A gonosz banalitása, avagy újabb csapás a közoktatásra
2014.11.03. 10:40
A kormány most a sokak számára még az internetnél is jelentősebb kitörési pontot, kapcsolatokat és magát a szabadságot jelentő iskolákat veheti el. Mindazok tehát, akinek most a megfelelő oktatáshoz való hozzáférésük került végleg veszélybe, mit tehetnek?
Oláh Noémi írása.
Kép: Gabriella Csoszó, FreeDoc
"Mert helyesen mondják: zeke és daróc alatt gyakran bársonylélek lakik; míg a selyem s bíbor alatt közönséges és alacsony gondolkozás rejtőzik." (Kálvin János: A keresztyén vallás alapvonalai)
Ugye emlékszünk még a netadó elleni százezres tüntetésekre? A hangulata és a tömegmozgató hatása engem is magával ragadott, hiszen Orbánék a szabadság érzetét magában hordozó elemi szükségletünket akarták korlátozni. Egyértelmű, hogy számunkra ma már az internet jelenti a kikacsintást a nagyvilágba, az ismeretszerzést és átadást, emellett a gyors kapcsolatteremtés legalapvetőbb eszköze is.
No de mi van akkor, ha egyesek számára még az internetnél is jelentősebb kitörési pontot, kapcsolatokat és hosszútávon magát a szabadságot jelenti egy jó és befogadó iskola és egy humánus, a tudásalapú gazdaságot segítő oktatási rendszer?
Pedig ez az, aminek a lehetőségét a kormány a pár napja bejelentett költségvetési tervezetében gyerekek sokaságától veheti el. Ugyanis újra, de ezúttal a végletekig elborzasztó mértékű forrásokat vonnának ki a közoktatásból. Emellett a gimnáziumok számát is majd’ a felére csökkentik – ami nagymértékű pedagógus-elbocsátásokkal is járhat – a szakközépiskolákat és a szakképzést pedig a Nemzetgazdasági Minisztérium fogja bekebelezni. Mindezen intézkedések hatásait mások korábban már sokszor pontosan leírták, de a legszembetűnőbb mégiscsak az, hogy a kormány mennyire erőszakosan akarja a már amúgy is szelektív oktatási rendszert még szelektívebbé tenni. Teszi ezt nyilvánvalóan annak érdekében, hogy kizárólag a kiváltságosok kerüljenek be a gimnáziumokba és onnan a még szűkebb felsőoktatásba. A nagyszámú „maradék” pedig a kormány gazdasági tervezését kiszolgáló összeszerelő üzemek kiszolgáltatott munkása lesz. Aki pedig a tervgazdaságból kihullik – ugyanis a szociális transzfereket is jelentősen megvágják és ezzel együtt a tankötelezettséget sem véletlenül szállították le pár éve 16 évre – a véglegesen zsákutcás közmunkába kényszerítik.
Nincs kiút, nincs könyörület.
Egyszerűen nem tudom, hogy mit is mondhatnánk még, hiszen annyiszor elhangzott már és annyi statisztika, elemzés, tanulmány és szakvélemény bizonyítja a kormány totális fejvesztettségét. A miénk ugyanis Európa legszelektívebb oktatási rendszere, amely a gyerekek otthonról hozott hátrányait nemhogy kompenzálja, hanem erősíti. Többek között a szelektív iskolarendszer eredménye az oktatás minőségének jelentős romlása is, amin az esztelen államosítás csak tovább rontott. Ráadásul az iskolákkal való ping-pongozás az állam-megye-város Bermuda-háromszögében totális káoszt okozott. A szakközépiskolákban és a szakképzésben a közismereti tárgyak csökkentése miatt pedig a szakmunkások nem fogják tudni tovább képezni magukat, ezáltal rendkívül kiszolgáltatottá és sérülékennyé válnak majd a munkaerőpiacon – továbbadva ezt a gyerekeiknek is.
Miközben pontosan tudja mindenki, hogy az érettségi és a diploma bérelőnyt jelent, az érettségivel lehet szakmát is tanulni, fordítva ez nincs így, az oktatásba befektetni pedig minden téren és mindenkinek megéri.
