Próbált volna meg a miskolci „baloldali” (?!) polgármesterjelölt hasonlókat mondani a zsidókra vagy a melegekre – azaz olyan emberekre, akiket automatikusan a középosztályhoz sorolnak – , akkor a DK és az MSZP is elborzadva tiltakozott volna. (…) A kelet-európai antifasizmus és antirasszizmus próbaköve nem a zsidógyűlölet (ezt a többség egyelőre elutasítja), hanem a cigánykérdés, másodsorban pedig a heteroszexizmus.

Tamás Gáspár Miklós írása.

 

   Az, hogy a DK és az MSZP a cigányellenesség jelképévé vált Pásztor Albert volt rendőrkapitányt jelölte miskolci polgármesternek, szerintem politikai korszakhatár.

   (Erről Horváth Aladár, Mihancsik Zsófia, Hont András, Révész Sándor, Gomperz Tamás, Bernáth Gábor elmondta azt, amit a demokratikus értelmiségnek – a Magyar Nemzet és a Népszava publicistái szerint „a pesti megmondóembereknek”; ennek az ostoba és gyanús klisének a használata még idézőjelben is kínos – kötelessége volt elmondani. Nem csoda persze, hogy a mai Magyarországon az „értelmiség” szó épp olyan megvető és gyűlölködő szitok, mint Franciaországban volt a Dreyfus-pör idején. Nem csoda, mert a helyzet hasonló.)

   (Arról pedig, hogy nem szabad alapelveinknek megfelelően, doktrinér módon beleszólni „helyi” ügyekbe, lásd: Immanuel Kant: „Über den Gemeinspruch: Das mag in der Theorie richtig sein, taugt aber nicht für die Praxis”, 1793, in: Kant, Werke, 9, hg. Wilhelm Weischedel, Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Sonderausgabe 1983, pp. 127-172. Méltóztassanak elolvasni. Több szó nem szükséges.)

   Szóval: korszakhatár.

   Két tekintetben is.

   Egyrészt világossá vált, hogy a hivatalos-hivatásos ellenzéki politikusoknak és profi pártapparátusoknak az a része, amely úgy-ahogy túlélte a 2010-i összeomlást, annyira meggyöngült lelkileg, erkölcsileg és világnézetileg, hogy a rendszerváltás korszakának első húsz esztendejében elsajátított „emberi jogi”, jogegyenlőségi, alkotmányossági szemléletből (s a vele járó antifasizmusból, antirasszizmusból, antietnicizmusból, antiszexizmusból) nem maradt nekik más, mint pár szóvirág. Fölöttébb jellemző, hogy a mai Magyarországon a „politikai korrektség” nem jelent egyebet – és nemcsak a Három Sajtópárka (Seszták Ágnes, Körmendy Zsuzsanna, Torkos Matild) számára – , mint egalitárius irányú képmutatást, holott ez eredetileg az angol nyelvű országokban egyszerűen fölhívás volt arra, hogy figyeljünk az etnikai, nemi és osztályelnyomás évszázadaiban szervült beidegződéseinkre, pl. fogadjuk el a diszkriminált embercsoportok önjellemzését, és ne mi – mi kiváltságosok – szabjunk rájuk terminusokat (amelyekben ott van a fölény, mint Derkovitsnál a megkínzott lázadó homlokába égetett „büdös paraszt”), hanem használjuk azokat a szavakat, amelyeket ők. Nem véletlen, hogy a darutollas neonáci transzvesztita (transzvesztitán itt csak átöltözőművészt értünk) azt üvöltötte a Budapest Pride alkalmából: „Nem meleg! Buzi!” Ugyanez a Magyar Nemzet közírászati rovatának majdnem egységes álláspontja. A „politikai korrektség”: az elnyomó és diszkriminatív osztálytársadalomban élni kénytelen egalitárius demokraták önbírálata és önkontrollja. Természetesen ez is lehet őszintétlen és nevetséges, mint minden más. (Gyökeresen más megközelítés: pl. Simon Waxman új bejegyzése a Boston Review blogján, lásd ott.)

   Ha ez az önbírálat hatékony és komoly, akkor azonnal szemünkbe tűnik, hogy a DK és az MSZP kettős mércét alkalmaz.

   Próbált volna meg a miskolci „baloldali” (?!) polgármesterjelölt hasonlókat mondani a zsidókra vagy a melegekre – azaz olyan emberekre, akiket automatikusan a középosztályhoz sorolnak – , akkor a DK és az MSZP is elborzadva tiltakozott volna, ahogyan elődei (részben persze ugyanazok a személyek) elborzadtak 2009-ben, az összeomlás előtt, amikor az erő még értelmessé tette (kis ideig) a szemükben azt, hogy állítólagos elveikhez ragaszkodjanak. (Ne feledjük, hogy a szóban forgó rendőrkapitányt először leváltották, miután kijelentette, hogy a kisebbségiekkel – értsd: a romákkal – nem lehet együtt élni, majd a rendőrkapitány melletti, összpárti miskolci rasszista tüntetés után visszahelyezték az állásába, bár az akkori miniszterelnök, ma a DK elnöke, hánytatónak tartotta – és nevezte – az egészet.)

   A kelet-európai antifasizmus és antirasszizmus próbaköve nem a zsidógyűlölet (ezt a többség egyelőre elutasítja), hanem a cigánykérdés, másodsorban pedig a heteroszexizmus. (A kelet-európaiakkal szembeni nyugat-európai xenofóbia egyik fő eleme is a romaellenesség.)

   A neonáci terroristák által végrehajtott magyarországi cigánygyilkosságokat a közvélemény (nagy részének, bár nem egészének) rideg közönye kísérte és kíséri. A lángoló  házból menekülő fiatal apát és kisgyerekét hidegvérrel lepuffantották – s az a közvélemény, amely érzelmes érdeklődéssel követi a balesetet szenvedett német autóversenyző, bizonyos Schumacher fölépülésének minden apró mozzanatát, meg se rezzent. Ebben a környezetben – vö. http://alternativa.kinja.com/alkaromon-hitlerrel-1600785513 -- kellett volna az ún. demokratikus pártoknak ragaszkodniuk az egyenlő méltóság és a jogegyenlőség elveihez és kultúrájához. De elég volt az esély, hogy a cigányellenességet megtestesítő miskolci polgármesterjelölt épp evvel az „imázzsal” arasson színeikben sikert, ahhoz, hogy ezért a nagyon kis tál lencséért eladjanak mindent, amiért élni érdemes. Ezek a pártok – nem először – elbuktak, és valódi baloldaliaknak nincs és nem lehet több dolguk velük. (Egyetlen ember – Hell István – lépett ki emiatt a DK-ból.)

   Ami biztató, az az, hogy a PM és az LMP fiatal politikusnemzedéke szembeszállt evvel. Ami aggasztó, hogy a meleg- és zsidókérdésben oly hangos baloldali és liberális értelmiség és sajtó (tiszteletre méltó kivételekkel) ebben a hajmeresztő miskolci ügyben ennyire szerény és hallgatag. Néhányan – nem sokan – nyíltan a „cigánybűnözés” fedőnevű jobboldali tan alapjára helyezkednek: ezt nevezik „realitásnak”. Mintha valamely csoport némely tagjainak esetleg kifogásolható – bár a nyomor körülményei között nem éppen érthetetlen – viselkedése érvényes oka lehetne az egész csoportot érintő hátrányos megkülönböztetésnek (amelyet kitűnően illusztrál a magyar rendőrség megkülönböztető „bírságolási gyakorlata”; vö. „driving while black” Amerikában; a romákat állandó rendőrségi zaklatással kényszerítik a gettókban maradásra és menekülésre a városokból). Ezt a „gondolatmenetet” (társadalmi, etnikai, kulturális, nemi csoportok egységesen negatív erkölcsi és intellektuális karaktere mint fölülbírálhatatlan hipotézis) nevezik fajüldözésnek (rasszizmusnak).

   Arról, hogy mindennek mi köze a tőkés társadalmi rend munkakultuszához, majd alább fogok beszámolni.

   Azonban a korszakhatár más szemszögből nézve is félreismerhetetlen.

