegyiparban 100nettot kaptam, diákszövetkezetből 130 nettóval jöttem el)

2015.12.16. 10:49:59

@biododírium: @Capt. Hindsight: ez az idézet miből van?

@FikkFakk: gyakorlatilag a 90-es évektől a 2000-es évekig egész Kelet-Magyarországon meg szinte bárhol, ami nem Budapest vagy az agglomeráció. Gondolom Zalában meg Somogyban sincs sok diákmunka lehetőség.
Ahol felnőtteknek se jutott munka, ott a diákok se lubickoltak. Bár az adó/TB kedvezmény miatt még mindig inkább diákot vettek fel ilyen kulimunkára.

Mondom, abból tudható, hogy valaki nyugati, jóléti államban nőtt fel, hogy a Meki számára az aljamunka. Ebből is látszik, hogy Magyarország vidéki része nem Európa, nem a fejlett világ, hanem valahol Mexikó-Guatemala-Banglades közt lebeg. Budapest és az agglomeráció meg pár nyugat-magyarországi város mintha nem is ugyanabban az országban lennének.
Mondom ezt vidékről származóként.

FlybyWire 2015.12.16. 10:50:12

Kevés hálásabb dolog van, mint kedvesnek lenni egy mekis pénztárossal, egy takinénivel az irodában, konyhásnénikkel, nyugdíjassal az utcán, stb.
Amit visszakapsz olyankor (ha nem botlasz szélsőségesen antiszociál egyedbe), az nagyon jól tud esni.
Még ha csak egy meglepett pillantás is az. :)

Magánvéleményem · http://maganvelemenyem.blog.hu/ 2015.12.16. 10:52:05

"...Nem dolgozom olyan keményen, mint néhány kollégám, akik ha kell, ledolgoznak 20 órát egyhuzamban, csak hogy a vevőnek ne kelljen az éjszaka közepén hamburger nélkül maradnia..."

Legalább ne hazudj magadnak! Akik 20 órát dolgoznak egyhuzamban azok nem a vevőért teszik, hanem azért mert egy szemétláda a főnökük és rákényszeríti őket! Aki visszaél a munkavállaló kiszolgáltatottságával, az nem ember, és ahogy első kézből hallom a "multi jellegű" helyeken, ahol alacsonyan képzett munkaerőt óccsóé alkalmaznak, a manágerek többsége ilyen. Az emberi gerinctelenség mintapéldányai!

Hosszú Haj 2015.12.16. 10:56:08

@tiller foch: Aki szerint a vidéki élet, ahol a mekis meló álom, szörnyű, az burokban nőtt fel, és semmit sem látott még életében. Próbáltál volna meg etióp kisgyerekként felnőni, na AZ tényleg szörnyű.

...

Semmi értelme az ilyen összehasonlításoknak.

2015.12.16. 10:56:59

@tiller foch: Csak vicceltem, nem dolgoztam dzsuváslegényként. ;-)

2015.12.16. 11:03:44

@Magánvéleményem: igen, sok ilyen kiszólás árulkodik a poszt írójának naivitásáról. Méghogy valaki azért dolgozna 20 órákat, hogy a Zemberek ne maradjanak hamburger nélkül. LOL

A könnyen helyettesíthető, kiszolgáltatott melós nem nagyon ugrálhat, különben nem kell többet megjelennie munkakezdésre. Ez a kemény valóság. Egy fejlett világbeli fiatal persze erről nem nagyon tud. Angoloknál tök alap, hogy be se telefonál a munkahelyére, csak nem megy be, ha mondjuk másnapos vagy a macskája bolhás lett. A lengyel-magyar-szlovák meg bemegy, mert azonnal kirúgnák.

megvagyhadnagy 2015.12.16. 11:08:45

@tiller foch:
"Angoloknál tök alap, hogy be se telefonál a munkahelyére, csak nem megy be, ha mondjuk másnapos vagy a macskája bolhás lett. A lengyel-magyar-szlovák meg bemegy, mert azonnal kirúgnák. "
Nem nagyon tudom eldönteni, hogy melyik a jobbik eset.