Nem is tudom tehát, hogy mi a felháborítóbb.
Az, hogy az a kormány vonja el a forrásokat a gyerekek oktatásától, amely ki sem látszik a korrupciós botrányokból?
Vagy az, hogy az a kormány predesztinálja gyerekek százezreit és ítélkezik a sorsukról, amelyik simán futni hagyja a korrupcióval vádolt bűnözőket?
Netán az, hogy a szakmaisággal totálisan szembemenő döntéseket hozva, az egyenlőtlenségek kasztrendszer-szerű növelésével Magyarországot is leszállópályára helyezik?
Hiába is idéznénk fel tehát újra és újra az oktatási rendszer szakmai alapú evidenciáit. Az oktatási ágazat szétverése mögött ugyanis nem a szakmai vélemények nem-ismerete áll. Még csak nem is csupán az a szándék, hogy létrehozzanak egy széles, kiszolgáltatott réteget, amely a korrupt, ámde kormánypropaganda-szagúan családias, szűk elitet funkcionálisan kiszolgálja. Ezen a ponton már csak azt mondhatjuk, hogy ez a javaslat és minden, a gyerekek jövőjét ellehetetlenítő döntés egész egyszerűen gonosz. Gonosz, de nem a szó szentimentális, a jó és a rossz küzdelmét leíró értelmében, hanem ahogy egy politikai filozófus, Hannah Arendt megfogalmazta a totalitárius eszmék működtethetőségénék magyarázataként.[1] Ennek a gonoszságnak az alapja nem más, mint a közöny. Nem emberek megsemmisítéséről beszélek, amihez nem mérhető más, hanem arról, hogy a közöny és apátia természete azonos minden elnyomó rendszerben.
A kormány célja, hogy egy olyan állapotot hozzon létre és konzerváljon, ahol a közöny révén az ember maguk tartják fent az elnyomást. Az elnyomás társadalmában a közöny a kötőerő. Közöny a kormányzati önkénnyel szemben, közöny a családon belüli erőszakkal szemben, közöny a korrupcióval szemben, közöny az igazságtalansággal szemben. A közöny, a politikai apátia, az önérdek érvényesítő képesség hiánya pedig semmi mással nem áll oly szoros összefüggésben, mint a végzettséggel. A szabadságunktól való megfosztás döntő állomása az, hogy megfosztanak bennünket az iskoláinktól.
Mindazok tehát, akinek most a megfelelő oktatáshoz való hozzáférésük került végleg veszélybe, mit tehetnek? Hiszen gyerekek, akik ráadásul egyáltalán nem Szijjártó Péteréhez hasonló villákban élnek. Ezeknek a gyerekeknek már most mindennapos a korlátozottság-élményük, ha úgy tetszik, folyamatos a megfosztottságuk az offline közösségi hálótól. Ők azok, akik nagyon is érzik, hogy hiába tanulnak, mindig rossz jegyet kapnak, hiába járnak iskolába, a közösség kiközösíti őket. Ők azok, akikkel egy végletekig rossz és egyre romló rendszer elhiteti, hogy nem lehetnek többek annál, mint amit a rendszer rájuk erőltet.
A mi feladatunk tehát az is, hogy kiálljunk a gonosz közöny ellen, a gyerekek mellett, a szabadságunkért.
[1] „Maga a gondolkodás képessége azok közé a feltételek közé sorolható, amelyek képesek visszatartani az embereket a rossz elkövetésétől.” (Arendt 1978, 5)
Szerző: Dinamó Szerk Címkék: oktatás lélek megszorítások gyermekek Oláh Noémi
· 1 trackback 40 komment
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: A gonosz banalitása, avagy újabb csapás a közoktatásra 2014.11.04. 21:39:01
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ursus artos 2014.11.03. 17:59:55
A kormány ezerszer elmondta a célját. Mi fasznak kell mást látni mögötte, mint ami valójában van.