   Az egypártrendszer után a többpártrendszer is válságba jutott – ezt is Orbán hatalmi csoportja ismerte föl először, s ezért tudta ilyen könnyen bevezetni az állampárti-pártállami rendszer szoft változatát anélkül, hogy ennek a csoportnak pártja lenne: a Fidesz-KDNP-nek is alig van tagsága, a mozgalmi jellege megszűnt. (Hagyományos mozgalmi párt már csak egy van Magyarországon: a Jobbik.) Az Orbán-féle féldiktatúrával szembenálló „véleményközösségek” nem tudnak elképzelni egyebet, mint a hagyományos, pártjellegű választási mozgósítást arra, hogy legalább az alkotmányos jogállam valamely szerény minimumát visszaállíthassák. Ez azonban a pártforma – világszerte – gyors hanyatlása miatt egyszerűen nem lehetséges (még ha kívánatos lenne is, amiben kételkedem). A hanyatlásnak szociológiai okai vannak – a nagyipar de facto megszűnése, az osztálykultúrák (pl. a hagyományos, a gyárhoz közeli munkásnegyedek) fölbomlása, a megnövekedett mobilitás, a világnézeti tartalmak oktatáson és médiákon általi közvetítése (nem face-to-face módon), a szervezett szocialista mozgalmak által életben és kordában tartott érdekképviseletek hanyatlása, a személygépkocsi-használat miatt széttagolt éleforma, a plebejus tömegkultúra kommersz kultúrává válása, a társadalmi kohézió szétporladása az interneten, mobilon és í. t. – , és ennek egyik következménye a refeudalizáció (a kasztos-rendi viszonyok megdöbbentő újjáéledése), ami jól magyarázza egész Európában az idegengyűlölet hatalmas méretű föllángolását (vö. a legutóbbi európai választásokkal), amely ellentmond a példátlan méretű horizontális mobilitásnak, migrációnak (kivándorlás, menekültek), a határok légiesítésének, föderalizmusnak, az angol nyelv mint univerzális lingua franca elterjedésének (és ennek folytán a megváltozásának: hiszen több idegen beszél angolul, mint angol anyanyelvű személy) és a nemzetközi fogyasztási, tabloid-(bulvár-)kultúrának és a pop-rock mindenható és mindenütt jelenvaló permanenciájának; de csak látszólag.

   A hatékony pártmozgalomhoz szükséges fegyelem, világnézeti koherencia, szövegek és „guruk” szoros követése, kemény és merev identitások átlelkesítése világi megváltástanokkal (ez volt az általános eset a politikában a nagy francia forradalom és 1989 között) lehetetlenné vált, a konformizmust a fogyasztás és a kommersz-populáris tömegkultúra folytonos apró hangsúlymódosulásai és visszazökkenései irányítják; ebből semmi nem emelkedik ki; a közelben – Ukrajnában és a Közel-Keleten – folyó, ránk nézve is nagyon veszedelmes háborúknak (pedig közmegegyezés szerint a háború ún. nagy és fontos dolog) semmi visszhangjuk, a személyes szférán túl alig észlelhető együttérzés, aggodalom, fölháborodás, lelkes szeretet. A fogyasztói és bulvárkultúrás kozmopolitizmus ellenére „a külföld” alig létezik. A kivándorló közösségek a facebookon anyanyelvüknél maradnak, a célországról idegenkedve és értetlenül számolnak be. A fogyasztói kozmopolitizmus egyben a legmélyebb provincializmus. (Tapasztalom pl., hogy erdélyi magyar ismerőseim többségének fogalma sincs a román közéletről, mert a magyar nyelvű kábeltévé, internet stb. arra a Pestre zárja be őket, amelyet tapasztalatból nem ismernek, s amelyre nincs semminő politikai befolyásuk. Persze ehhez hozzájárul a magyarországi politika látványosan és kivételesen botrányos, ezért bizonyos mértékig szórakoztató jellege is. Meg az is, hogy az erdélyi magyarságon belül természetesen etnikai egypártrendszer áll fönn. Ez pedig unalmas.)

   Ilyen körülmények között a hagyományos demokratikus – polgári és/vagy szocialista módon demokratikus – politika kilátásai megsemmisülnek. Még a xenofóbia is apolitikus. Jó példa erre az a – demokratikus szemmel nézve elviselhetetlen és őrjítő – tény, hogy alig vált ki fölháborodást: idegen állam (az Egyesült Államok) a nemzetállami kormányok (így a legtöbb európai, köztük a magyar) hozzájárulásával zavartalanul és törvénytelenül kémkedik mindenütt, valamennyiünket lehallgat, elektronikus postánkat és minden más írásos kommunikációnkat figyelteti, és aggálytalanul telepít ügynököket kormányhivatalainkba. A nyugat-európai sajtó rutinosan és meggyőződés nélkül háborog, a kelet-európai médiák alig hozzák szóba az esetet. (És hogy milyen kellemdús jövőt készít valamennyiünknek, és főleg az esetleg lázongó észak-amerikai populációknak az amerikai állam, arról lásd: http://www.theguardian.com/environment/earth-insight/2014/jun/12/pentagon-mass-civil-breakdown. Köszönet L. M. barátomnak.)

    A közvetlen szomszédságunkban zajló két rettenetes háború – az ukrajnai és a palesztinai (gázai) – , amelynek elvetemült, extrém kegyetlensége a legközömbösebb és a legműveletlenebb embert is iszonyattal kellene hogy eltöltse, a legcsekélyebb visszhangot se veri a magyar rónán. A pokoli francia imperialista állam „rendcsinálása” Maliban, Csádban, Szenegálban, Közép-Afrikában – sok ezer áldozat + a neokolonialista uralom helyreállítása – még kisbetűs hírt sem ért meg a magyarországi sajtóban. A „nyugatos” liberálisoknak nem okoz fejtörést mindaz, amit az Egyesült Államok művel – a vietnami háború óta egyfolytában – a „harmadik világban”, beleértve a gyilkos, fasiszta katonai junták fölállítását tevékeny észak-amerikai közreműködéssel mindenfelé Latin-Amerikában.

   A kelet-európai országok közvéleménye – a legjobb esetben – csak a helyi (főleg a regionális, azaz megyei, városi) hatalmi szervek visszaéléseit érzékeli. Minden társadalmi (in nuce egalitárius) elégedetlenség fogyasztói alapú (az árakra és adókra érzékeny), a termelői póluson semmi nem történik, néhány különlegesen zárt korporációt (pl. az orvosokét) kivéve bérkövetelésekről alig hallunk. Még a népjóléti rendszer elhanyagolt és elnyomott klientélája (a helytelen képzésű „klientúra” szótorzszülött szíves mellőzését kérjük) se mocorog. (Mindezek nem magyarországi sajátosságok.)

   A fogyasztói egalitarizmus az adóalanyok elégedetlenségét fejezi ki, a munkaviszonyban álló gépkocsi- és lakástulajdonosoknak mint magánszemélyeknek a summázott egyéni törekvéseit, amelyek nem állnak össze transzcendálható és univerzalizálható, fogalmilag szintetizálható mozgássá. A járadékvadászat versenyjellegű, szemben a régi munkás- (és másfajta plebejus) mozgalmakkal. Minden versenyző ellenzi a versenyt a saját csoportja vonatkozásában, és helyesli az összes többiek tekintetében. A bérmunkások nem követelik a szociális segélyezés kiterjesztését és összegének állandó emelését. A Magyarországon többségben lévő ingatlan-kistulajdonosok (lakástulajdonosok) nem követelik a szociális lakásépítést. (Akkor se, ha ez családjuknak, leszármazottaiknak, kicsit tágabb környezetüknek az érdekében állna.) A külföldtől széleskörű liberalizálást követelünk magunknak, itthon pedig ellenezzük a külföldi terjeszkedést. Drágán akarunk eladni és olcsón vásárolni, s ehhöz az állam segítségét kérjük, ugyanakkor ellenezzük az állam segítségnyújtását a nálunk szegényebbeknek – hogy a hozzánk menekült rászorulókról egyetlen szót se ejtsünk.

   Soviniszta kormányunknak semmi kifogása nincs (sőt) a transzatlanti szabadkereskedelmi egyezmény (TTIP) ellen, holott ez lehetővé tenné, hogy a transznacionális korporációkat képviselő informális nemzetközi döntőbíróságok hatályos nemzetállami jogszabályokat vétózhassanak meg, ami azt is megsemmisíthetné, ami az alkotmányosságból még netán véletlenül megmaradt. A sajtó teljesen közönyös evvel szemben – miközben a kormánymédiák a külföldi tejdömping miatt dühöngenek, ami a TTIP-hez képest igazán apróság, a „baloldali” sajtó pedig hangos röhögésben tör ki minden (amúgy sokszorosan indokolt) antiimperialista fölszólamlás hallatán – , egyszerűen azért, mert az egészet mint „távolit” appercipiálja. (Akárcsak a Wikileaks és Edward Snowden lélegzetállító leleplezéseit.)