Bicepsz Elek77 2015.12.16. 11:12:29

Ez egy orok vita a kommunizmus kezdetetol. Nem a Mekiben dolgozni sz.r, hanem az, hogy nem lepsz tovabb minelb elobb. Es nem a "Meki" rol van szo. Van rengeteg hasonlo, viszonylag kenyelmes es biztonsagos munka: biztonsagibor, bolti elado, buszsofor es hasonloak. Ezeket is el kell vegezni, de a neoesseg fogyasaval ol. Nemetorszagban vagy Angliaban sebki se akar ilyen munkakat csinalni azert is hozzak a bevandorlokat.
Ha "mersz kicsi lenni"sajnos hosszuvtavon magadat alazod meg. Felni fogsz valtani mert felsz a kidarctok es a pofara esetol(meg hogy kifutsz a penzedbol).
Sajnos a tarsadalom is olyan, hogy mindenki lenezi azt, aki rosszabb munkat vegez.

tiller foch (törölt) 2015.12.16. 11:15:12

@Hosszú Haj: igen, de egy nyugati pont úgy nem tudja elképzelni, hogy milyen egy magyar zsákfaluban felnőni, mint te se.
A nyugati az jobban tisztában van az etiópok, szomáliaiak nyomorával, mint azzal, hogy két sarokra tőle egy házban 10 kelet-európai él és olyan munkát végeznek, amit egy brit sose csinálna. Mert a média tolja a
szomorú, könnyes szemű kávébarna gyerekek képeit az arcukba, hogy adakozzanak, közben meg a brit fiatal gyűlöli a kelet-európait, mert elveszi azt a munkát, amit ő sose végezne el, hiszen neki a McDonald's a legalja, az alá nem is lát.
Van értelme az ilyen összehasonlításoknak, az a te bajod, hogy nem látod be.

Pl sokan nyugaton elborzadnak a kínai munkások körülményein, de azt se tudják, hogy Európában is vannak országok, ahol kb annyit kap egy gyári melós, mint a kínai (mert Kínában meredeken nőnek a bérek) és pont olyan körülmények közt dolgozik. Mert a gyárak már csak ilyenek. Csak a nyugati emberek többsége gyárat nem látott még közelről.

Hosszú Haj 2015.12.16. 11:26:36

@tiller foch: Mindenki a saját tapasztalatinak a rabja, te is. Amiket most elmondtál a "nyugati emberről", pont ugyanazokat elmondhatná rólad is egy etióp. Hogy fingod sincs a világról, mert nem láttál még etióp falut közelről. Hogy a seggedet kéne verned a földhöz örömödben, hogy egy magyar zsákfaluban nőttél fel, nem pedig egy afrikai faluban. És? Most akkor örülni fogsz neki, hogy egy magyar zsákfaluban nőttél fel? Ez megváltoztatja a körülményeket a magyar zsákfaluban?
Amiért te lenézed a nyugati embert, azért lenézhetne téged is az etióp, és mondhatná, hogy egy seggfej vagy, mert azt hiszed, hogy egy magyar zsákfaluban felnőni szar dolog, pedig hozzájuk képest az maga a kánaán.

Dr. Trebitsch 2015.12.16. 11:27:28

Hogy egy munka építi-e a jellemet, attól függ, ezt akarod-e kihozni belőle. Kivándoroltam, és elfogadtam az első állást, ami szembe jött: takarítottam egy idősotthonban (valószínű gázabb, mint egy Mekiben). Kihívásként fogtam fel. Nem könnyű hatékonyan és gyorsan takarítani, és elhatároztam, hogy nem alibizni akarok, hanem jól csinálni. Sokkal kellemesebb a tükörben egy jó takarítót látni, mint egy lecsúszott senkit, akinek újra meg kell úsznia valahogy egy napot. 8 hónap volt, egyáltalán nem ártott meg.

Velemenyem szerint.... 2015.12.16. 11:41:05

@Bicepsz Elek77: ott a lényeg.

Hihetetlen hogy hány hozzászóló megy el mellette és kezd értelmetlen fröcsögésbe.

Ilyen "Mekis" állás bárhol lehet, a lényeg hogy te mit hozol ki magadból...

És ha nem tudsz helyben előrelépni merre tudsz továbblépni.

turista a saját országában 2015.12.16. 11:43:34

"Ha fehér, húszas lány vagy, mindenki elítél, ha a Mekiben akarsz dolgozni."