Jó, tudom, hazudnak meg minden, de aki egy kicsit is ismeri a mai pedagógiai szakirodalmat, az tudja, hogy nagyjából a kormány lépései azok, amelyekt már húsz éve meg kellett volna tenni.
vazzup 2014.11.03. 18:11:43
Fufo 2014.11.03. 18:18:59
ursus artos 2014.11.03. 18:21:44
ursus artos 2014.11.03. 18:22:49
Zöld_Dani 2014.11.03. 18:26:43
Fufo 2014.11.03. 18:35:13
Zöld_Dani 2014.11.03. 18:39:19
Fufo 2014.11.03. 18:41:44
Zoltán Lukács 2014.11.03. 19:26:56
1. A létező ellenzéki politikai pártokat folyamatosan nyomás alatt kell tartani a belső demokratikus reformok és az ellenzéki politika minél hatékonyabb alakítása érdekében (nekem ebben a vonatkozásban komoly kudarcaim voltak az elmúlt években, de legyünk optimisták és higgyük azt, hogy ez csak az én hibám).
2. A különféle "civil" mozgalmaknak minél előbb politikai párttá kell formálódni, részben, hogy az establishment ellenzéki pártjai számára érdemi konkurenciát, versenyhelyzetet jelentsenek, részben, hogy politikai üzeneteiknek adekvát (politikai) formát tudjanak adni.
3. A pedagógus szakszervezetek számára egy nagy kihívás, hogy képesek-e megszervezni a tagságot - a szülők bevonásával és aktív támogatásával - egy akcióképes politikai mozgalom kibontakoztatása céljából.
4. A civil világ, a szülők szervezetei, a kultúra emberei feladata a tömegtámogatás megteremtése. Kis túlzással nincs más dolgunk, mint elmenni és megmutatni, hogy milyen sokan vagyunk (ez szokott használni).
l_andras 2014.11.03. 20:41:01
P.Freddy 2014.11.03. 21:06:18
Elképesztő jelenség vagy. Hihetetlen, hogy ezt a szarrá rombolást véded, amikor arról van szó, hogy segghülye seggnyalók legyenek a gyerekeink. Plusz, hogy dögöljön meg mindenki aki nem bírja kivárni az éves várólistákat.
Figyelj, lehet kapni ilyen szilikonból formált orbán-segget. Adnak hozzzá hígított kutyaszrt, meg narancsfestéket, oszt jónapot. Lehet szlopálni és élvezkedni, addig el leszel vele, amíg nem kell menni megint birkamenetelni vagy szavazni.
szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2014.11.03. 22:56:52
én úgy látom, h a cél a "jó" alattvalók - jobbágyok, bambák, manipulálhatók tömeges termelése, ill felduzzasztása
[ vö. érettségi nélküli duálisan képzett slágerZEMBEREK, akik, ha a konkrét szakmájuk átalakul(pl. gépesítik)..., akkor ottmaradnak a nagy semmiben és innen 4, azaz NÉGY év alatt szerezhetnek leghamarabb érettségit és onnantól van némi választási lehetőségük ].
Az internetadónak is épp ugyanez a lényege. Ha nem engedheted meg magadnak a internetet, akkor evvan, nézheted az illibero agymosógépezetét helyette és ihatsz (már csak 50litér) házi pájinkót.
+ A pénzügyi megnyomorítás, azaz a kiszolgáltatott alattvalók kitermelése már 2010 óta nagyüzemben folyik
[ ld.
i, világ legmagasabb ÁFÁ-ja -> minél szegényebb vagy annál jobban sujt
ii, 1 kulcsos alacsony SZJA -> minél több pénzt keresel, annál jobban jársz
]
és akkor az általam szántszándékkal megnyomorított létminimum alá nyomott tömegeket megmenthetem a 27%-áfánál jóval kisebb REZSICSÖKKENTÉSEKKEL.
Márió és a varázsló.
Ideális Orbanisztáni polgár, azaz alattvaló/jobbágy: "Hálás vagyok a rezsicsökkentés miatt, amúgy nem tudok írni és számolni se és nincs internetem se & olyan sok jó dolgot és szép stadiont építenek most is."
szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2014.11.03. 23:18:13
"Eleve elég rosszul állnak a magyarok abból a szempontból, hogy mennyi pénzük van ennivalóra, és a mostani, a kormány által szított drágulás a szegényebbeket sokkal erősebben fogja sújtani.