   A balközép pártmaradványok az ún. kádári kisemberek – nemrégiben volt valamiféle, „tudományosságot” negélyező „szociológiai (!) fölmérés”, amely „a kádári kisember”-t mint komolyan veendő társadalomtudományi kategóriát használta hazánk osztályszerkezetének „föltárásában”, ami észbontó – , azaz a lakótelepeken és a kiskertes, családi házas régi kolóniákban élő idősebb dolgozók és nyugdíjasok teljességgel érthető és méltányolható félelmeit és státuszpánikját kihasználva kezdtek el törekedni valamiféle „baloldali” populizmus kialakítására, evvel pedig pusztán csak követik a kormányzó nemzeti jobboldal represszív demagógiáját.

   A hatalmon lévő radikális nemzeti konzervatívok remekül vegyítik a középosztály fogyasztói egalitarizmusának (amely csak a középosztályon és a magasabb jövedelmű munkásságon belüli fogyasztói követeléshalmaz) a technikáit – rezsicsökkentés, devizaadósok „megsegítése”, banki különadók, ágazati béremelések, amelyek megelőzik a követelések artikulálását – a szegények tiszta elnyomásával (ilyen az alkotmányellenes „közmunka”, amely semmi egyéb, mint a munkanélküli-segély megszüntetése és a munkanélküliek félkatonai-rendőri ellenőrzés alá helyezése; ilyen a hajléktalanság üldözése és büntetése; ilyen a „büntetőpolitika” kiélezése a legszegényebbek irányában: a szubproletariátus puszta léte amolyan büntetőjogi tényállás Magyarországon, és kisebb mértékben másutt is). A balközép párttorzók nem szállnak szembe a radikális reakció húzásaival: sőt, amint a miskolci ügy (P. A., a rasszista rendőr jelölése, miközben folyik a romák kitelepítése és mindennemű üldözése) bizonyítja, a társadalmi egyenlőtlenség alapvető szituációinak etnicizálása, rasszosítása a balközép csoportosulásoknak is nyújt kiaknázható témát. A magyarországi balközép a legjobb úton van afelé, hogy olyasmivé váljék, mint a Milošević-féle szerb szocialisták, az Iliescu-féle román szociáldemokraták, a Fico-féle „Smer-Szociáldemokrácia”, a kissé megbarnult orosz kommunista párt, a Szergej Sztanisev-féle Bolgár Szocialista Párt, amely boldog koalícióban kormányzott együtt az Ataka nevű neonáci párttal, és a többi. Ezek is „baloldalinak” számítanak.

   Természetesen a magyarországi baloldalnak is megvan a maga nacionalista hagyománya. Ennek alapítója Révai József, aki moszkvai emigrációjában, összhangban a Komintern antifasiszta népfronttaktikájával, de – a maga módján – a Tanácsköztársaság tanulságait is levonva, egyesíteni igyekezett a németellenes, Habsburg-ellenes függetlenségi hagyományt a paraszti radikalizmussal (a népi mozgalommal), s ez vált 1945 után a hivatalos kommunista művelődéspolitika alapjává, amelynek fő stílusjegyei voltak a folklorizmus és a népi realizmus: Illyés, Kodály, Veres Péter lett a szocializmus formaadója (még 56-ot is csak a népieknek bocsátották meg, az ismertebb írók és más értelmiségiek közül főleg csak a régi kommunisták és szocialisták mentek a börtönbe, a népiekre Révai szerint még szükség volt). A rendszer történeti ideológiáját Mód Aladár és Király István teremtette meg, ez pedig kifejezetten nacionalista, függetlenségi ideológia volt, fő eleme pedig Ady teljesen indokolatlan „népi” átírása, amelyet Király nagy invencióval és nem kevés tehetséggel hajtott végre. Mivel a szovjet segítséggel levert demokratikus és nemzeti forradalom veszedelmes volt a Kádár-rendszerre, fokozatosan fölülkerekedett a Molnár Erik-féle „mítoszromboló” és „illúzióromboló”, „nemzeti nihilista” vonal (azaz a voltaképpeni marxizmus), amely – a szovjet tömbben egyedül – meghatározó jelentőségre vergődött, de egyeduralmat soha nem szerzett, csak az akadémiai történettudományban (Pach Zsigmond Pál és mások). A „létező szocializmus” ún. internacionalizmusa: fikció. (A Rákosi-korszak hevesen nacionalista volt kurucos, függetlenségi-szabadságharcos, kossuthos-petőfis stílusban. [A KMP az 1930-as évek közepéig irredenta párt volt.] A Kádár-korszak kevésbé – kénytelenségből – , s ezt használhatták ki a reformerek. Szűcs Jenő híres tanulmányát a nacionalista „historizálás” ellen semelyik más „létező szocialista” országban se publikálhatta volna.)

   A magyarországi baloldalon csak a szociáldemokraták voltak valódi internacionalisták: de pl. Horváth Zoltán híres könyve, a Magyar századforduló: A második reformnemzedék története (1961, 1974) eretnek műnek számított, Révai ideológiai szerepe – politikai bukása, majd halála után is – domináns maradt, ha egy idő után el is felejtették név szerint idézni. Két munkája, Marxizmus és népiesség, Marxizmus és magyarság (mindkettő: 1946) irányadó maradt 1989-ig. Fő ellenségének a legjelentősebb magyar marxistát – Lukácsot nem tekinthetjük sajátosan magyar marxistának – , a vehemens antinacionalista (és 1918 óta halott) Szabó Ervint tekintette, akinek a 48-as könyve ellen még Moszkvában jelentős polemikus tanulmányt írt, s erre haláláig minduntalan visszatért. Elvetette az első világháború előtti magyar baloldal (Lukács és Polányi Károly) Ady-értelmezését. (És evvel persze magának Adynak a politikai prózáját. Ő maga fiatalon – Kassák lapjában – Ady „új fajiságáról” értekezett…)

   Révaival (és a Rákosi-korszak kuruc-függetlenségi, anti-Habsburg szemléletével) szembefordult a Kádár-kori neolabanc történetírás, de kevés közönségsikerrel. (A mai jobboldali kormány Kossuth szobra mellé állítja ellenségeiét, az Andrássyét és a Tiszáét, a Kossuth-párt elnökének [Károlyi Mihálynak] a szobrát pedig elmozdítja – ez nem történelmi revizionizmus, hanem ahistorizmus és tudatlan eklekticizmus.)

   Az új, „szocialista” magyar nemzetet a munkás-paraszt szövetség sémája szerint képzelték el, s minden ebből kilógó elemet – mindenekelőtt a cigányságot – az erőszakos asszimiláció, modernizáció, ipari és mezőgazdasági munkára kényszerítés, „átnevelés” és fegyelmezés révén óhajtották „a szocialista nemzeti egység” kalodájába belegyömöszölni. Ennek a koncepciónak a továbbélése nyilvánvaló.

   A sztálinista és posztsztálinista, totalitárius, majd autoritárius pártállam (tervező államkapitalizmus) – mint minden kapitalista modernizációt erőltető diktatúra – a maga mélyen konzervatív módján (akkor is, ha a prüdériától, a házasságkultusztól, a szaporodást sürgető natalizmustól, a homofóbiától, szexizmustól és antifeminizmustól meg az élvezetet lebecsülő szélsőséges, elfojtó-szublimáló puritanizmustól itt eltekintünk) az elidegenült munkát állította értékrendjének csúcsára – mint tudjuk, Marx intencióival szöges ellentétben – a maga szakosodásával, technikai tökéletességre törekvésével, matematikai-természettudományi (pozitivista) pátoszával, „célfüggvényeivel”.