Lehet, hogy Amerikában így van, de én idehaza eddig jól kinéző fehér, tizen-húszas lányokkal és fiúkkal találkoztam a pult másik oldalán. Hogy a mosoly mögött belül mit gondolhatnak rólam, mikor bemondom a rendelést, az már egy másik dolog.

tiller foch (törölt) 2015.12.16. 11:53:09

@Hosszú Haj: nem nézek le senkit.
A nyugati többet tud az etióp éhezőkről (hála a médiának meg a segélyszervezet biznisznek), mint arról, hogy a saját környékén mi folyik, mik a problémái az embereknek, kik dzsuvázzák a sarki Meki WC-jét.
Az igaz, hogy mindenkinek mások a tapasztalatai, mást jelent a "lent", legalja munka stb.
Ezt sose vitattam. Az viszont igaz, hogy egy nyugati fiatal ezerszer többet tud ma az etióp, indiai stb. nyomorról, mint arról, hogy az általa gyűlölt kelet-európaiak honnan jönnek, mit dolgoznak és milyen körülmények között nyugaton. Egyszerűen trendibb etiópoknak, haiti fekáknak gyűjteni, mint megkérdezni a sarki Domino's pizza kiszállítót, hogy milyen litvánként Angliában élni.
Az afrikaiak meg azt hiszik, mindenki kap ingyen autót, háza Európában, mert az jár nekik.
mindenki a saját tapasztalataiból indul ki, meg amit a média a fejébe töltött.

Az oké, ha valaki félreismer távoli országokat, de a többség azt se tudja, hogy a saját környezetében mi folyik.

tiller foch (törölt) 2015.12.16. 12:01:33

@turista a saját országában: a magyar mekis meg más gyorséttermes dolgozói állomány messze jobb, mint egy nyugati. Általában iskolázott, egyetemre járó fiatalokról van szó, nyugaton meg tényleg azok a helyiek mennek ilyen helyre, akik máshova nem alkalmasak. Meg a nyelvet alig beszélő bevándorlók.
Én a világon sok gyorsétteremben megfordultam, Ázsiától US-ig. Azért a legtöbb hely dzsuvásabb, mint egy magyar Meki. Ázsiában jöttem rá, hogy a magyar mekis kaja nem annyira rossz, nem olyan fűrészpor, semmilyen ízű, mint ott.

zati 2015.12.16. 12:17:41

Nagyon tetszik a cikk.
A szerző őszinte, empatikus, ha igaza van, ha (esetleg) nincs, megsüvegelendő a hozzáállása.

Gábor Miski 2015.12.16. 12:26:54

Bizonyos okok miatt egészen fiatalon, 16 évesen kezdtem dolgozni, ez ment a gimi majd az egyetem alatt végig. Kb. 3 évet dolgoztam ebben az időintervallumban a Blahán lévő Burger Kingben. Nem úgy vettem észre, hogy nincs benne fantázia. Fél év sem telt bele, raktáros lettem, majd oktató (az akkor újonnan induló szegedi étterem dolgozóinak nagy részének pl. én adtam át a tudást...), ezt követően műszakvezető. Úgy emlékszem, 2 év után kértek fel étteremvezető-helyettesi (manager) pozícióba. Ki tudja, mi lett volna a sztori vége, ha elvállalom, de befejeztem az egyetemet és médiamunkás lett belőlem. Nyilván nem csak gyorsétteremben dolgoztam tanulmányaim alatt, de azt bizton állíthatom, hogy sehol máshol nem tanultam annyit a munkáról és úgy általában az életről, mint az EMKE Burger King falai között.

Peetee 2015.12.16. 12:31:40

Én ebből a szempontból szerencsés voltam, mert már 15évesen dolgoztam 1hetet tavaszi szünetben A Reckitt Benckisernél, gyárban, soron, nagyon-nagyon egyszerű emberek között, tipikusan hatalomelvű kis- közép- és felső-vezetőkkel. Elég volt az 1 hét, meg a 4:40es kelések.