(...) A magyarok sokkal többet költenek élelmiszerre, mint rezsire: a háztartási energia a KSH idei fogyasztói kosarában 9,3 százalékot, az élelmiszer viszont 24 százalékot tesz ki, a szorzó tehát 2,7-szeres.
(...) Valójában minél szegényebb valaki, az elköltött pénzének annál nagyobb részét fordítja élelmiszerre.
(...) Közben az ország az utóbbi években egyre növekvő része, a tavalyi adatok szerint már közel harmada alapvető élelmezési gondokkal küzd. Itt van azoknak az aránya a magyar népességen belül, akiknek nincs annyi pénzük, hogy minden második nap valami olyan melegételt vegyenek, amiben van hús
(...) A vicc az egészben az, hogy ezekre az adóemelésekre, akárcsak az internetadóra, nem is lenne igazán szükség. A kormány nem hogy 3 százalékos, hanem 2,4 százalékos hiányra lövi be a jövő évi költségvetést, tehát az elvárt szinthez képest eleve a GDP 0,6 százalékával, azaz nagyjából kétszáz milliárd forinttal szigorúbb költségvetést tervezett. Ezekből az új, torzító hatású adókból messze nem jöhet be ennyi pénz, a hatásuk viszont annál kártékonyabb lesz."
444.hu/2014/11/03/ezert-se-jo-hogy-a-kormany-a-boltokat-akarja-dragitani/
ebella 2014.11.04. 04:39:40
A KLIK annyira gyenge, hogy már alig bírják. Van iskola, ahol hónapok óta nem tudják levizsgáztatni a buszt amivel versenyekre, szakmai programokra járnának (egy olyan iskolában, ahol az átszervezés előtt a gazdálkodás, minden évben pozitívan zárt, minden mindig működött ahogy az kell, veszteségük soha nem volt), mert nincs rá pénz. Nincs pár tízezer forint (már kaptak rá ajánlatot egy átvizsgálás után) egy ekkora központban, egy előre tervezhető javítási, vizsgáztatási költségre. Egy másik szakközépben megjelent az áramszolgáltató és ki akarta kapcsolni az áramot, mart bő féléves senki nem fizettet érte. (Amíg önálló volt az intézmények gazdálkodása ilyen nem történt. Ezek tervezhető költségek.) Még jó, hogy azért akkor tíz perc alatt ki tudta központ fizetni a számlát.
Van aki hónapok után kapta meg az érettségiztetés díját, van, aki három hónapig nem kapta meg más különmunka díját, és van, akinek most tartoznak három hónappal.
És lehetne sorolni napestig.
l_andras 2014.11.04. 05:06:05
amit még megtehetsz 2014.11.04. 06:35:52
nu pagagyí 2014.11.04. 06:51:11
ebella 2014.11.04. 07:13:10
nu pagagyí 2014.11.04. 07:25:01
ebella 2014.11.04. 07:31:46
ebella 2014.11.04. 07:40:22
fecundus.balbus · http://fecundusbalbus.blog.hu/ 2014.11.04. 07:44:27
fecundusbalbus.blog.hu/2013/11/28/escuela_basica_nr_455_el_carmen
Egyébként köszi az írást! Nem vagyok a téma avatott szakértője, tehát a tartalom helyett a belé fektetett munkádat tudom díjazni.
Netuddki. 2014.11.04. 08:15:52
Tessék itt a példa:
index.hu/video/2014/11/03/netado2/
Extraprofit? Számszerűsíteni? Ugyan már! Aztat mindenki tudhassa mi a zextraprofit. Kiviszik a pízt a zországból!
Szánalmas! Pár, értelmileg és erkölcsileg kihívásokkal küzdő ember hoz meg itt a jövőre nézve nagyon fontos döntéseket, mindenféle szakmai egyeztetés nélkül. Ilyeneknek megtiltanám, hogy a magyar oktatáshoz nyúljanak! Ha mégis megtennék mindkét kezüket eltörném (szimbólikusan).
El kell már zavarni az orbán rezsimet a picsába, mielőtt még nagyobb kárt csinálnak!