   Tudjuk jól az egyetemes rasszizmus történetéből, hogy az alacsonyrendűbbnek tekintett, kirekesztett kasztokból összeálló underclass (szubproletariátus) – afrikaiak, arabok, indiánok és más gyarmati Untermenschek, illetve Kelet-Európában már a késő középkor óta az erőszakkal letelepíteni kívánt nomádok, elsősorban a romák – tulajdonságának tekintették a megzabolázhatatlan érzékiséget, testiséget, irracionális, antiintellektuális beállítottságot és az irracionális-érzékinek képzelt muzikalitást (a nőkről ugyanezt gondolták, innen a képzet, hogy „nincs lelkük” a legtöbb indoeurópai kultúrában, amin a keresztyénség se segített sokat, még eleinte se). Mindig a legkülönfélébb rendfogalmak ellentétének érezték őket. („Nincs érzékük a tulajdonhoz és a szexuális hűséghez, és hiányoznak belőlük a harci erények”, mint állítólag a zsidókból és a nőkből.) A „szocialista” modernizáció (iparosítás, teljes foglalkoztatottság stb.) mindezt rendkívüli élességgel erősítette meg (be a nőkkel és a romákkal az üzemekbe, a tömegszervezetekbe, a néphadseregbe, a fölnőtt- és szakoktatásba stb.).

   Ez a modernizációs-asszimilációs és kényszerítési paradigma lett volna az elismerés és „befogadás” ára, és a rendszerváltás után az ipartalanítás és általánossá váló munkanélküliség körülményei között ez a kierőszakolt alku fölborult. Az 1970-es évek vége óta – s 2008/2009 válsága ezt csak fölerősítette – , a strukturális munkanélküliségnek mint a kései modernség alapjellegének az elterjedése és elismerése óta a munka és a „munkaviszony” kiváltság (privilégium), s ennek folytán az éhbérért, rendőri fölügyelet alatt végzett kötelező (mármint a segélyért folyamodók számára kötelező) „közmunka” (patinás szóval élve munkaszolgálat) talán tekintélyelvű, de a szegényeket valahogy mégis „fölkaroló”, erkölcsileg nemesítő reformnak tetszik, s az MSZP már helyesli, sőt: a kiterjesztését és az éhbér emelését javasolja. Mintha ez valamiféle jogkiterjesztés lenne (holott persze épp fordítva áll a dolog). A „közmunka” megszünteti a munkaviszony szerződéses, azaz önkéntes jellegét, ami a polgári társadalom alaptulajdonsága – szemben a munkakényszert bizonyos kasztokkal (rendekkel) szemben jogilag és rendőrileg-katonailag érvényesítő, biopolitikailag legitimáló (a jobbágyparaszt alacsonyabbrendű, mint a kék vérű nemesség), ún. premodern társadalmakkal.

   A refeudalizációnak ez az aspektusa úgyszólván bírálatlanul látszik a szociális gondoskodás valaminő tough-minded verziójának, és az abszolút közjogi alárendeltség, amely a legszegényebbek osztályrésze (s amely persze törvénytelen) egyben stigmatizálja őket mint olyan személyeket, akik – az elterjedt terminológiával – „nem akarnak dolgozni”, aminek a többségi közfölfogás szerint faji (udvarias eufemizmussal: etnikai) okai vannak. (Van nem biologista változat is, amely a cigányságnak tulajdonított „parazita” és „bűnöző” kultúrát a „létező szocializmus” és a szovjet típusú iparosítás következményének tartja, bár megfeledkezik róla, hogy a munkanélküliség nem innen ered: http://magyarhirlap.hu/cikk/686/Ciganykodas.)

   Ha ma valaki kihullik a represszív-regimentáló munkakényszer szűk zárkájából, a megtévesztett, manipulált, hiperkonformista közvélemény azonnal megtorlásért kiált. Ha valaki nemcsak hogy nem hajlandó, hanem – társadalmi-történelmi okokból – nem is képes kizsákmányolttá válni, azt az elnyomással patologikusan azonosuló, szadomazochista közvélemény büntetni óhajtja.

   A szociáldemokrácia a kései kapitalizmus viszonyai között – egészen a Harmadik Út (Clinton, Blair, Schröder) végső „revizionista elhajlásáig”, azaz az 1990-es évekig – újraelosztási, „gazdaságélénkítési”, állami beruházási és karitatív politikákkal, a szakszervezetek bevonásával (Mitbestimmungsrecht) óhajtotta finomítani a kínt, de aztán határozottan áttért a tőkepárti represszió oldalára. (Az Orbán-féle „közmunka” Clinton workfare-programjának következetes, brutális alkalmazása.) A magyarországi, a reformkommunista apparátusból származó reformszocialista pártok a neoliberális-neokonzervatív politikának azt a variánsát képviselték – az SZDSZ másfél évtizedig döntő hatására: az SZDSZ a szocialista párt világnézeti „fölöttes énjeként” működött sokáig – , amelyet kombinálni óhajtottak a klasszikusan szociálliberális-demokratikus alkotmányossággal, parlamentarizmussal, az underclass irányában egyenlősítő, „emberi jogi” politizálással és retorikával, úgy-ahogy, annyira-amennyire.

   Erről az útról tért most le – alighanem végleg – a DK és az MSZP szövetsége, amelynek az egyik figurája az az SZDSZ-ből származó politikus, aki először mert „cigánybűnözésről” beszélni „a baloldalon” (?!), vö. http://index.hu/mindekozben/poszt/2014/07/10/schiffer_elkuldi_a_picsaba_bocsanat_a_-ba_gyurcsanyekat/ (és mennyire igaza van). Következhet az utódállamok elleni uszítás, a homofóbia, a heteroszexizmus, az antifeminizmus, a zsidózás, a munkásellenesség, a négerezés, az arabozás, az iszlamofóbia, a menekültek kiutálása, a büntetőjog további szigorítása stb. „A pesti megmondóemberek” elleni retorikai kampánynak máris érdekfeszítő illata terjeng. (Horthy-korszakbeli megfelelője: „zsidó skriblerek”. Ha nem tudnák, a „libsi” kifejezés a „bipsi”, „bibsi” [azaz: „biboldó”] szóra rímel, ami kezdetben kedélyes tréfa volt, de mára már nem az…) Az antirasszista tüntetőt pedig máris inzultálják a DK összejövetelén (http://hvg.hu/itthon/20140712_Incidens_a_DK_rendezvenyen, vö. http://hvg.hu/velemeny.nyuzsog/20140713_TGM_Kizarlak_a_Partbol).

   A refeudalizáció természetesen összefügg a kési kapitalizmus válságával. Wolfgang Streeck KORSZAKALKOTÓ (nem tréfálok) új tanulmánya („How Will Capitalism End?”, New Left Review II/87, May-June 2014, 35-66; http://newleftreview.org/II/87/wolfgang-streeck-how-will-capitalism-end ) szerint a gazdasági növekedés, a társadalmi egyenlőség és a pénzügyi stabilitás megfordíthatatlanul hanyatlik (47). A szociális integráció és a rendszerintegráció (ezek David Lockwood terminusai, ld. uo.) megállíthatatlanul romlik. Az emberi munka áruvá válása kritikus pontra ért (ne feledjük: már Polányi Károly megállapította, hogy a munka, a föld és a pénz „fiktív áru”, ld. i. m., 52-53). A kapitalizmus elterjedésének hagyományos intézményi és politikai korlátai eltűnnek. Az öt fő következmény: stagnálás, oligarchikus újraelosztás, a közszféra (public domain) kirablása, korrupció és globális zűrzavar. A kapitalizmus mint a határtalan kollektív előrehaladás ígérete: csődöt mondott (i. m., 63). Wolfgang Streeck szerint – habár a kapitalizmus történetileg mulandó jellegét nemcsak az olyan radikális gondolkodók látták előre, mint Marx és Polányi Károly, hanem Max Weber, Sombart, Schumpeter, Keynes és más „polgári” gondolkodók is – a tőkés társadalom elért a saját határaiig, anélkül, hogy bármiféle alternatíva látszanék. Sőt: a valamikor rendszeralternatívát nyújtó szocialista és más radikális baloldali mozgalmak, proletár érdekképviseletek stb. megakadályozták a kapitalizmus önrombolását (és ennyiben: megmentették). De ma már nem léteznek, s a kapitalizmus végtelenül folytatja a maga önromboló terjeszkedését és általánossá válását, amely elkerülhetetlenné teszi (ellenerő nélkül) a tőkés civilizáció bukását.