kewcheg 2015.12.16. 12:35:24

Eddigi munkáim: diákként vágóhíd, félmarhák tologatása a hűtőkamrában mínusz 20-ban.sörgyár,ahol az üvegmosó gépet kellett kezelnem.sörgyárban még az udvarban ledobált papírkartonokból is kellett üvegeket kiguberálnom.kertészet, ahol 50-70 kilós terheket kellett mozgatnom, kerítést festenem.eközben többször megaláztak,kiraboltak, első havi fizetésemet pl.elrabolták.
Amióta ember lettem, most már diplomával egy kisebb összegért volánbusszal járok az ötven kilométerre lévő munkahelyemre, reggel ötkor kelek és hétkor vagyok otthon.Télen nem látom a napot.Mivel nincs pénzem ebédre, ezért a munkahelyen zsemlét és parizert fogyasztok, hétvégén egyszer van jó ebéd otthon. A buszon már többször megvertek, mert felismertek, hogy én vagyok az, ilyen sun-tan emberek.Most legnagyobb vágyom, hogy összespórolok egy új walkmanre valót...

moRtiZ 2015.12.16. 12:44:14

Fura, hogy ennyire leszólja a környezetben ezt a munkát, és azért maradjunk abban hogy rengeteg más munkahely van, amik hasonló megítélés alá esnek. Én az ügyfélszolgálatosokkal, takarítókkal, boltos eladókkal mindig kedvesen és tisztelettel bánok, azt a munkát is meg kell valakinek csinálnia, és örülök hogy nem én vagyok az akinek kell.

Kopi3.14 2015.12.16. 12:47:46

@fuszujka: A disznóból még lehet kolbász. Ne hasonlítsd őket!

Köldök_szösz 2015.12.16. 14:42:47

mi van itt a komment szekcióban? Kinek volt fosszarabb élete verseny?
Ezek közül legalább a fele kamu?
Ne idegesítsetek már amúgy is depressziós vagyok.

Advanced Flight 2015.12.16. 16:03:48

@A nép fia: na, ezen nem csodálkozom. Bár én Meki nélkül is épp eléggé utálom őket.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2015.12.16. 17:00:29

aki nem dolgozott fizikai munkásként legalább 2 évet, az nem is ember

(az "akinek nincs diplomáylllyllyyylylya az nem is ember" meg "aki nem tud hejesssírni az nem is ember" kijelentések mintájára)

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2015.12.16. 17:01:21

én 3-4 évig dolgoztam fizikai munkát, és mivel az nem terheli le az agyat, meló után volt energiám önképezni magam másban, és 15 éve abból is élek

cardiobascuralis 2015.12.17. 02:10:35

A fordítás ennyire szar, vagy a cikk elkövetőjének magyarja?

Ez valami Google Translate-tel készült cikk?

ingyenebed 2015.12.17. 22:55:33

Ákos ügyhöz mit szólnak komcsiéknál?

n.n.n. 2015.12.20. 14:27:08

A baloldali "identitáspolitika" legalább annyira gusztustalan, mint a jobboldali. Jellemző módon a tartalma is nagyjából ugyanaz. És a "baloldalon" ugyanúgy kiveri a biztosítékot, ha valaki nem akar azonosulni azzal az Identitással, amivel őneki azonosulni kell, mint a jobboldalon.

n.n.n. 2015.12.20. 14:41:19

@endike: én is ismerek olyan melóst, aki szabadidejében nők elleni erőszakban és nők fenyegetésében önképezte magát, aztán abból akart megélni is.

Kérkedett is vele a tahó barom, ilyenek kérkednek azzal mindig, hogy az milyen menő, és az a menő! nőket fenyegetni és bántalmazni és abból élni a menő! és az sokkal menőbb, mint egyetemen tanulni és diplomát szerezni - mert abból nem lehet megélni úgyse és a diplomások azok mind közönséges csórók de bezzeg ő nem akar olyan lenni! És nem az számít, honnan van a pénzt, csak az számít, hogy sok legyen

2016.01.05. 10:03:02

@FlybyWire: Kösz. Ja, hozzátenném hogy német klientúrával dolgoztam, akik amellett hogy fel voltak baszva hogy nem működik valami, még azon is élcelődtek egy sort, hogy elveszem a melót a gyerekeik elől, és hogy miért nem beszélhet egy német ügyfélszolissal a "Scheißungar" helyett.
Most gondold el, egy idő után én lettem egy ilyen csoportnak a panaszkezelési szakembere.

Megtanítja az ilyesmi az embert hogy olyan diplomatikusan küldje el a germán topmenedzsert a picsába, hogy az alig várja az indulást ^^.

szpsz 2023.09.04. 10:06:24

@Capt. Hindsight: Ez az én dumám. :D üdv Dr. Genya :D
süti beállítások módosítása