Netuddki. 2014.11.04. 08:18:58
Na és neked van? Akkor meg? Legkönnyebb picsogni! Tenni is kéne valamit! A birkák meg majd úgyis a legnagyobb hangút követik...
sas70 2014.11.04. 08:26:51
Persze az elit (már amennyire elit) külföldön taníttatja majd a gyerekét, úgy mint a hős vezér.
ebella 2014.11.04. 08:31:35
Mi is a problémád?
Hol picsogtam én? És miért is picsogtam? Én kizárólag megállapításokat tettem.
Netuddki. 2014.11.04. 08:39:31
ebella 2014.11.04. 08:46:15
Ha ezt egy magadfajta pártharcosnak nehéz is elképzelni, hogy vannak akik nem a főnökük fenekéből kandikálnak ki. És lassan harmincöt éve nem nagyon hallottak utasítást, maximum alázatos kérést.
Miért is picsogtam én szerinted?
Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.04. 09:10:06
Ezt azért írom, mert egyébként ahhoz, hogy színvonalas szakképzés legyen, az kellene, hogy ne a butább vagy lustább diákok legyenek kizárólag a szakmunkásképzőkben és szakközépiskolákban, hanem azok is, akik nem rossz tanulók, de érdeklődést mutatnak valamely szakma iránt. Csak ez esetben változhat meg a közgondolkodás, hogy a szakmunkásképzőkbe a hülyék járnak, a szakközép meg csak egy egyszerűbb útja az érettségi megszerzésének (tisztelet a kivételnek, kb. 30-ból 1 szakközépiskola színvonalas, gimnáziumból meg 10-ből 1). Persze ennél még fontosabb a szakmai oktatás színvonala, azonban ennek előfeltétele, hogy a diákok motiváltak legyenek, az nem lesz motivált, akit nem vettek fel máshová, de valahol azért mégiscsak tanulni kell.
Szóval én a koncepcióval alapvetően egyetértek, a megvalósítás meg nem tudom milyen lesz...
ebella 2014.11.04. 09:18:59
Ezen egy módon lehetne változtatni, de most éppen az ellenkezőjét látjuk. Nagyon gyorsan nyílik az olló az egyetemet végzett és a szakmunkás közt, nem hogy záródna.
Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.04. 09:31:50
Szerintem ez önbeteljesítő jóslat, megmondom miért. Ugyanis akik azért mennek szakmunkásképzőbe, mert máshová nem vették fel őket, azok motiválatlanok lesznek, na meg a szakképzés is gyenge, így együtt azt eredményezi, hogy a többségük nagyon rossz szakember lesz. Így aztán többségük nem is igazi szakmunkát végez, hanem inkább segédmunkát. Ezért aztán persze, hogy szarul keresnek.
Pl. Nyugat-Dunántúlon hiány van szakácsból. A jobb éttermek jól is fizetik őket, mert tudják, ha sikerül egy jó szakácsot találni, meg kell becsülni, és ha nem fizetik jól, már megy is dolgozni Ausztriába. Ellenben nagyon sok olyan ember van, akinek szakács végzettsége van, és nem talál szakács munkát, mert alkalmatlan rá, így vagy nincs munkája, vagy mást csinál, vagy konyhai kisegítő. Az állam még rátesz egy lapáttal, mert a munkanélkülieket is szakácsnak akarja képezni, de ők még a szakmunkásképzős/szakközepes szakácsoknál is motiválatlanabbak. Így egyszerre marad a munkaerőhiány és a munkanélküliség, meg el lehet mondani, hogy a szakmunkások rosszul keresnek, holott aki azért lett szakács, mert érdekli és motivált, az bizony jól keres.
Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.04. 09:34:28
A másik fele a dolognak, hogy azok a cégek, amelyek tömegesen foglalkoztatnának szakmunkásokat, nem fognak beruházni egy olyan országban, ahol 90%-ban "kényszerszakmunkások" vannak.
ebella 2014.11.04. 10:08:12
Morrancs 2014.11.04. 10:40:38
Sajnos mind a politikai ellenzéket, mind a civil szervezeteket nekikezdtek szisztematikusan szétverni. A legnagyobb baj, hogy ez úgy tűnik nagyon keveseket zavar az országban.