   Slavoj Žižek már az „Új Mester” (az „új fejedelem”) megjelenését szorgalmazza, a legszélsőségesebb diktatúrát a kapitalizmus végső válsága iszonyú következményeinek megakadályozása, megelőzése végett (http://www.newstatesman.com/politics/politics/2013/04/simple-courage-decision-leftist-tribute-thatcher, vö. https://www.youtube.com/watch?v=aUh96oXYt18, Žižek és Alexisz Tsziprasz beszélgetése a zágrábi Szubverzív Fesztiválon, ahol e sorok írója is szokott néha előadni; köszönet A. I. és L. M. barátaimnak) – éppen azért ebben a flamboyant „nyugati sztálinista” (vagy még rosszabb…) modorban, mert a rendszeralternatíva egyszerűen nem él. (Ld. evvel szemben a színvonalas kritikai marxista elemzést Ernst Lohoff tollából a Krisisben:http://www.krisis.org/wp-content/data/ernst-lohoff-kapitalakkumulation-ohne-wertakkumulation-2014-1.pdf, vö. Robert Kurz: „Krise und Kritik, I”, Exit! 10, 2012, kül. 46-50.)

   A baloldal óriási nagy bajban van – annak ellenére, hogy radikális antikapitalista változata (nagyon helyesen!) egyre inkább meghódítja a fiatal értelmiséget, mint akár az első világháború előtt, az 1920-as és ’30-as években vagy 1968 után. Csak persze ezúttal eleven és erős munkásmozgalom nélkül.

   A kapitalizmust kritikusan elfogadó balközép változat viszont vagy végzetesen meggyöngül, vagy (mint a periférián, különösen Kelet-Európában) fasizálódik. Magyarországon majdnem negyedszázadig az emberi jogi  liberalizmusnak a szomszédainkhoz képest (meg az egész világon) példátlan, kivételes ereje és befolyása kívülről – azaz a szocialista, kommunista, anarchista hagyományon kívülről – megakadályozta az utódpárti balközép sovén, etnicista, rasszista fordulatát. Úgy látszik, csak mostanáig. (Kevesen érzik, hogy ez mennyire rendkívüli, mennyire egyedülálló volt.)

   A speciális magyarországi helyzet – az egyetlen befolyásos, szellemileg társuralkodó (ám az érintettek számára veszedelmesen: politikailag jó ideje jelentéktelen), viszonylag nagy létszámú zsidó populáció léte – nem teszi elképzelhetővé, hogy a balközép egyben antiszemita is legyen (pedig ez volna a következetes eljárás). De persze még erre is sor kerülhet, noha egyelőre nem valószínű.

   Amint ezt már elmondtam (http://www.atv.hu/videok/video-20140710-pasztor-albert-jeloleserol), amennyiben a jobboldal (nemzeti konzervatívok + fasiszták) mellett a szociálliberális-balliberális közép (az Együtt-PM és a zöld LMP dicséretes kivételével) is a romák ellen fordul (márpedig ez történik, hiába próbálják tagadni), akkor egész Magyarország súlyos veszélybe kerül, nem kizárólag a szörnyűséges helyzetben lévő cigányság. Ha visszamenőleges hatállyal megszűnik a Kádár/Ceauşescu kontraszt (amit – s ez sajnos feledésbe merült – annyira fájlaltak itt sokan az 1980-as években…), az egykorú „reformista” magyar különút adottságaiból örökölt magyarországi komparatív előnyök is megszűnnek (amint többségük meg is szűnt már a második Orbán-kormány alatt).

   Marx azt mondta, hogy előbb tragédia, aztán bohózat. Nálunk ez fordítva volt. Thürmer Gyula pártocskájának (meg az olyan figuráknak, mint Szűrös és Pozsgay) nacionálbolsevik, vörösbarna-sovén fordulata (bohózat) megmutatta, hogy Magyarországon a troglodita „baloldalnak” van a kádárizmusnál is rosszabb változata. Most követi Thürmert ebben a hivatalos balközép (tragédia). (Jegyezzük meg azért, hogy az Együtt környékéről is hallottunk enyhe kis szalonirredenta hangocskákat…) A helyzet az, hogy Miskolcon három rasszista polgármesterjelölt van, a fideszes, az MSZP/DK-s és a jobbikos (aki nem átallott részben zsidó fölmenőire hivatkozni, a nyomorult). A ballib tragédia – no jó, tragikomédia – különösen nyomasztó amiatt, hogy a a „haladó” establishment ismert politikai íróinak a fajgyűlölet, fajüldözés, faji-etnikai diszkrimináció puszta árnyékát is harsogó fölháborodással elítélő szokásos kórusa néma. (Sajnos lehet, hogy ezek szerint igazságtalan voltam Vári Györggyel: http://nol.hu/velemeny/egy-nyugdijazas-kontextusa-1461817 , amikor szemrehányást tettem neki, amiért sokadmagával, de a legékesszólóbban és a legszerényebben csöndre intette az öregedő liberális szellemóriásokat, amikor beleártakoztak a balközép ellenzék napi politikájába. Ha így lenne – s úgy fest, hogy így van – , elnézést kérek.)

   Remélem, hogy ez csak az első megdöbbenés csöndje.

   Remélem, hogy ez nem cinkosság.

   Remélem, hogy szakadás következik be a hivatalos, parlamenti „baloldalon”, ennek már a legfőbb ideje. Nem mintha azt hinném, hogy a parlamenti útnak még van esélye vagy jelentősége.

   Úgy látszik, hogy a hivatalos politika egésze a represszió és a hátrányos megkülönböztetés alapján áll (hatalmi tekintetben jelentéktelen kivételekkel, amelyek azonban morálisan fontosak és üdvözlendők). A valódi, mostani és eljövendő magyar baloldal helye a cigányok mellett van.

   Ez nem túl érdekes kijelentés, hiszen magától értetődik.

   A kései kapitalizmus végső válsága – s ezen belül a strukturális munkanélküliség meg az általános kultúrává váló egyenlőtlenség és az affirmatív-represszív-mazochista azonosulás a személytelen agresszorral, a faji, nemi, életkori és osztályelnyomás pozitív igenlése, az emberi nyomorúság és szerencsétlenség lelkes elfogadása, ugyanakkor a helyzet tragikumáért az áldozatok hibáztatása – természetesen a legrosszabbat hozza ki a kétségbeesett emberekből.

   Az emancipációs társadalombírálat nehézsége, hogy az implicit erkölcsi neheztelés kulturálisan megalázza a kapitalizmus kénytelen-kelletlen belenyugvó, meghunyászkodó kárvallottait. Az olyan írások pszichológiai hatása, mint ezé is itt ni, rendkívül kellemetlen.

   Sajnálom.

   Évszázada már, hogy a lázadók ilyesféle címeket adnak esszéiknek, mint „Az utak elváltak”.

   De hát elváltak.

Ne maradj le semmiről! Kéthetente elküldjük mailen az öt legjobb írásunkat!

Nyomj egy tetsziket és érd el írásainkat a Facebookról!

A bejegyzés trackback címe:

https://dinamo.blog.hu/api/trackback/id/tr236506867

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

___________________________ (törölt) 2014.07.14. 14:55:03

>A járadékvadászat versenyjellegű

Ezért kellene nembaloldali írásokat is olvasni, kedves TGM.

en.wikipedia.org/wiki/The_Logic_of_Collective_Action

Összefoglalás: legyen mondjuk egy államban ezer darab tízezer fős érdekcsoport. Az egyik érdekcsoport felveti, hogy az állam fizethetne nekik fejenként X forintot. Ez nekik fejenként X forint bevételt jelent, ám az adófizetőknek csak X/1000 forint ráfordítást. Ezért az érdekcsoportnak sokkal jobbna megéri időt és energiát fordítania rá, hogy ezért az ügyért lobbizzon, mint mindenki másnak, hogy ellene. Bár a többieknek nem nagyon tetszik a dolog, nem fordítanak időt rá, hogy masszívan ellenezzék - nem éri meg, túl kis tétel. Jobban járnak, ha nem ellene lobbiznak, hanem egyszerűen ők is kitalálnak rá jogcímeket, hogy ők is kapjanak az adófizetőktől fejenként X forintot, tehát ők is egy ilyen ügyért lobbizzanak. Még szövetséget is köthetnek az előző csoporttal, miért is ne - együtt lobbiznak azért az ügyért, hogy mindkét csoport tagjai kapjanak X forintot. Hiszen, ha sikerül, ez nekik X forint bevételt, és X/500 forint ráfordítást jelent adóban. De ha találnak még nyolc szövetségest, akkor már tényleg hangosan szól a hangjuk, nehezen ignorálhatja a politika - és még mindig jó üzlet, X bevétel, X/100 költség.

Gyakorlatilag amikor ez a logika elterjed, akkor a politika érdekcsoportok járadékvadász-versenyévé válik, "special interest group scramble".

Nyilván készpénz helyett egyéb bónit is elfogadunk, például szakmai versenykorlátozást, piacvédelmet, nyugdíjasbérletet a vonatra, akármit, ami az adott érdekcsoport tagjainak hasznos.

Ez persze csak bizonyos államalakulatokban logikus, ám pont azokban, amelyik ma a legáltalánosabb 1) demokratikus 2) adóztató-osztogató-szabályozó jellegű 3) jórészt passzív, médiafogyasztó emberekből áll, mert ez jellegezetes média-stratégia 4) az embereknek elveik már nem nagyon vannak.

A járadékvadászat-verseny nem a kapitalizmus válsága, hiszen bárilyen rendszerben lehetséges, amelyben lehet demokratikusan úgy dönteni, hogy egy csoport valamit kap a közösből. Jó eséllyel ez inkább a demokrácia válsága.

A demokrácia egész logikája, miszerint a többség hatalma a többség érdekeit képviseli, átértékelendő.

TamasGM 2014.07.14. 14:58:43

@Shenpen: Szoktam nem baloldali írásokat is olvasni, de ezt a hozzászólást nagyon szépen köszönöm. Okultam belőle, és majd még tanulok. TGM

TamasGM 2014.07.14. 15:00:24

@Böröcz József: Kösz! Remek! Zseniális! TGM

egyenlítő 2014.07.14. 17:01:37

Kedves TGM! Ön szerint a "fehérgalléros bűnözés" kifejezés, vagy az, hogy az adócsalások döntő részét a vállalkozók követik el, osztály elleni izgatás? A cigányzenekar kifejezés fajgyűlölő?

Az, hogy egy rendőrkapitány kijelenti, hogy városában a rablásokat (a benzinkútrablásokat kivéve) cigányok követik el, nem ugyanaz, mint amikor egy rasszista cigánybűnözésről beszél.

Ön szerint az is rasszista, aki azt állítja, hogy a rendszerváltás előtt szinte minden cigányembernek volt munkája? Hiszen "fajilag" osztályozza az embereket!

Szómágiát tetszik művelni, hasonlóan azokhoz, akik zsiráfokat, kajmánokat, tudjukkiket emlegetnek.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.07.14. 17:16:18

még ennyi zárójeles megjegyzést egy posztban. Több a zárójel, mint ami nem az. :S

dr. Kóser Malac™ (a legnagyobb demokrata civil)! 2014.07.14. 17:20:11

TGM-nek abban igaza van, hogy nálunk "cigányozni" lehet, sőt! (Lásd Index fórum), de ha valaki a zsidókra ír valamit, egyből persona non grata lesz.

Deepblue Noir (törölt) 2014.07.14. 17:56:49

amennyiben a jobboldal (nemzeti konzervatívok + fasiszták) mellett a szociálliberális-balliberális közép (az Együtt-PM és a zöld LMP dicséretes kivételével) is a romák ellen fordul (márpedig ez történik, hiába próbálják tagadni)"

nem ez történik. csak egy nagyon naiv elmélet szemszögéből, de hát azzal sokra nem megyünk

amúgy ezzel az írással az a baj, hogy nem tudományos publikáció, nem blogbejegyzés, de hagyományos publicisztikai írásnak is szinte olvashatatlan a rengeteg zárójelezés meg felesleges kitérő miatt.
nagyon szomorú, hogy a szerző teljesen képtelen stílust váltani, alig hiszem, hogy sokaknak lenne pont erre, pont így igénye.

az SZDSZ a szocialista párt világnézeti „fölöttes énjeként” működött sokáig –"

na ebből lett sokaknak elegük és sajnos nem alaptalanul, mert nem jó módon csinálták, realitásérzék híján

Deepblue Noir (törölt) 2014.07.14. 18:10:59

A helyzet az, hogy Miskolcon három rasszista polgármesterjelölt van, a fideszes, az MSZP/DK-s és a jobbikos "

ez a rasszistázás nem igazán célravezető már, pláne, hogy egy szélsőséges szemszögből történik, ahonnan szinte mindenki rasszista, szexista, homofób, intoleráns, stb.

Szúnyog 2014.07.14. 18:32:56

A minden nap tomboló, cigányok által elkövetett bűnözés áldozatai kapcsán sosincs ilyen írás.
nyomorult kettős mérce, az az, ami folyamatosan működik.
Pfújjjj, csak köpni tudok.

Deepblue Noir (törölt) 2014.07.14. 18:35:42

az a baj, hogy a fentebbi, undorító reakció némiképp érthető, mert a nem túl tisztességes módon történő többségigyalázás, jelen esetben rasszistázás elég kontraproduktív és elvonja a figyelmet az írásban foglalt értelmes dolgokról...

bozgorgyerek 2014.07.14. 21:20:08

A szófacsarásnak nagy Mágusa ez a "földi"

Deepblue Noir (törölt) 2014.07.14. 23:01:53

@Fyall:

ezt nem fogják megérteni. le lehetni írni végtelenszer, akkor sem. ha azt írnám, hogy jobb ha csendben maradnak nem lennék teljesen igazságos, de azért érthetőek lennének a szempontjaim.
egyszer mindenből elég lesz.

2014.07.15. 06:52:31

Tisztelt TGM, ne keseredjen el, ezzel a vályú elittel, mely mára elhitte, hogy rablott vagyonát tehetsége révén szerezte, még sok gondja lesz. Több dologban nem értek egyet Önnel, de ezzel nincs semmi gond, míg a viták lezárása nem kocsmaszinten történik, egy ökölcsapással. Nos, hogy mitől tartunk itt, egy-két gondolattal önző módon a saját szempontomból világítanám meg. Mára kiderült, hogy az elpusztított magyar arisztokrácia kiegyenlítő szerepe mennyire hiányzik, mind a szellemi, mind a gazdasági életben, főleg vidéken, a földharcok területén, mely a másoktól államilag elrabolt vagyonok fölött zajlik, zajlott. Természetesen nem a mindent vissza elvén állok, de a minden és a semmi között, azért lennének megoldások. Persze, vályú elitünk képviselői, mikor könnyes szemmel emlékeznek nagyjainkról mélyen hallgatnak, a kisemmizett, egy szál bőrönddel menekülő gróf Széchenyikről, gróf Bethlenekről, stb. Pedig a nagy osztozkodásnál is, illett volna megemlékezni rájuk, és nem szégyen szemre folytatni, érintetlenül hagyni demokratikus köntösben a rabló kommunista állam által kialakított helyzetet. S miért lenne szükség rájuk? Mert ők szétszóródva a nagyvilágban is megállták a helyüket, és neveltetésüknél fogva, kapcsolataikkal még mindig segítenének. Szükség lenne rájuk a magyar diplomáciában, a hazai szellemi, gazdasági életben. Az arisztokrácia a nyugodtság,a türelem, az állandóság szimbolikája. Egyet ne felejtsünk, mire egy gróf Széchenyi családban megszülethetett a legnagyobb magyar, a család közel háromszáz év fejlődésen ment keresztül. Tudom, ma nincs idő, de akár hogy is még mindig vannak dolgok melyek pénzen nem megvehetők. Ennél a pontnál bukik vályú elitünk, s válik idegessé, türelmetlenné. Így marad számunkra az általuk kialakított demokráciának nevezett képződmény, ahol tíz analfabéta leszavazhat kilenc Nobel díjast. Lesz még feladat bőven. Jó munkát nekünk.