Az ország lakosságának túl nagy része az, aki frusztrált, és azt élvezi a jelen kormányban, hogy másokkal kiszúr. Nyilván ezek az illetők sem járnak jól, de ezt vagy nem látják át, vagy homokba dugják előle a fejüket.
Nekik jó lesz a többi ember műveletlenül, képzetlenül, bunkón, mivel ők is ilyenek, és ugye akkor nehogy már a többi nálam különb legyen. Nekik sem az oktatás, sem az ellenzék, sem a civilek nem fognak hiányozni.
Aztán amikor majd ő kerül sorra, akkor meg meghasonul magával, és nem mer majd szólni.
Volt az a mondás, a II. VH-val kapcsolatban, (nem tudom pontosan idézni), amikor azt írta az illető, hogy elvitték mellőle szépen sorban a zsidókat a cigányokat, a kommunistákat, és ő egyszer sem szólt egy szót sem miatta, mert nem őt bántották. Amikor őt vitték el, már nem volt kinek szólnia.
Na, errefelé haladunk, de még mindig túl sokan nem látják ezt, vagy nem merik beismerni.
Morrancs 2014.11.04. 10:52:49
Ok, legyen több gyereknek szakmája, de érettségi mellett. Az, hogy most őket érettségi nélküli szakmatanulásra akarják kényszeríteni, na az az értelmetlen, és kegyetlen dolog.
Igen is meg kellene adni a lehetőséget minden szakma esetében, hogy érettségi képzés nélkül, és azzal is tanulható legyen.
Ezzel kizárható lenne az, hogy egyes szakmákra csak azok menjenek, akik túl buták máshová. Mert ugye ezeket szakmákat az, akinek esze van, nem választja, még ha tetszik is neki, mivel nem ad érettségit.
Ugyanúgy azokkal a szakmákkal is baj van, amit csak érettségi mellett lehet tanulni, mert nyilván van egy csomó olyan gyerek, aki az adott szakmában jó lehetne, de nem bírja az érettségi követelményeit, mert mondjuk magyarból annyira gyenge. Ettől még matekból lehet nagyon jó is akár.
Morrancs 2014.11.04. 10:58:02
Igen sok olyan tanár dolgozik jelenleg az iskolákban (egyes iskolákban több, másokban kevesebb), akihez totál felesleges a gyereknek órára bejárnia, mert képtelen úgy leadni az anyagot, hogy abból a legjobb tanuló, a legjobb képességekkel rendelkező is megértsen valamit.
A két gyerekemnek (két különböző általánosba jártak) rendszeresen újra kellett tanítanunk a tantárgyak egy részét. Az egyik iskolában a matek-kémia tanárral volt ilyen gond, a másikban földrajz és fizika tanárral elsősorban, de ott több más tanár is gyengén muzsikált. Amikor munka után egyikünk a gyerekkel tanul, akkor azért elgondolkodom azon, hogy most ingyen és bérmentve valaki más munkáját végzem, aki viszont megkapta a fizetését ezért, amit nem sikerült elvégeznie.
bunk0 2014.11.04. 22:32:46
aham, mert a szakmunkásképzőkbe járó diákok mindig is a csillapíthatatlan tudásszomjukról voltak híresek és suli után is könyvtárakba szoktak járni hogy képezzék magukat. aztán jött a patásorbán és elvette tőlük ezt a lehetőséget. tényleg borzasztó.
states1 2014.11.05. 02:56:44
humus 2014.11.05. 14:12:47
Az, hogy lenézed egy évjárat kb. 25%-át (20-25 ezer) fiatalt nem segít sem nekik, sem neked. Azzal, hogy megvonják tőlük a tanulás lehetőségét, és azok számára adják a pénzt és lehetőséget, akik nemigen szorulnak rá, az egyrészt mélyen igazságtalan, másrész a tragikus társadalmi következményei lassan mindenki számára érezhetők lesznek. Szóval, hajrá Magyarország, tovább az orbáni úton!
Utolsó kommentek