TamasGM 2014.07.15. 08:46:45

Nagyon örülok, hogy azért már nemcsak baloldaliak, hanem liberálisok is megszólalnak, ha nem is úgy, mint a radikális kritikai marxisták (ami természetes). Idézet Radnóti Sándor facebook-bejegyzéséből:
"Kedves Éva, Pásztor Albert jelölése nyilvánvalóan védhetetlen, amiben gondolom, egyetértünk. S ehhez tökéletesen zárójelbe lehet tenni minden mondatát, amiről most nagy hermeneutikai viták folynak. Még az is lehet, hogy jobb polgármester lesz, mint az eddigiek. Egyetlen egy ok van, amiért védhetetlen, ez pedig az, amiért esélye van rá, hogy megválasszák. Ez pedig az, hogy cigányellenes, rasszista rendteremtő hírében áll. Hogy az is, az - mint mondom - ebből a nézőpontból érdektelen. S amivel Gyurcsány, Debreczeni és mások védik, hogy ugyanis őt is megilleti a fairness, ő is tévedhetett, stb., az mind abszurd, ha azt nem említik, ami mind emögött áll: hogy ugyanis most láttak egy politikai lehetőséget egy nagyváros elhódítására, s ez olyan csábítónak tűnt, hogy föladták az elveiket. Vannak politikai helyzetek, amikor nem lehet jót húzni. Ilyenkor nem húzunk."
ILYENKOR EGYÁLTALÁN NEM HÚZUNK.
Bár szerintem ilyenkor nagyszerű, támadhatatlan roma jelöltet állítunk, és méltóságteljesen vesztünk a jövőre is gondolva. TGM

Nils. H 2014.07.15. 09:41:27

@Deepblue Noir: "többségigyalázás"
Szép szó, ki akartam emelni. Te nem nagyon érted, mi történik az országban, azt hiszem.

___________________________ (törölt) 2014.07.15. 11:33:09

@TamasGM:

Szívesen :)

Azért erre a félmondatra fókuszáltam, mert nehéz a cikkel mit kezdenem - azegész baloldali, kantiánus megközelítéssel nehéz.

Van maguknak egy ilyen ideológiai Prókusztész-ágyuk, hogy az autónómia mindig jó, a szabadság és egyenlőség mindig jó, a represszió meg mindig rossz, és minden hierarchia automatikusan rossz, nem csak akkor, ha
rossz emberek vannak felül - és mindent ebbe a sémába erőltetnek bele.

Pedig az emberi élet és társadalom ennél sokkal, sokkal komplexebb, ezért nem értem, hogy egy értelmiséginek miért kell ennyire leegyszerűsítve néznie az életet, hogy represszió = rossz, autonómia = jó?

(Például az én életem mindig akkor volt a legjobb, amikor külső kényszer olyan teljesítmények megtételére szorított rá, amelyekre aztán büszkén lehettem. Amikor szabadon választhattam, gyakran a lustaságot sikerült, aztán nem nagyon szerettem magamat érte. Úgyhogy, nekem az "elnyomás" sokszor jól jött. De most ebből nem akarnék ideológiát csinálni, hogy akkor ez mindig mindenkinek így jó! Hanem csak jelezni szeretném, hogy egyáltalán nem kellene ilyen ideológiákat csinálni, hogy elnyomás = rossz. Ez a baj az egész modernséggel,
Felvilágododással...

Tudatos arisztoteleánus talán nem vagyok, de képtelen lennék úgy élni, ha a Felvilágosultak módjára abban kellene hinnem, hogy életem célját és értelmét autonóm módon választanom kellene és nem pedig inkább felfedeznem, megtalálnom - vagy adottan, készen kapnom - és utána boldogan engedelmeskednem neki. Eszközként tekintve magamat, nem célként.)

Hát ezért nehéz nekem az ilyen cikkekkel mit kezdeni. Nem csak a filozófiánk más, még a mögötte lévő ösztönök is.

De tulajdonképpen lehetne a cigánytémában is olyan, végül is balos jellegű gondolatokat írni, amivel azért tudnék mit kezdeni. Fel is dobnék hármat:

1) A világkapitalizmusnak a cigányság munkájára az égvilágon semmiféle szüksége nincs. Kitanulhatja Lakatos a hegesztőszakmát, gyúrhat a közmunkában munkamorálra, akkor is minden
hegesztő-álláshirdetésre tíz munkanélküli magyar pályázik. Vagy száz. Nincs esélye, nem is lesz. Ezt az illúziót felesleges kergetni. A közmunkától senki se reméljen a munkaerőpiacra visszavezetést. A legjobb reális lehetőség az, hogy állandósul egy élhetőbb rend: a faluban
Lakatosék rendben tarták az árokpartot meg elvégeznek hasonló dolgokat közmunkában, cserébe jobban megbecsülik, tisztelik őket a magyarok, mint eddig.

2) Fel kellene hagyni azzal a debil, amerikaias liberális érveléssel, hogy mindenki "sikeres" akar lenni, csak cigányoknak meg a harlemi feketéknek ezt a rasszista társadalom nem engedi, ezért a nyomor bűnözésre kényszeríti őket. Eszerint a debil logika szerint mindenkinek élete vágya, hogy könyvelő legyen egy multinál. Ez nyilván baromság. Mi sem rajongunk annyira az ilyen életért. A bűnözés egy izgalmas kaland is, nem csak nyomorkezelési módszer. Mi, rendes polgárok, multis könyvelők is kiéljük a bűnözés kalandja iránti vonzódásunkat a Rejtő-regényekkel, kalózos-vonatrablós filmekkel. Számítógépes játékok, Thief 1-3, Mafia, Grand Theft Auto-sorozat, amit akartok. Képernyőn, PlayStation-kontrollerrel a kezünkben mi is bűnözőt játszunk a GTA V-ben. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a bűnözés nem erkölcstelen, van tolerálandó, van nem büntetendő, semmi ilyesmit. Csak észre kell venni, hogy nem csak a nyomor miatt vonzó, hanem azért is, mert kaland. Tehát ha segíteni akarunk a cigányokon, akkor nem debil amerikai liberális szöveget kellene nyomni, hogyaszongya mindenkinek egyenlő esélyt a "sikerre", azaz az unalmas, kényelmes, biztonságos életre. Ellenkezőleg, csak akkor tudunk változtatni, ha valami olyasmit tudunk kínálni a cigányoknak, ami van annyira izgalmas kaland, mint a besurranó betörés adrenalin-tripje (számítógépes játékban is nagy thrill, hát még az életben milyen lehet). Hadsereg, mint életpálya? Foci, boksz, ketrecharc mint életpálya? Érdemes ilyesmikben gondolkozni. Egyenlő esélyt az életveszélyes kalandokra, ez legyen a mottó! :-)

1) A hajléktalanokat is körülbelül úgy szoktuk nézni, mint a cigányokat - "rasszizmusunk" alapvetően csak kicsit színesített klasszizmus. (És fordítva: amikor a lány középosztálybeli cigány pasit hoz haza, akkor úgy mutatja be a szüleinek, hogy "Nem cigány, csak kreol bőrű." Aki klasszista alapon nem odalentre tartozik, az "rasszista" alapon sem. Magyarországon. Amerika más.) Én eléggé nyíltan klasszista vagyok - nem elvből, hanem érdekből. Jobban érdekel a családom biztonsága, mint az idegenekkel szembeni humanizmus. Legszívesebben zárt lakóparkban élnék, biztonsági őrrel.

Na persze most én mindhárom témát a magam jobboldalias megközelítésében fogalmaztam meg, nyilván. De ezek - rasszizmusként félreértelmezett klasszizmus, munkaerő-kereslet, értelmetlen esélyegyenlőség a dögunalmas "sikerre", nyilván olyan témák, amiknek a maguk oldalán is megvan a szerepük.

Hát ilyenfajta balos cikkekkel tudnék mit kezdeni.

Deepblue Noir (törölt) 2014.07.15. 13:05:39

@Nils. H:

vagy jobban mint te, de ez ne zavarjon, magas lóról benyögni valamit én is tudok, bizony.

Deepblue Noir (törölt) 2014.07.15. 13:07:05

@Shenpen:

A legjobb reális lehetőség az, hogy állandósul egy élhetőbb rend: a faluban
Lakatosék rendben tarták az árokpartot meg elvégeznek hasonló dolgokat közmunkában, cserébe jobban megbecsülik, tisztelik őket a magyarok, mint eddig."

de a töltelék-kiszolgálóembereket minek újratermelni? ez a beszűkült vegetálás nem élet, ilyesmire utódokat létrehozni bűn.

___________________________ (törölt) 2014.07.15. 14:07:33

@Deepblue Noir: nyugi, elér ez minket is. Ha lassan eljutunk oda, hogy gyakorlatilag Ázsia meg tud termelni mindent, amire a világnak szüksége van, a mi gyereinknek is csak akkor lesz élhető élete, ha bejutnak valami jó, lehetőleg külföldi egyetemre. Egyre nagyobb verseny fog folyni egyre kevesebb állásért.

Persze lenne egy olyan opció is, hogy az EU egész egyszerűen lezárja Európa határait, és ázsiai termék nem jönne be. Rögtön lenne munka. Egy kis országnak öngyilkosság lenne az önfenntartó, autark gazdaság, de egy ekkora disznó nagy birodalomnak már nem.

Deepblue Noir (törölt) 2014.07.15. 18:40:47

@Shenpen:

persze hogy elér. engem már elért, meg sokmindenki mást is, hát istenem, eurázsia nyugati vége sem volt-lesz mindig a történelem középpontja.
illetve óriási regionális különbségek lesznek, meg társadalmi kategóriák közötti különbség, engem elszomorít, érint, de vannak akik ünneplik.
a jövő majd meghozza, ténylegesen mi lesz

TamasGM 2014.07.15. 21:33:04

Muhi Erika: "Olyan, hogy cigánybűnözés, nincs"

Elfogadhatatlan és vállalhatatlan, ha egy, a közvélemény befolyásolására képes rendőri vezető erősíti a rasszizmust - mondta lapunknak Muhi Erika. A Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Jogvédő Iroda (NEKI) igazgatója kizárólag jogvédői szempontokat hozott fel Pásztor Albert, a baloldal által támogatott független miskolci polgármester-jelölt ügyében, mert - mint mondta - nem akarnak beszállni semmilyen politikai játszmába, így szándékosan nem szólaltak meg az utóbbi hetekben.

Kiemelte ugyanakkor: olyan, hogy cigánybűnözés, nincs, s aki ilyet mond, az növeli a rasszizmust, a kirekesztést, ezzel pedig árt a magyar társadalomnak. Muhi azt is hozzátette: a bűnelkövetés mindig semleges színű, ezt pedig a hatóságok statisztikailag is igazolni tudják. A NEKI egyébként 2009-ben nyilvánosan elítélte Pásztor szavait, s az iroda igazgatója továbbra is elítélendőnek tartja, hogy egy rendőri vezető így nyilvánuljon meg. Muhi az ECRI, azaz a Rasszizmus és Intolerancia elleni Európai Bizottság 11-es számú politikai ajánlását is idézte, mely kiköti, hogy a tagállamok rendőrségeinek, illetve a rendőri vezetőknek feladtuk, hogy ne tartsanak fenn, s főként ne erősítsenek sztereotípiákat, amelyek a kisebbségi származásból fakadó megkülönböztetésre adhatnak okot. Az ajánlás szól arról is, hogy a hatóságoknak különösen ügyelnie kell erre a követelményre akkor, amikor statisztikai célú adatközlést végeznek. Mint ismert, Pásztor 2009-ben azt mondta egy sajtótájékoztatón: "Azt nyugodtan kijelenthetjük, hogy a közterületi rablások elkövetői cigány emberek. Igazából Miskolcon legfeljebb pénzintézetet vagy benzinkutat rabol ki magyar, minden más rablás viszont az ő részük." Kijelentése miatt az ORFK vezetője vizsgálatot indított és leváltotta posztjáról a miskolci rendőrkapitányt.
Muhi úgy fogalmazott: Pásztor szavai 2009-ben is károsak voltak,, de ma még inkább azok, hiszen felmérések kimutatták, hogy ma előítéletesebb a társadalom. Ha pedig egy rendőr vallás, bőrszín, nem, faji hovatartozás alapján megkülönböztet bűnelkövetőket, azzal táplálja a szélsőséges indulatokat. A bűnüldözés színvak kellene, hogy legyen - fogalmazott a NEKI igazgatója.

Deepblue Noir (törölt) 2014.07.16. 11:58:15

"a rablások elkövetőivel (illetve feltételezett elkövetőivel) kapcsolatban felhozható számos tény közül a rendőrkapitány nyilvánvalóan arra utalt, amelynek a bűnelkövetés szempontjából jelentőséget tulajdonított – ez pedig éppen az etnikai hovatartozás volt. Pásztor Albert tehát azt – mondjuk finoman – sugallta, hogy a származás összefüggésben van a bűnözéssel."

de itt jutnánk el oda, hogy
vélhetően roma származás nem azonos vélhetően roma származású, bizonyos, jellegzetesen romákat tömörítő szubkultúrába való tartozással.
igen, mondta, igen, nem szép dolog, nem tehette volna meg, le kellett mondani, megbűnhődött érte, viszont ezen annyit lovagolni sajnos nem célravezető, mert egyrészt a tények tények, másrészt meg a hőbörgés nem megoldás, sem a cigányoknak, sem a miskolciaknak.
csak hát hőbörögni meg rasszistázni a legkönnyebb, főleg olyanoknak, akiket semmilyen értelemben sem érintenek a valódi problémák.

Deepblue Noir (törölt) 2014.07.16. 11:59:17

A bűnüldözés színvak kellene, hogy legyen - fogalmazott a NEKI igazgatója. "

ezzel én egyetértek, pont úgy, mint az etnikai alapon történő pozitív diszkrimináció tilalmával pláne homályos csoportok esetében.

winnyp 2014.07.17. 00:24:54

@TamasGM: Tisztelt Uram! A rasszizmus ellen nem a bonyolult okfejtésnél hatékonyabb l'esprit. Valahogy így: "„Cigánybűnözés” elleni harcról beszélnek, ami csak egyetlen társadalomtudományi szemszögből értelmezhető: a nem-cigány bűnözők konkurencia-harcaként, cigány vetélytársaikkal szemben. Másként a bűnözés egésze irritálhatná őket, mint mindenki mást."
hvg.hu/velemeny/20130520_Ciganybunozes_egy_hazugsag_evolucioja

winnyp 2014.07.17. 00:27:32

@Deepblue Noir: Önt uram majd ősmagyar bűnözők fogják megverni, megzsarolni, kirabolni és meggyilkolni és akkor majd minden gondja megoldódik.

ingyenebed 2014.07.18. 11:19:31

csak egy megjegyzés:

sztem van egy különbség a korábbi zsidógyűlölet és a mai cigánygyűlölet közt rendszer szempontból.

mi volt a baj a zsidókkal:
alapvetően a zsidóság által felhalmozott vagyoni, kultúrális, tudás, kapcsolati tőkére voltak irigyek a keresztény felső/középosztály tagjai.
sztem mondhatjuk, hogy az volt a bajuk a zsidókkal, hogy azok sikeresebbek voltak a kapitalizmusban, mint a nagy átlag.
(ez ma is megmaradt, lsd a mérsékelt jobboldalon is közkedvelt mindeféle összeesküvéselméleteket: Amerikát és Brüsszelt és a nemzetközi bankrendszert a zsidók irányítják, stb).

ma a cigányokkal viszont pont az a probléma, hogy nem tudnak beilleszkedni a termelési rendszerbe, tehát pont, hogy sikertelenek.

a zsidók felülről gátolták (a vélelem szerint) a mobilizációt, a cigányok alulról nehezítik (ballasztot jelentenek).

fentiek miatt a zsidóktól inkább tartottak, a cigányokat viszont megvetik.

ingyenebed 2014.07.18. 11:26:59

ja igen, tehát:

a zsidógyűlölet inkább emberi jogi, a cigány gyűlölet inkább szociális kérdés.

innen nézve valóban, a baloldalnak "kényelmesebb" pusztán a zsidógyűlölet ellen fellépni, hiszen az nem pénzkérdés.
a cigánygyűlölet viszont jócskán az, újraelosztási kérdés.

tehát valóban, ha így pusztán "logikailag" próbálom nézni, akkor is ez korszakhatár a baloldalon: ha csak azt az egyenlőséget védem, ami nem kerül pénzbe - hát ezzel feladom a baloldaliság lényegét.

ingyenebed 2014.07.18. 11:37:14

"a maga szakosodásával, technikai tökéletességre törekvésével, matematikai-természettudományi (pozitivista) pátoszával, „célfüggvényeivel”. "

TGM,

szerintem ez egy zsákutca.

az emberi faj egy technológiai civilizáció.
a tökéletességre törekvés, a természettudomány pozitivista pátosza az emberi faj lényege.
ennek segítségével maradunk ugyanis életben, ebből merítjük az emberi faj nagyságába vetett hitünket, és érjük el, hogy ne féljünk a jövőtől
(a tudomány pátosza előtt az istenek jóindulatának elnyerése volt az eszköz, vagy a menyországba vetett hit, de ezekhez már nincs visszaút).

a tudomány pátosza volt a szocializmus egyik szerethető vonása, és a kapitalista verseny egyik előnye is a technológiai fejlődés pörgetése.

pont ezt támadni értelmetlen, és teljességgel életidegen.
süti beállítások módosítása